בקופה יש 20 מיליארד שקל ללא שימוש - הגיע זמן גליל

ראשי הערים נושאים על גבם את ההשלכות וריבוי המשימות מבנייה של עשרות אלפי יחידות דיור, דורשים שלפחות 10% מכלל הכנסות רמ"י שלא בשימוש יופנו לקידום הפריפריה ולהשקעה בפרויקטים בצפון

חיים ביבס / צילום: איל יצהר
חיים ביבס / צילום: איל יצהר

הדיונים האחרונים לקראת אישור תקציב המדינה בכנסת, הציפו מעל פני השטח את הנתונים האמיתיים על תקציבי הממשלה ומימושם בפועל. באופן מפתיע, למרות המאבקים העיקשים ואיומי אי-תמיכה בתקציב, קודם אישורו, אנו למדים על עודפים של כספים רבים שנותרו כאבן שאין לה הופכין, פשוט לא מומשו.

במהלך הדיונים הסתבר כי בעוד שתושבי הצפון קוראים לפיתוח הפריפריה, המורים מוחים על תלוש המשכורת ומתקיימים דיונים על סגירת תאגיד השידור החדש, בקופת המדינה מצויים כ-20 מיליארד שקל שלא נעשו בהם שימוש, על אף שהוקצו לטובת מימוש רפורמות במגוון פרויקטים ממשלתיים.

אותה התופעה בדיוק מתרחשת ברשות מקרקעי ישראל שיש לה הכנסות עודפות מקידום תכניות בניה של עשרות אלפי יחידות דיור במרכז הארץ. כספים אלו אינם נלקחים בחשבון בתקציב מדינת ישראל, וכבר כעת יש בקופה זו סכום משמעותי העומד על מעל ל-6 מיליארד שקל.

אנחנו, ראשי הערים, שמשקיעים בשיווק כל פרויקט ופרויקט, ונושאים על גבנו את ההשלכות וריבוי המשימות הנובעים מהגדלת הערים בעשרות אלפי יחידות דיור נוספות, מתעקשים ודורשים שלפחות 10% מכלל הכנסות אלו יופנו לקידום הפריפריה ולהשקעתם בפרויקטים בצפון. יישובי הצפון אינם זקוקים לעוד פרויקטים למגורים, הם שואפים לחזור להיות אטרקטיביים עבור האוכלוסייה הצעירה ולמנוע את בריחת הצעירים למרכז. הם יוכלו להשיב עטרה ליושנה רק באמצעות תמיכה ממשלתית בשיפור תשתיות, ועירוב הרשויות המקומיות.

לא, יישובי הפריפריה בצפון לא זקוקים לעוד תקציב חד פעמי, הם זקוקים לתכנית מקיפה ומוסדרת שמציגה השקעה מאסיבית בתשתיות מקומיות, תקציבי פיתוח, מבני תרבות, הגדלת אזורי תעסוקה ויצירת מקורות תעסוקה, העתקת משרדי ממשלה וחברות ממשלתיות לצפון, מעבר של בסיסי צה"ל לצפון והקצאת משאבים לפיתוח כלכלי של האזור שיעניקו להם חוסן ושגשוג ויהפכו אותם למוקדי משיכה.

במציאות של ימינו, הרשויות המקומיות הן הגורם הדומיננטי והמשפיע ביותר על כל היבטי החיים של 8.5 מיליון אזרחי מדינת ישראל, וכאשר תושב מחפש מענה לכל היבט בחייו, הוא פונה לרשות המקומית בה הוא מתגורר. אנחנו הזרוע הביצועית האמיתית של מדינת ישראל ולא ניתן להוביל מהלכים משמעותיים בלעדינו. אנחנו שותפים מלאים לתהליך קבלת ההחלטות ויחד נפעל למימוש התכנית הלאומית לחיזוק הצפון. נוודא כי 18 מיליארד השקלים שהובטחו ליישובי הצפון יגיעו ליעדן. עתיד מדינת ישראל טמון באפשרויות הפיתוח שלה, מתפקידנו לדאוג שלא יזניחו את הצפון המוריק והפורה שיכול לשגשג ולשוב להיות רלוונטי עבור משפחות צעירות.

אחרי הפרחת השממה בנגב, הגיע זמן גליל.

*הכותב הוא ראש עיריית מודיעין מכבים רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי בישראל, וייקח חלק בוועידת ישראל לעסקים 2016 במושב בנושא תמורות בנדל"ן ובתשתיות.

**לפרטים נוספים ולהרשמה לוועידת ישראל לעסקים