קטגוריית הגלידה צמחה ב-7% ב-2016 - והתחרות מתחממת

עונת הגלידות מושקת עם 3 מגמות: חומרי גלם משובחים, השאלת מותגים ותזונה בריאה ■ בגרסת החדשנות צפוי מזרק גלידה וחיבור ליו-טיוב

בחוץ אמנם יורד גשם וסגרירי - אך השקת עונת הגלידות מתקיימת כסדרה. המגמות שהחלו בשנה שעברה צפויות להעמיק: דרישות למוצרים מתוחכמים וחומרי גלם משובחים (פרימיומיזציה) שעליהם הציבור מוכן לשלם יותר; מודעות לבריאות ולתזונה נבונה, שחווה התעצמות משמעותית; והשאלת המותגים מעולמות תוכן אחרים, שתתבטא בגלידות של מותגים כמו קיט קט (נסטלה), טורטית (שטראוס) ואפילו טובלרון (קארט ד'אור); או המותג פיטנס, שקיבל כבר בשנה שעברה מתיחת פנים לגלידה ביתית - יוזמה של נסטלה ישראל, שתאומץ כנראה ביוון.

בשוק הגלידות המקומי - הכולל גלידות ביתיות וגלידות בשוק האימפולס - יש שני שחקנים חזקים: שטראוס, השחקנית הגדולה בענף, במחזיקה ב-42%ף ונסטלה, המחזיקה ב-37% משוק הגלידות - נתח שוק יציב, כך לפי עופר גרין, מנכ"ל גלידות נסטלה. היקף הייצור שלה עומד על 83 מיליון יחידות בשנה.

נתח השוק של בן אנד ג'ריס הוא כ-9% מהשוק, פלדמן מחזיקה בכ-3%, וגלידות ריו (שפועלות בעיקר במגזר החרדי) מחזיקה ב-4%. שאר השוק נחלק בין גלידות מיובאות של מותגים נוספים.

הנתונים הללו מתבססים על נתוני סטורנקסט ולפיכך כוללים את שוק הגלידות הנושאות ברקוד ואינו כולל קיוסקים ומכולות, ולכן קשה להעריך את היקפיו המדויקים. נתח השוק של שטראוס עלה משנה קודמת מ-41.9% ל-42% אחרי ירידה יחסית בשנים שעברו, שיש שמייחסים למעבר לידי יוניליוור.

לפי גרין, שוק האימפולס תופס נתח של 70% לעומת גלידות לצריכה ביתית המהווה כ-30%, ובו קיימים שחקנים נוספים דוגמת האגן דאז ובן אנד ג'ריס, שמתחזקים בקטגוריה.

מנתונים שהפיצה לאחרונה שטראוס עולה כי ענף הגלידות מגלגל בישראל כ-1.5 מיליארד שקל וקטגוריית הילדים מגלגלת כ-71 מיליון שקל מתוכו. קטגוריית הטילונים מגלגלת כ-66 מיליון שקל, בשעה שקטגוריית מוצרי הלייט (דיאט) אחראית לכ-45 מיליון שקל בשנה.

- התחרות במקררי הגלידות צפופה ורוויית חידושים. יש מקום לכולם?

גרין: "גלידה היא מוצר מובהק שככל שתיתקל בו יותר תצרוך יותר. בשנה שעברה בשעה שכל שוק המזון קטן, קטגוריית הגלידה צמחה ב-7%. זו מגמה עולמית שבה חלק גדול מההוצאה על אוכל למיניו מתרחשת מחוץ לבית - וכולל גם את קטגוריות החטיפים והמשקאות. ב-2015 שיעור הגידול של הקטגוריה היה 3.5%".

בשונה ממדינות קרות כמו המדינות הנורדיות, צריכת הגלידה בישראל היא עונתית מובהקת. בין החודש החזק בשנה (יולי) ובין החודש החלש בחודשי החורף יש פער של פי 5.5 בצריכה.

מה שהוביל עוד לגידול בצריכה היא התרחבות של נקודות המכירה. גרין מספר על תופעה שהתחזקה בשנים האחרונות והיא חנויות אאוטלט לגלידות - כלומר חנויות שיש בהן 10-15 מקררים של יצרנים שונים, והמחירים בהן נמוכים ביחס לרשתות ולקיוסקים. סגמנט זה התחיל בקרבת מפעלי ההגלידות אך כיום כולל כ-200 חנויות בפרישה ארצית.

לדברי גרין, סגמנט הילדים אינו נמצא בגדילה, בין השאר בגלל זליגה לעולמות המבוגרים. בנסטלה, למשל, מוצרי לה פרוטה (המכילים 50% פרי ועד 90 קלוריות), שלכאורה פונים לקהל המבוגרים, אומצו גם על-ידי הילדים. הוא מספר כי "לה פרוטה הושק במאי 2016 ומכר יותר מ-8 מיליון יחידות". המותג שאול מנסטלה ברזיל, אולם תרכובת המוצרים והייצור מקומייים. השנה הסדרה תימכר גם במארז ביתי ב-3 טעמים.

בסדרת שלגוני השמנת של ג'ויה מתקן גרין עיוות צרכני: השלגונים חוזרים לגודלם המקורי אחרי שעברו התכווצות בעונות הקודמות. עוד בחידושים בעולמות הילדים פיתוח מקומי של נטסלה הוא מזרק גלידה (פוש איט), פיתוח מורכב שנעשה בישראל.

טרנד הבובות בתוך שלגונים יפעל במתכונת מצומצמת יותר, אחרי שבשנה שעברה היא חוותה מחסור בשלגון "צום צום" שכלל בובה לאיסוף. "הזמנו מיליון בובות, והביקוש היה ל-2 מיליון בובות. השנה הבאנו פחות בדיוק מאותה זהירות ונערכנו עם בובות מיניונים לקראת סרט חדש שייצא השנה".

את בני-הנוער ינסו בנסטלה לחבר לעולמות התוכן עם שלגון פליי שעל גבי המקל מופיע קוד כניסה לאתר ביו-טיוב. מוצרים שמהם נפרדה נסטלה השנה כוללים את מארזי ג'ויה בגלידה ביתית, שלגון בטעם קרמל מלוח וגרסת החלבה של ג'ויה.