אל-על: הטייסים לא מכבדים את צווי בית המשפט

(עדכון) - אל-על טוענת כי ביטלה הערב שתי טיסות לבייג'ין ולהונג-קונג בשל אי-התייצבות צוותים ■ מוקדם יותר היום הורה בית הדין לטייסי אל-על לשוב לעבודה סדירה

מטוס אל על / צילום: תמר מצפי
מטוס אל על / צילום: תמר מצפי

למרות פסיקת בית הדין לעבודה שהורה לטייסים להפסיק את שיבושי הטיסות - נוסעי אל-על שוב יסבלו הערב (ב') עקב ביטולי טיסות להונג-קונג ולבייג'ין. הנהלת אל-על הודיעה כי "הטייסים לא מכבדים את הצווים ושוב פוגעים בלקוחות ומשתמשים בהם כבני-ערובה. הערב נאלצה החברה לבטל את הטיסות להונג-קונג ולבייג'ין עקב אי-היענות צוותים".

הבוקר התקיים בבית הדין לעבודה בתל-אביב דיון בעקבות בקשה שהגישה אל-על נגד ועד הטייסים שלה ונגד ההסתדרות. השופטת אופירה דגן-טוכמכר הוציאה צו שמורה לוועד הטייסים לשוב לעבודה תקינה ו"לגרום לקיום שקט תעשייתי מוחלט". הצו אינו תחום בזמן, כשבכל מקרה דיון נוסף בבית הדין יתקיים ב-22 לפברואר.

הרקע לסכסוך שצץ בימים האחרונים שוב (אחרי חתימת ההסכם בין הצדדים בחודש דצמבר האחרון) היה תנאי העסקתם של טייסים בני 65-67, בטווח שבין הגיל שעליהם להפסיק לטוס בהתאם לתקנות הטיסות הבינלאומיות ועד לגיל הפרישה. תנאי ההעסקה כוללים סיטואציה בה הקברניטים הללו בוחרים להישאר בחברה בתפקידי קרקע דוגמת מדריכי טיסה או תנאי פרישה למי שיבחר לפרוש בגיל 65. בנובמבר 2016 ניתן צו בית הדין שהורה לצדדים לקיים משא-ומתן לעניין זה, וגם ההסתדרות שלחה את הצדדים לקיים סדרת פגישות בנושא - אולם ללא הועיל.

בצו שהוציא היום בית הדין צוין כי "מהראיות שבפנינו עולה לכאורה כי לאחר מתן פסק הדין אל-על נקטה צעד חד-צדדי והפחיתה שכר של מספר טייסים ששובצו בתפקידי קרקע ואשר עד לאותה העת שולם להם שכר גבוה יותר מכוח הסכמה דיונית שהושגה בין הצדדים. על רקע האמור יש להבהיר כי ארגון העובדים ונציגות העובדים לא מצאו לנקוט כל צעד ארגוני כנגד פעילותה החד-צדדית של אל-על, ולא הוגשה תובענה לבית הדין. תחת זאת החלה פעילות 'ספונטנית' לכאורה, שבה שיעור הולך וגדל של אנשי צוות אוויר מתחמקים מפעילויות שונות שמוטלות עליהם במסגרת עבודתם, באופן שמוביל לשיבושים חריפים בתפקוד החברה ובמתן שירות לציבור".

עוד צוין כי בוטלו לאור כך מספר לא מבוטל של טיסות תוך גרימת נזק ממשי לציבור, וכי העיצומים הננקטים על-ידי מדריכי הטיסות הובילו לכך ש-28 טייסים פעילים נמצאים ללא רישיון.

השופטת ציינה כי בדיון הבוקר היא ניסתה לשכנע את הצדדים להסכים על מתווה של ניהול משא-ומתן בחסות בית הדין, תוך קביעת מועד של 7 ימים לצורך הידברות אף ביחס לשכר שישולם לחברי הקבוצה בתקופת המשא-ומתן. "ככל שהצדדים לא יגיעו להסכמות, תתברר הבקשה הזמנית גופה", נקבע.

אלא שאל-על הסכימה להצעה, והקברניטים הודיעו כי לא יוכלו להסכים להצעה. ניר צוק, נציג הוועד, הודיע כי "הגענו למצב שגם אני לא מצליח לשלוב במצב". קברניט אחר שנכח בדיון, ניר ראובני, הוסיף כי "החוק אוסר על טייסים לטוס בלחץ נפשי".

מוקדם יותר בדיון הבוקר אמר צוק כי גם אם יוצא צו, כפי שאכן קרה, אם הוא יחוש שלא יוכל לעלות לטיסה - הוא לא יעשה זאת. "אם אני צריך להטיס 199 נוסעים, ואני ארגיש שאני לא כשיר - אז אני לא אלך לטיסה. אנחנו במשא-ומתן כל הזמן. אם השכר לא משתנה ונשאר כמו שההנהלה קבעה, שום דבר לא משתנה", כך אמר בדיון הבוקר.

את התנהלות שני הצדדים הגדירה השופטת ככזו המעוררת קושי רב. "נדמה כי מהלכיה החד-צדדיים של אל-על דחפו את עובדיה להתנהלות שאיננה תקינה שלעצמה, כאשר שני הצדדים בחרו להתנהל בכוחנות שבה משולבת מידה לא מבוטל של אדישות לנזק הרב שמשלם הציבור".

