הפנימה איומי טראמפ? פיאט-קרייזלר תשקיע במפעלים בארה"ב

הודיעה אתמול כי תשקיע מיליארד דולר במודרניזציה של שני מפעלים באוהיו ומישיגן ותיצור 2,000 מקומות עבודה ■ לדברי מקורות שמכירים את מהלכי החברה, החלטות ההשקעה אינן קשורות למתקפותיו האחרונות של טראמפ על חברות הרכב

הכניסה למפעל של פיאט קרייזלר במישיגן / צילום: רויטרס
הכניסה למפעל של פיאט קרייזלר במישיגן / צילום: רויטרס

פיאט-קרייזלר הודיעה אתמול (א') כי תשקיע מיליארד דולר במודרניזציה של שני מפעלים באזור המערב התיכון של ארה"ב, ותיצור 2,000 קומות עבודה. הודעתה משקפת עליית מדרגה בתגובותיהן של יצרניות הרכב לאיומיו של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ להטיל מסים חדשים על כלי רכב מיובאים.

מהלך נוסף, שממחיש את להיטותה של תעשיית הרכב ליהנות מהגמשת תקנות הדלק המחמירות שחוקק ממשלו היוצא של אובמה, הוא הודעתה של החברה כי תצייד את מפעליה באוהיו ובמישיגן במכשור שיאפשר להם לבנות כלי רכב כביש-שטח חדשים במותג ג'יפ, כולל טנדרים, וייתכן גם שתעביר את ייצור המשאית הכבדה Ram ממקסיקו למישיגן.

למרבית יצרניות הרכב בארה"ב יש פעילויות ייצור רכב גדולות במקסיקו, וכן רשתות מורכבות של יצרניות חלקי רכב שמספקות מוצרים למפעליהן בארה"ב ותומכות בתעסוקה ובהשקעות במדינות כגון אוהיו ומישיגן.

לדברי מקורות שמכירים את מהלכי פיאט קרייזלר , החלטות ההשקעה של החברה אינן קשורות למתקפותיו האחרונות של טראמפ על פורד, ג'נרל מוטורס וטויוטה על שהן מייצרות במקסיקו מכוניות לשוק האמריקאי. החברה כבר אותתה על תוכניות להרחיב את ייצור המשאיות ורכבי הכביש-שטח במפעליה בארה"ב, וחדלה לייצר מכוניות קטנות ובינוניות בשני מפעלים בארה"ב.

מנהלי פיאט קרייזלר לא התייעצו עם טראמפ לפני שהחליטו על רכבי הכביש-שטח הגדולים החדשים והטנדר במותג ג'יפ, לדברי מקור שמתמצא באופן חשיבתה של החברה.

אותו המקור אמר גם כי מנכ"ל החברה, סרג'יו מרצ'יונה, רצה להפיץ את החדשות על יצירת מקומות עבודה חדשים וביצוע השקעות בארה"ב, למקרה שהחברה תיחשף לביקורת נוספת מצדו של טראמפ.

עם זאת, הודעת החברה יצאה במקביל להתכנסותם של מנהלי תעשיית הרכב בתערוכה השנתית באווירה של חוסר ודאות גובר לגבי מדיניות הסחר והרגולציה של הממשל הרפובליקאי החדש.

טראמפ, שיושבע לתפקידו ב-20 בינואר, דיבר על צמצום תקנות איכות הסביבה ותמיכה בקיצוצי מס החברות - מהלכים שיצרניות הרכב יקדמו בברכה. טראמפ גם הזהיר בבירור כי יפעל להגדיל את עלותם של כלי רכב מיובאים ממקסיקו - מהלך שלדברי מנהלי תעשיית הרכב עלול לפגוע בפעילותם העסקית.

מאז בחירתו של טראמפ לנשיאות, החלו יצרניות הרכב - וגם חברות אחרות - להבליט בתקשורת את השקעותיהן בארה"ב.

בשבוע שעבר ביטלה פורד תוכניות לבניית מפעל בן 1.6 מיליארד דולר במקסיקו, והודיעה על השקעה של 700 מיליון דולר במפעל במישיגן. למרות שפורד תעביר בכל זאת את ייצור המכוניות הקטנות במותג פוקוס למקסיקו, היא תקצץ את סך ייצור המכוניות במקסיקו באמצעות קונסולידציה של קו ההרכבה שלהן במפעל מקסיקאי קיים.

היינריך וובקן, מנכ"ל אזור צפון אמריקה ביצרנית הרכב הגרמנית פולקסווגן, אמר אתמול לרויטרס שהחברה מתכננת להשקיע 7 מיליארד דולר בארה"ב בשנים 2015-2019, ושהיא תתחיל לבנות את רכב הכביש-שטח החדש שלה, אטלס, בטנסי במועד מאוחר יותר השנה.

"איננו מקבלים את החלטות ההשקעה שלנו על בסיס מחזוריות ממשלית. לפעילות העסקית שלנו יש אופק של 8, 12, 14 שנים כשאנחנו שוקלים השקעות", אמר וובקן בשולי תערוכת הרכב בדטרויט.

בהודעה שפרסם אתמול, ציין מנכ"ל פיאט קרייזלר מרצ'יונה כי השינויים בתוכניות הייצור נובעים מהשינויים בהעדפות הצרכנים. "אנחנו ממשיכים לחזק את ארה"ב כמרכז ייצור עולמי" לרכבי כביש-שטח וטנדרים, הוסיף מרצ'יונה.