בתי יוקרה על המים: יעד הנדל"ן החדש של העשירים

הרחק מאיסטנבול החביבה על התיירים בטורקיה, הופכת רצועת חוף מרהיבה הנושקת למים ליעד נחשק עבור יזמי נדל"ן ■ לא מדובר בדיור עממי ובר-השגה, אלא בבתי יוקרה עצומים בגודלם המשמשים את עשירי העולם כבתי נופש

בתי יוקרה בטורקיה / צילום: luxurypropertyturkey.com
בתי יוקרה בטורקיה / צילום: luxurypropertyturkey.com

הרחק מאיסטנבול החביבה על התיירים בטורקיה, הופכת רצועת החוף הנושקת למים חמימים ומנוקדת בכפרי דייגים ליעד נחשק עבור יזמי נדל"ן. לא מדובר בנדל"ן בר-השגה ועממי, אלא בבתי יוקרה עצומים בגודלם המשמשים את עשירי העולם כבתי נופש. חצי האי בודרום, בדרום מערב חופו של הים האגאי, הופך להיות מבוקש יותר ויותר.

יאליקבאק, עיר בחצי האי בודרום, היא דוגמה ליעד שהפופולריות והביקוש אליו לא פוסקים, בעיקר לאחר שהמרינה בעיר עברה שיפוץ נרחב. גם חברות תיירות ומלונות יוקרה מכוונות אל האזור, שמאפשר, לפי תיאורים של סוכנויות נדל"ן המתמחות באזור, לעשירים "להתהלך בכפכפים ובבגדי ים הרחק מההמון".

הבתים בנויים בעיקר בסגנון "קוביות סוכר לבנות" - בתים רבועים בעלי גגות שטוחים, המזכירים מאוד את סגנון הבנייה היווני שאפשר לראות באיי הים האגאי השייכים ליוון וקרובים כל כך עד שנדמה שהם במרחק נגיעה. פרויקטים חדשים יחסית נבנים באופי דומה, אולם יש שימוש גדול יותר בזכוכית ובחלונות גדולים. האדריכל ריצ'ארד מאייר תכנן כמה בתים בחצי האי, והם מתכתבים עם הסגנון המסורתי.

יעד נוסף ומנותק אף יותר הוא קלקאן, עיירת דייגים במחוז אנטליה לחוף הים התיכון. הבתים הלבנים של העיירה ורחובותיה מרוצפי האבן מקיפים נמל שצורתו פרסה, וסוכני הנדל"ן אוהבים לתאר את העיר כ"מוקד משיכה למלחים, למשוררים ולסופרים". ורק כדי לסבר את האוזן, אתר luxurypropertyturkey.com מחיר של דירת נופש מתחיל ב-380 אלף לי"שט, כלומר כ-2 מיליון שקל, ויכול להגיע גם ללמעלה ממיליון ליש"ט, כלומר כ-5 מיליון שקלים.