בג"ץ בדיון על מכרז החשמול של הרכבת: "אפשר לשלב את אלסטום"

הדיון התקיים בערעור שהגישו החברות אלסטום, סיטאדיס ואפקון הישראלית, שהגיעו למקום השני במכרז לחשמול ולתחזוקה של רכבת ישראל

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

"הבעיה היא כזאת: לא קבענו עמדה סופית, אך מאוד מטריד אותנו הנושא של העלאת הניקוד. מטרידות אותנו עוד נקודות, אך באמת מטריד אותנו הנושא של העלאת הניקוד. זה נושא שאתם צריכים לקחת בחשבון" - דברים אלה אמר אתמול (א') שופט בית המשפט העליון חנן מלצר, בדיון בנושא זכיית SEMI הספרדית במכרז החשמול של רכבת ישראל. השופט מלצר התייחס להעלאת דירוג האיכות של SEMI מ-66 ל-70, מה שהביא אותה לזכות.

הדיון התקיים בערעור שהגישו החברות אלסטום, סיטאדיס ואפקון הישראלית, שהגיעו למקום השני במכרז לחשמול 420 ק"מ של מסילות רכבת ולתחזוקה שלהן במשך 25 שנה. המערערות טוענות כי הזכייה של SEMI אינה תקינה.

באפריל השנה דחתה שופטת המחוזי בתל-אביב, ד"ר מיכל אגמון-גונן, עתירה מינהלית בנושא, תוך שהיא קובעת כי לא הוכח שנפלו פגמים בהליך, ומותחת ביקורת על הפעלת חוקרים פרטיים מצד העותרות באופן לא ראוי.

בדיון שהתקיים בערעור על החלטתה באוקטובר האחרון הציעו שופטי העליון חנן מלצר, ניל הנדל ואורי שהם כי הצדדים יקיימו ביניהם משא-ומתן לשילוב הקבוצה בהובלת אלסטום בחשמול הרכבת, אך אתמול דווח לבית המשפט כי המגעים לא הבשילו להסכמות.

בדיון אתמול נקטו השופטים לשון מאוד ברורה, שמשתמעת ממנה תמיכה חזקה בשילוב אלסטום בפרויקט החשמול. השאלה הפתוחה היא אם תשולב כקבלנית משנה של SEMI או כשותפה שווה.

"מבחינתי הסיכוי להגיע להסכמה - בשלב הזה הוא אפסי", אמר עו"ד דרור הרפז, המייצג את SEMI. "הפרויקט במצב שבו רוב עבודות התכנון כבר הושלמו. חלק ניכר כבר הוגשו לרכבת. חלק ניכר מהציוד כבר נרכש ב-3 או 4 הסכמים שכל אחד בפני עצמו בעשרות מיליוני אירו. ניתנו היתרי בנייה גם על-ידי הוות"ל וגם על-ידי הוועדות המקומיות, העבודה בשטח כבר החלה. לפיכך, מה שניתן לתת למערערות לבצע מוגבל. בעיה שנייה היא שאפתנות של המערערות מה שהן רוצות לקבל. לטעמנו באנו בנפש חפצה לחלוטין".

בתגובה לדבריו העירו השופטים כי מדובר בפרויקט שיימשך 6 שנים, וניתן לחלק לחלקים. "מתי מתחיל חשמול הפסים ומתי הוא נגמר?", שאל השופט מלצר. "מתי תחנות ההשנאה ומתי הבקרה? יקום מי שיודע ויאמר".

בתגובה לשאלות ענה ראש מינהלת החשמול ברכבת, עמית צלקה, כי "כשהתכנון הראשוני נעשה על-ידי חברה אחרת, זה הרבה יותר מורכב לביצוע", וכי ציוד ההשנאה לכל 14 התחנות המתוכננות במכרז כבר הוזמן.

להגיע לפשרה

מלצר אמר כי עניין הניקוד במכרז מטריד והוסיף: "שלחנו אתכם להידבר, כי אנחנו מביעים שהפרויקט צריך לרוץ. אמרתי בדיון הקודם, ואני חוזר ואומר: כשיש זוכה אחד, זה גורם לכל מיני דברים שלא צריכים לקרות. אם חלילה נופל הזוכה, נמצא המכרז בפני שוקת שבורה. לכן בכל מכרז יש שני זוכים, וכל אחד מגבה את השני. זה מה שקורה במכרזים גדולים".

השופט שהם הוסיף כי בתהליך המשא-ומתן בין אלסטום ל-SEMI צריכה להיות מעורבות פעילה הרבה יותר של הרכבת ממעורבותה עד כה, משום שהיא זאת שתפסיד מסיכום לא אופטימלי שיעכב את לוחות הזמנים להשלמת פרויקט הרכבת המהירה לירושלים ופרויקט החשמול בכללו.

בסיכומו של הדיון דחקו השופטים בצדדים ללכת להליך של גישור כדי להגיע לפשרה מוסכמת.