קרן טנא: לבטל רכישת מניות שיווק בוטנים מידי גאון ומשפ' לבנת

באפריל האחרון השלימה טנא רכישת 51% מניות שיווק בוטנים תמורת כ-37 מיליון שקל מידי גאון אחזקות ■ כעת היא טוענת: "מצגים שניתנו במסגרת ההסכם, בין היתר בקשר עם הדוחות של שיווק בוטנים, הם מטעים"

הראל בית און (מימין), ואריאל הלפרין מקרן טנא / צילום: איל יצהר ותמר מצפי
הראל בית און (מימין), ואריאל הלפרין מקרן טנא / צילום: איל יצהר ותמר מצפי

קרוב לשנה לאחר שקרן טנא השלימה את העסקה לרכישת השליטה בחברת שיווק בוטנים וכותנה מידיה של גאון אחזקות , היא מבקשת לבטל אותה, וזאת "בטענה שמצגים שניתנו במסגרת ההסכם, בין היתר בקשר עם הדוחות הכספיים של שיווק בוטנים, הנם מטעים".

בחודש אפריל האחרון השלימה טנא רכישת 51% מניות שיווק בוטנים תמורת כ-37 מיליון שקל מידי גאון אחזקות. את מניות שיווק בוטנים החזיקה גאון באמצעות חברת המשביר אחזקות, שבה שותפה משפחת לבנת, ובעדכון שפורסם היום בנושא ציינה גאון, כי "המשביר דוחה את טענות הרוכש ועומדת על קיום ההסכם כפי שנחתם בין הצדדים וקבלת מלוא זכויותיה מכוחו". שיווק בוטנים, שאת הבעלות בה חלקה המשביר עם תנובה, עוסקת במכירה, בשיווק ובהפצה של תוצרת חקלאית - גידולי שדה מסוג בוטנים, שקדים, חמניות, חומוס ותמרים.

בעסקה שנעשתה בשנה שעברה הוענקו אופציות הדדיות לטנא ולבעלי המניות האחרים לטובת מכירת או רכישת מלוא ההחזקות בשיווק בוטנים למשך חמש שנים, וכן נקבע כי "כל עוד המוכרות הנן בעלות מניות בשיווק בוטנים, הן יהיו זכאיות למנות נציגים לדירקטוריון שיווק בוטנים וייהנו מהגנות מיעוט (זכויות וטו) ביחס להחלטות מהותיות".

קרן טנא: רקורד של הצלחות

עוד ציינו בגאון בעבר בנוגע להסכם, כי הוא "כולל מצגים כמקובל בעסקאות מסוג זה" וכי "המוכרות התחייבו לשפות את הרוכש בגין נזקים שייגרמו לו בשל מצגים שאינם נכונים או מדויקים, תוך הגבלת תקופת וסכום השיפוי כפי שנקבע בהסכם". במקביל התקשרה שיווק בוטנים אשתקד בהסכם למכירת זכויותיה בנכס נדל"ן שיש לה בכפר סבא, תמורת כ-43 מיליון שקל. נוסף על כך לחברה נכס גם בבאר שבע.

קרן טנא, בראשות אריאל הלפרין, היא אחת מקרנות הפרייבט אקוויטי המובילות בישראל, ולה התמחות בחברות המשתייכות לתעשייה הקיבוצית. בעבר נהנתה הקרן, בין היתר, מאקזיטים גדולים מהשקעותיה בחברות הקיבוציות נטפים ואבן קיסר וכן בחברת SCR, מפתחת המערכות לניהול רפתות.

גאון אחזקות, הנמצאת בשליטת קרן ויולה, החליטה לממש את השקעתה בשיווק בוטנים כבר בשנת 2013, וזאת כחלק מהתוכנית שלה למיקוד עסקי ולחיזוק הנזילת הפיננסית, וכחלק מכך מכרה נכסים נוספים, ובהם את חברת הקוסמטיקה אהבה לידי חברת פוסון הסינית, לפי שווי של כ-290 מיליון שקל לאהבה. ויולה רכשה את השליטה בגאון אחזקות מידי משה גאון בחודש מאי 2013, במהלך שמנע הסדר חוב בקבוצה, וכלל השקעה של 70 מיליון שקל תמורת הקצאת מניות.

כיום מחזיקה ויולה ב-59% ממניות גאון אחזקות, בשווי של פחות מ-80 מיליון שקל, אחרי שמניית גאון אחזקות איבדה מתחילת השנה קרוב ל-30% מערכה ומשקפת לחברה שווי של כ-130 מיליון שקל. מוקדם יותר השבוע השלימה החברה הבת של גאון אחזקות, צנורות המזה"ת, עסקה למכירת שטח של כ-180 דונמים באזור התעשייה ניר צבי, הסמוך לרמלה ומוכר כחלק מ'מתחם צריפין', לידי איש העסקים ג'ורג' חורש, תמורת 386 מיליון שקל - עסקה שממנה צנורות צפויה לרשום רווח הון של כ-300 מיליון שקל.