בג"ץ קבע: מנהרות הראל ייפתחו כמתוכנן ביום שישי הקרוב

השופטים דנציגר, ג'ובראן ושהם דחו על הסף עתירה של תושבי מבשרת ציון נגד סגירת מחלף הראל ופתיחת המנהרות ■ התושבים טענו כי סגירת המחלף פוגעת בזכויותיהם ומנוגדת לתוכנית התשתית הלאומית שמתוקפה משודרג כביש 1

מנהרות הראל בקטע החדש של כביש 1 ייפתחו ביום שישי הקרוב כמתוכנן - כך פסקו היום (ב') שופטי בג"ץ יורם דנציגר, סלים ג'ובראן ואורי שהם, שדחו על הסף עתירה בנושא של תושבים ממבשרת ציון.

התושבים ביקשו למנוע את סגירת מחלף הראל וכפועל יוצא את פתיחת המנהרות, שאורך כל אחת מהן הוא 880 מטר. בשלב הראשון ייפתחו שני נתיבים לכל כיוון בשתי המנהרות, ובעוד כמה חודשים יכללו המנהרות 3 נתיבי נסיעה.

התושבים טענו בעתירתם כי העברת מסוף התחבורה הציבורית ממחלף הראל למחלף חמד פוגעת בזכויות נוסעי התחבורה הציבורית; וכן כי סגירת המחלף, המצטרפת לסגירת הכניסה המזרחית למועצה המקומית מסיבוב מוצא, פוגעת בנגישות הנהגים ליישוב.

טענה נוספת שהועלתה בעתירה היא כי העברת מסוף התחבורה הציבורית, בו עוצרים 66 קווים בין עירוניים, מנוגדת לתוכנית תשתית לאומית 16, שמתוקפה נבנה כביש 1 המחודש.

בפסק הדין שניתן היום בבג"ץ כתב השופט דנציגר כי "דין העתירה להידחות על הסף... וזאת בשל שיהוי כבד שנפל בהגשתה". דנציגר קבע כי בפרויקט כה מורכב, שבו ההחלטות מתקבלות שנים וחודשים רבים מראש, אין שום הצדקה לעתירה של הרגע האחרון כמו זו, שהוגשה ב-10 בינואר השנה.

"העבודות בכביש 1 מתקדמות שעה-שעה לעבר מועד סופי שנקבע מראש לפתיחת המנהרות", כתב השופט. "כל יום מושקעים משאבים עצומים במונחי בנייה וכסף כדי לקדם את ביצוע התוכנית. בנסיבות אלה, גם אם נאמר שהעותרים הגישו את עתירתם 'רק' כחודשיים לאחר שהתגלו להם העובדות על פתיחת המנהרות וסגירת מחלף הראל, עדיין לטעמי היה דינה של העתירה להידחות על הסף בשל שיהוי".

דנציגר הוסיף: "שלא בשולי הדברים אציין כי מוצא אני ממש גם בטענת המשיבה 3 (חברת נתיבי ישראל, נ"י) לעניין היות חלק מהמעשים שלפנינו 'מעשים עשויים', כאשר הבנייה בשטח - למצער בכל הקשור למנהרות - הסתיימה ברובה, באופן שמקשה לחשוב על השבת הגלגל לאחור. המחשבה על כך שהשימוש ב'מנהרות הראל', הניצבות על עורק התחבורה המרכזי בישראל, יידחה כמבוקש בעתירה, בשעה שהמנהרות מוכנות להפעלה, נראית לי בלתי מתקבלת על הדעת".

בהודעה על החלטת בג"ץ מסר שר התחבורה, ישראל כ"ץ, כי כביש ירושלים-תל-אביב המשודרג הוא "פרויקט בעל חשיבות לאומית ממדרגה ראשונה, שנועד לחזק את הבירה ולשרת את כל תושבי המדינה… הפרויקט כולל הוספת נתיב שלישי לכל אורך הכביש, שיפור עקומות וביטול סיבובים חדים ועליות תלולות, המשדרגים באופן דרמטי את בטיחות הכביש וזרימת התנועה".

מארגון "תחבורה בדרך שלנו" נמסר: "אנחנו מברכים על פתיחת המנהרות בכביש שיקצרו את זמן הנסיעה לרכב הפרטי. עם זאת, אנו מצפים ממשרד התחבורה לעמוד בהתחייבויותיו מהעבר ולסמן נתיב תחבורה ציבורית משער הגיא לירושלים משני צידי הכביש. לצערנו, אין התייחסות לכך עם פתיחת הכביש".

לדברי עידו עפרוני, מנהל אזור ירושלים בארגון וממובילי מאבק תושבי מבשרת, "למרות דחיית העתירה, השופטים מסמנים למשרד התחבורה כי יש לתת פתרונות רלוונטיים למצוקת התחבורה הציבורית של למעלה מ-80 אלף תושבי מבשרת ציון ומטה יהודה, שניתנים באופן חלקי עם העברת המסוף למחלף חמד. כל זה היה יכול להימנע אם היו משתפים את התושבים ולא מיידעים לאחר שהתקבלו ההחלטות. זה תמרור אזהרה לכל מאבק תושבים עתידי, שמתמודד מול פרויקטי תשתית גדולים, כאשר הם יוצאים לדרך ללא פתרונות רלוונטיים לתושבים".