הרשויות המקומיות שובתות מהבוקר, כולל גני ילדים ותיכונים

בהודעה מטעם לשכתו של שר האוצר כחלון נמסר כי דרישת נציגי השלטון המקומי לפרוץ את מסגרת התקציב נדחתה ■ יותר מ-120 רשויות ישביתו את השירותים העירוניים

יותר מ-120 רשויות מקומיות, ובהן 15 הערים הגדולות, שובתים החל מהבוקר (ד') בשעה 6:00 ולא יספקו שירותים לתושבים. זאת, במחאה על הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה עליו הוחלט השבוע. גם גני ילדים ובתי ספר תיכוניים משתתפים בשביתה, עליה הכריז יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, המכהן כראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות. ראשי הרשויות הודיעו כי יתכנסו בשעה 11:00 בכנסת על מנת להחליט על צעדים נוספים מול הממשלה.

אמש זומן דיון לילי בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, בהשתתפות ביבס ונציגים נוספים ממרכז השלטון המקומי, וכן מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר וראש הסגל של נתניהו יואב הורוביץ, במטרה למנוע את השביתה. במהלך הלילה יצאה הודעה מטעם כחלון לפיה לא הושגו הבנות בין הצדדים וכי השביתה תתקיים.

על פי ההודעה, כחלון ונתניהו סירבו לפרוץ את מסגרת התקציב כפי שדרשו נציגי השלטון המקומי. "נציגי הממשלה עשו כל מה שניתן בכדי למנוע את השביתה הצפויה מחר ובכדי שילדי ישראל ילכו לבתי הספר ולגנים", נמסר בהודעה. "לצערנו נציגי השלטון המקומי החליטו להשבית את השירותים לאזרחים".

ממרכז השלטון המקומי נמסר כי נציגי משרד האוצר בדיון התבצרו בעמדותיהם וכי "לא הסכימו לקבל שום החלטה שתכליתה לשמור על התקציבים הבסיסיים של למעלה מ-190 רשויות בישראל". בהודעה מטעם המרכז נמסר כי הדבר "מונע את הקיום הבסיסי" באותן הרשויות. "לצערנו הרב כל הצדדים באו בידיים נקיות למעט נציגי משרד האוצר", נמסר בנוסף. "על כן השלטון המקומי יחל לשבות בעוד מספר שעות כדי להגן על החינוך, הרווחה, ואיכות החיים של תושבי מדינת ישראל".

 

במסגרת השביתה לא תהיה קבלת קהל במועצות המקומיות ובעיריות ולא יינתנו שירותים לתושבים, לרבות במחלקות הרווחה. בנוסף, לא יסופקו שירותי תברואה ושיפור פני העיר, בהם פינוי אשפה, ניקיון רחובות ופיקוח. כל עובדי החינוך שמועסקים על ידי הרשויות לא יתייצבו למקומות העבודה ומערך הסעות התלמידים יושבת בתיאום עם ארגון המורים העל יסודיים. מערכת החינוך המיוחד תפעל כסדרה, וההשבתה לא צפויה להשפיע על בתי הספר היסודיים. עובדי הרשויות יקבלו שכר מלא בגין ההשבתה.

ראשי הרשויות המקומיות שלחו אתמול לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר משה כחלון, מכתב שבו פירטו את דרישותיהם, ובראשן העברת מענקי איזון מלאים בסך 1.55 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2017, בהתאם לסיכומים קודמים וכפי שנעשה ב-2016. עוד דורשים ראשי הרשויות כי לקראת המחצית השנייה של 2017 יפעלו משרדי האוצר והפנים למציאות מקור תקציבי לתשלום מלוא מענקי האיזון.