תאגיד תמיר ייקר את המיחזור של אריזות קרטון ונייר בכ-150%

התאגיד הוא מונופול בתחום מיחזור האריזות, וחברות המבקשות להתחרות בו נדחו ■ גורם המעורב בנושא: "העלאת המחירים לתעשיינים תגולגל לצרכנים"

מיחזור האריזות מתייקר: תאגיד המיחזור תמיר, שהקימו התעשיינים כדי למלא את חוק האריזות, העלה ב-151% את מחיר המיחזור של אריזות קרטון ונייר לשנת 2017.

התאגיד קיבל בסוף נובמבר האחרון מהמשרד להגנת הסביבה תקופת הכרה שנייה כגוף המורשה למחזר אריזות על-פי חוק האריזות משנת 2011. מתוקף קבלת תקופת ההכרה השנייה, התאגיד התחייב לעמוד ביעדי מיחזור נרחבים יותר של פסולת אריזות בתוך הרחבת הפריסה של פחי איסוף כתומים ופעולות הסברה ברחבי הארץ.

אלא שבשבועות האחרונים הופתעו תעשיינים רבים מהבשורה שדמי הטיפול שהם משלמים לתאגיד על פינוי פסולת אריזות למיחזור יזנקו בעשרות אחוזים במהלך 2017, ובעיקר מחיר הפינוי והמיחזור של אריזות קרטון ונייר, שיתייקרו השנה ב-151%.

לתאגיד תמיר אין כוונות רווח, ובעלי המניות שלו הן חברות מובילות במשק, ובהן החברה המרכזית לשיווק משקאות קלים (קוקה-קולה), טמפו, אסם, קבוצת שטראוס ועוד. מנכ"ל התאגיד הוא קובי דר.

מאז הוקם, התאגיד נהנה ממעמד של מונופול בתחום מיחזור האריזות, וזאת אף שגופים נוספים מבקשים זה זמן רב הכרה מהמשרד להגנת הסביבה באופן שיוכלו להתחרות בו. בין הגופים, גם החברה אמיר גלובל גרין, שביקשה 4 פעמים הכרה מהמשרד להגנת הסביבה כגוף המורשה למחזר אריזות - אך נדחתה על-ידו.

גורם המעורב בנושא טען כי "מוזר שתקופה כל-כך קצרה לאחר שהתאגיד מקבל הכרה לתקופה נוספת מהמשרד להגנת הסביבה, הוא מעלה מחירים לתעשיינים בעבור פינוי ומיחזור האריזות ממשקי-הבית. בסופו של דבר העלאת המחירים הזאת תגולגל אל הצרכן".

"מחצית מהיצרנים לא משלמים"

במכתב ששיגר באחרונה מנכ"ל התאגיד לתעשיינים, הוא התייחס לצורך להעלות את דמי הטיפול שהם משלמים וציין כי בשנים 2014-2016 התאגיד יכול היה לקבוע דמי טיפול נמוכים, בשל עודפי גבייה משנים קודמות. "עודפי הגבייה הסתיימו, וכעת תוכנית העבודה שלנו ל-2017 מתבססת על דמי הטיפול הנקובים בלבד", כתב דר.

יש לציין כי מחצית מהתעשיינים, שעל-פי החוק חייבים לממן את התאגיד באמצעות דמי טיפול שישלמו לו, לא ממלאים את חובם. "נוצר מצב שחצי מהחברות התעשייתיות בארץ מממנות חצי מהחברות האחרות, שלא ממלאות את החוק", הזהיר גורם שמעורב בנושא.

מתאגיד תמיר נמסר: "קביעת גובה דמי הטיפול מתבצעת לאחר תהליך מקצועי שמביא בחשבון את כלל החובות החוקיות שמוטלות על תמיר ליישום חוק האריזות. ב-2017 תמיר החל את תקופת ההכרה השנייה שלו, ועל-פי תנאים חדשים שקבע לו המשרד להגנת הסביבה, הוא נדרש להרחיב את פריסת פחי האסוף ולהשקיע בהיקפים נרחבים על יישום החוק.

"הרחבת הפעילות, ביחד עם העובדה שבשנת 2017 לא נותרו לתאגיד עודפי גבייה משנים קודמות, הובילה לעלייה בדמי הטיפול ביחס ל-2016. אין ספק כי אכיפה נמרצת כלפי יצרנים שאינם מקיימים את הוראות החוק תוביל לחלוקה שוויונית יותר של הנטל ובהכרח לצמצום דמי הטיפול. תמיר פונה למשרד להגנת הסביבה וקוראת לו לפעול נמרצות כלפי אותם יצרנים ויבואנים שאינם מקיימים את הוראות החוק".