המשבר באל-על הסתיים: זה מה שיקבלו הטייסים המבוגרים

הטייסים המבוגרים יבצעו 10 סימולטורים של הדרכה בחודש ויפוצו בכ-1,000-1,100 שקל עבור כל סימולטור ■ כ-20 טייסים ותיקים יפרשו ויקבלו מענק של כ-600 אלף שקל

טייסי אל על / צילום: דוברות ההסתדרות
טייסי אל על / צילום: דוברות ההסתדרות

המשבר בחברת התעופה אל-על הגיע לסיומו - כך מסרו הבוקר (ה') בהסתדרות העובדים הכללית בראשותו של אבי ניסנקורן וכן בחברת אל-על עצמה בראשות דוד מימון והטייסים.

לפי ההודעה, לאחר משא-ומתן לילי אצל יו"ר ההסתדרות ניסנקורן, הנהלת אל-על והטייסים הגיעו לידי מסמך הבנות בסוגיות שהיו במחלוקת. הצדדים יתכנסו בשעות הקרובות לניסוחים משפטיים.

הצדדים הגיעו להבנות בעניין סלע המחלוקת שהייתה במשבר הנוכחי - השכר והתנאים הסוציאליים של הטייסים המובגרים. ככל הידוע, המשכורת של הטייסים בני 65-67 לא תיפגע ותישאר על כ-50 אלף שקל בחודש לפי הערכות. בתמורה, הטייסים יבצעו 10 סימולטורים של הדרכה בחודש (הטייסים ביקשו 8). לא ישולמו להם שעות נוספות, אך הם כן יפוצו בכ-1,000-1,100 שקל עבור כל סימולטור הדרכה שיבצעו. הטייסים האלה לא ימשיכו לטוס, אלא רק יכשירו טייסים צעירים יותר.

במהלך הנוכחי יש גם התייעלות מבחינת החברה - בדמות של הסכם פרישה של כ-15-20 טייסים, שלכל אחד מהם יוענק מענק פרישה בעלות של 500-600 אלף שקל. 

לדברי ניסנקורן בראיון לגלי צה"ל, "אני לא מאמין שיהיו בעיות בחתימה על ההסכם, ואם יהיו - נפתור אותן. הטייסים הסירו את האיומים שלהם בהתפטרות ובהמשך עיצומים". 

מהנהלת אל-על נמסר: "אנו מברכים על מסמך ההבנות שנחתם הלילה ומסדיר את הסוגיות שהיו במחלוקת בנושא תנאי הפרישה וההעסקה של הטייסים בני 65 עד 67. אנו מתנצלים מעומק הלב בפני ציבור הנוסעים קהל הלקוחות אשר נפגעו בתקופה האחרונה. אנו סמוכים ובטוחים כי כעת ניתן יהיה להשיב את החברה לפעילות סדירה לטובת כלל הלקוחות ו-6,000 עובדי החברה".

מוועד טייסי אל-על נמסר: "אנחנו מברכים על מסמך ההבנות שנחתם הלילה ועל הפסקת הפגיעה בנוסעים ובעובדים, שהם הנכסים החשובים ביותר של אל-על. בכך בא לסיומו משבר בן יותר משנתיים בהסכם שניתן היה לגבש כבר לפני חודשים רבים. הטייסים הוותיקים, בני 65 ומעלה, ימשיכו להיות מועסקים בחברה בהסכם עבודה הוגן ומכובד - בתפקידי טייסים בלבד, בהדרכה או בתפקידי ניהול.

"סוכם גם על מנגנון פיצויי פרישה נאותים לאותם טייסים שלא יימצאו להם תפקידי טייסים. אנו מודים להסתדרות, בראשות היו"ר ניסנקורן ואבי אדרי, שסייעו רבות בקידום ההסכם. ליבנו עם העובדים והנוסעים שנפגעו שלא לצורך בתקופה האחרונה. טייסי אל-על ימשיכו להטיס את נוסעי החברה באחריות ובבטיחות לטובת אל-על, שהיא הבית של כולנו", נמסר.

נזכיר כי גם לפני כחודשיים הצדדים הודיעו כי המשבר הגיע לסיומו, נוסחו הסכמים, אבל העיצומים וביטולי הטיסות חזרו גם חזרו. נותר לראות אם הפעם מדובר בהסכם בר-קיימא - או שיצוץ עוד סעיף שיבעיר מחדש את השטח.