הונג-קונג, מומביי, בייג'ין ושנחאי - היקרות בעולם לדיור

בהונג-קונג, מומביי, בייג'ין ושנחאי נדרשות כעת יותר מ-30 שנות הכנסה חציונית של משק בית כדי לקנות דירה של 90 מ"ר - כך לפי סקר של יחסי הכנסה ומחירי דיור בעולם של Oxford Economicss

הונג קונג / צילום: בלומברג
הונג קונג / צילום: בלומברג

עם כל הדיבורים על כמה יקר לקנות בית בלונדון או בניו-יורק, הערים הגדולות היקרות ביותר בעולם בתחום הנדל"ן הן כולן באסיה.

בהונג-קונג, מומביי, בייג'ין ושנחאי נדרשות כעת יותר מ-30 שנות הכנסה חציונית של משק בית כדי לקנות דירה של 90 מ"ר - לפי סקר של יחסי הכנסה ומחירי דיור בעולם של Oxford Economics.

והתשואות משכירות במומביי, שנחאי, בייג'ין וגם דלהי הן "נמוכות במיוחד", מפני שמחירי הנכסים בערים הללו גבוהים. בכל ארבע הערים, התשואה ברוטו מהשכרה הייתה נמוכה מתשואת האג"ח הממשלתית לעשר שנים ב-2016 - בניגוד לערים כמו טוקיו, סידני, ניו-יורק וסיאול.

"אנחנו צופים שהעליות במחירי הדיור יתמתנו בשנים הקרובות ברחבי אסיה, ויהיו אפילו ירידות בכמה שווקים", כתבו הכלכלנים טיאנג'י הי ולואיס קוניס בדוח. מלבד העלייה בהיצע ומאמצים לצנן את השוק הלוהט בכמה מקומות, גם השינויים בשערי הריבית יעיקו על המחירים.

ריביות נמוכות בעשור האחרון סייעו לעליית מחירי הדירות ברחבי העולם, והעלייה בריביות בארה"ב ובמקומות נוספים תהפוך את המגמה ותהפוך את המשכנתאות ליקרות יותר. עליות ריבית נוספות בארה"ב עשויות למשוך כספים חזרה לארה"ב, ולהשפיע לרעה על מחירי הדיור באסיה.

בטווח הארוך, העלייה בשגשוג הכלכלי וגורמים דמוגרפיים ייצרו ביקוש חזק לדיור בערים גדולות רבות באסיה, בייחוד בכלכלות הפחות מפותחות, מה שימשיך לתמוך במחירי הדירות. מנגד, אוכלוסיות טוקיו וסיאול צפויות להתכווץ ב-8 השנים הבאות, מה שיפחית את הביקוש לדיור.