תיקון לחוק הפיצויים בביטול טיסה; אל-על: פיצינו כבר ב-8 מ' ד'

ועדת הכלכלה החלה להכין לקריאה ראשונה הצעה לסגור פירצות בחוק לפיצוי בביטול טיסה, ביוזמת חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסאמה סעדי

עובד מפעיל לפטופ בשדה תעופה ותינוקו על ידיו / צילום: רויטרס
עובד מפעיל לפטופ בשדה תעופה ותינוקו על ידיו / צילום: רויטרס

"חוק טיבי", שנכנס לתוקף בשנת 2012, הסדיר תחום פרוץ וקבע פיצויים במקרים של ביטולים או של עיכובים בטיסות. אלא שהעובדה שנוסעים רבים לא מקבלים בכל עיכוב את הפיצוי המגיע להם, וחברות התעופה מתחמקות מלשלם ומצאו מסלול עוקף - הביאה לצורך לסגור פירצות בחוק.

הבוקר (ג') החלה ועדת הכלכלה להכין לקריאה ראשונה הצעה לסגור פירצות בחוק לפיצוי בביטול טיסה, ביוזמת חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסאמה סעדי. כך למשל לאור העובדה שחברות התעופה מנצלות פירצות בחוק ומכרטסות רק 24 שעות לפני הטיסה וכך פוגעות ביכולת של הצרכנים לתבוע פיצוי - פירצה זו מבקשים השניים לתקן, לצד תיקון נוסף שיחייב את חברות התעופה לעדכן את הנוסעים שהם זכאים לפיצוי ברגע שמתרחש עיכוב של 8 שעות ויותר, ולא להמתין שהנוסעים יצטרכו לרוץ אחר המגיע להם. 

באילו היקפים פוצו הצרכנים עד כה? יהודית גריסרוף, סמנכ"לית השירות של אל-על שנכחה בדיון הבוקר, אמרה כי החוק מוטמע היטב בחברה, והיא מממשת אותו ככתבו וכלשונו. לדבריה, מאז נכנס החוק לתוקף שילמה אל-על פיצויים וסיוע לנוסעים בסכום העולה על 8 מיליון דולר.

היא הוסיפה כי אל-על מתנגדת לתיקון החוק, ואמרה כי הוא לא יאפשר לחברה להתחרות מול ענקיות התעופה בתנאים שווים. "אי-אפשר להשוות בין חברות תעופה ישראליות, שלא מסוגלות להצטרף לבריתות תעופה, לבין החברות האירופיות שמסוגלות להציע לטסים הרבה יותר פתרונות", אמרה.

דבריה מתייחסים לשני היבטים: ראשית, אל-על חווה מעין מחסום מצד חברות תעופה בבריתות גדולות (דוגמת סטאר אליאנס); ושנית, חברות תעופה אירופיות, שלהן אין נציגות רשמית בישראל, לא מחויבות לחוק ולפיצויים שהוא קובע (כך למשל רבות מחברות הלואו קוסט הפועלות כאן דוגמת איזי ג'ט).

מנגד נזכיר כי רק לאחרונה פסק בית הדין בגרמניה כי אל-על מחויבת לפצות גם את הנוסעים הישראלים בהתאם לדירקטיבה האירופית בכל הנוגע לעיכובים בטיסות שיוצאות מנמלי תעופה באירופה.

סמנכ"ל השיווק של ישראייר, גיל סתיו, העריך כי החברה שילמה קרוב ל-3 מיליון שקל לנוסעים כפיצוי וסיוע. בהתייחס לתיקון המוצע אמר סתיו כי לא ניתן לכרטס תוך 24 שעות, משום ש"לעתים הלקוח משלם לסוכן, וחברת התעופה עדיין לא קיבלה את הכסף".

נציגי חברות התעופה אף התנגדו להצעה לאפשר לנוסעים היוצאים מחו"ל לבחור האם לתבוע פיצוי בהתאם לדין הישראלי או לדין האירופי - שהוא נדיב בהרבה וקובע פיצויים גדולים עבור עיכובים של 3 שעות ויותר - לעומת 8 שעות, טווח הזמן שקובע החוק הישראלי.

סמנכ"ל ארקיע, עו"ד אהוד שבתאי, אמר כי יישום החוק האירופי יפגע בחברות הישראליות.

עו"ד רון חלפון ממשרד התחבורה הוסיף כי עמדת משרד התחבורה היא שהכרטוס יכול להתבצע תוך 72 שעות - ולא תוך 24 שעות כפי שהציעו חברי הכנסת טיבי וסעדי.