השופטת לא חסכה ביקורת מהטייסים, שעשו שימוש ב"היעדרויות מהעבודה לצורך השגת תכלית קיבוצית... בשים לב שאין מדובר בעונה עמוסה במיוחד, אנו מתרשמים כי הקושי לאייש טיסות איננו מקרי".

מכאן התרשמה השופטת כי אנשי צוות צוות האוויר מפרים את הוראות המעסיק מתוך כוונה לשבש את עסקו, "זאת תוך עשיית דין עצמי והתעלמות מהכללים שנקבעו בחוק" - כאשר הכוונה היא שהשיבושים נעשו ללא הכרזה מסודרת על סכסוך עבודה ושימוש בכלי השביתה בצורה חוקית ולגיטימית.

דיון נוסף יתקיים בכל מקרה ב-22 לפברואר. 

תגובת הנהלת אל-על: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט וקוראים לטייסים לשוב אל שולחן המשא-ומתן. צר לנו על הלקוחות שנפגעו כתוצאה מהשיבושים שהיו בימים האחרונים. אנו מקווים לשוב באופן מיידי לפעילות סדירה על-מנת להעניק שירות ללקוחותינו ולטובת כלל עובדי החברה". 

מוועד טייסי אל-על נמסר בתגובה: "הנהלת אל-על הפרה את פסק הדין עוד לפני שזה נחתם, ובית הדין נזף בה על התנהגותה הבריונית, כאשר באופן חד-צדדי הפחיתה בכ-70% את שכר הטייסים הוותיקים ובכך, כדברי בית הדין, דחפה את הטייסים להתנהלותם בימים האחרונים. יתרה מזאת, ההנהלה גיחכה את ההחלטה הקודמת של בית הדין, כאשר בכל חודש ינואר קיימה עם הוועד רק 4 פגישות בסוגיה הנדונה, במקום, כדברי ההחלטה, לקיים משא-ומתן אינטנסיבי. יו"ר ועד הטייסים, ניר צוק, העביר את החלטת בית הדין כלשונה לכלל הטייסים וביקשם לכבדה". 

נציין כי עד שעות הצהריים לא היו שיבושים בטיסות אל-על, למעט אלה שנרשמו אתמול: טיסת 001 שבוטלה אתמול ומועד ההמראה שלה נדחה להיום - בוטלה כאמור עוד אתמול. בנוסף לרשימת הטיסות שפורסמה, בוטלו אחר-הצהריים גם טיסות החברה לוורשה ולאמסטרדם. 

ניסנקורן: "הנהלת אל-על החליטה לשבור את הכלים" 

הדיון בבית הדין התקיים הבוקר לאחר קיפאון במשא-ומתן בין הנהלת אל-על לטייסים בלילה, למרות תיווכו של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן.

ניסנקורן התראיין הבוקר לניב רסקין בגלי צה"ל ואמר כי "הנהלת אל-על החליטה לשבור את הכלים, וזה חבל, טעות קשה. זו התנהלות מאוד לא חכמה. אנחנו מנסים לטפל במשבר, והיא מחליטה להוריד שכר של טייסים מגיל 65 ומעלה. אתה לא נוקט צעד חד-צדדי במהלך משבר ואומר לעובדים, 'מעכשיו אין לכם פנסיה מעל גיל 65'".

- אתה תומך בזה שמתבטלות טיסות תוך כדי משא-ומתן? זה עושה נזק עצום לחברה.

ניסנקורן: "זה ברור לי, אני חרד לאל-על, טייסיה ועובדיה, אבל לא מורידים שכר בזמן משא-ומתן. זו טעות קשה. צריך לייצר פתרון, ואנחנו מנסים לעשות את זה. ההנהלה ייצרה משבר".

אתמול (א') בוטלו 5 טיסות של אל-על: ללונדון (הלוך וחזור) לוורשה (הלוך וחזור) וטיסת הלילה שהייתה אמורה להמריא למדריד. שלשום (מוצ"ש) בוטלו טיסות לניו-יורק, לבוסטון ולמוסקבה; וביום חמישי בוטלה עוד טיסה לניו-יורק.

המחלוקת בין אל-על לטייסיה נעוצה בתנאיהם של הטייסים המבוגרים שמגיעים לגיל 65 - גיל אשר לפי תקנות התעופה מונע מהם לטוס. אלא שטייסים אלה, שמונים כ-40 איש בזמן נתון, עדיין רחוקים טווח של שנתיים מגיל הפרישה הרשמי. האפשרויות לפיכך הן שאותם טייסים יועסקו בתפקידים אחרים בחברה, למשל במערכי ההדרכה, או שהם יפרשו במתווה של פרישה מרצון - וכאן סלע המחלוקת המתייחס לתנאי העסקתם או תנאי פרישתם באופן ששני הצדדים יהיו מרוצים, במילים פשוטות - מצב שבו החברה לראייתה תשלם כמה שפחות, והטייסים מצדם יקבלו כמה שיותר.

ניסנקורן נשאל בראיון בגלי צה"ל גם על חשיפת "גלובס" לפיה ח"כ שלי יחימוביץ' תתמודד מולו על ראשות ההסתדרות, ואמר כי "אני שמח על ההכרזה, אני בעד התמודדות".

- היא לא חושבת ככה.

"יחימוביץ' עובדת עם דף מסרים שקוף, מנסים להכפיש את ההסתדרות. יש עובדות".