שטראוס: הריקול לחומוס סברה יגרע 5 מיליון דולר מהרווח התפעולי

אוספת מוצרי סברה מהמדפים בארה"ב בשל חשש לליסטריה ■ עוד לפני הריקול קרס הרווח התפעולי הרבעוני של יצרנית החומוס האמריקאית ב-55% ■ שטראוס הגדילה את רווחיה ברבעון השלישי ב-7% ל-92 מיליון שקל

קבוצת המזון שטראוס סיכמה את הרבעון השלישי של 2016 במגמה חיובית, עם מכירות שהגיעו ל-2.1 מיליארד שקל, צמיחה של כ-6% ביחס לרבעון המקביל. לצד שיפור ברווחיות הגולמית והתפעולית הציגה הקבוצה עלייה של 7% ברווח הנקי, שהגיע ל-92 מיליון שקל.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה מגמת הצמיחה במכירות, שהצטברו ל-5.9 מיליארד שקל, מתונה יותר ועומדת על כ-3%. בשורת הרווח הנקי הציגה שטראוס קפיצה של 27% ל-277 מיליון שקל.

אלא שבד-בבד עם הדוחות החיוביים, סיפקה שטראוס בשורות רעות באשר לחברה-הבת סברה - יצרנית המטבלים (בעיקר חומוס) הפועלת בצפון אמריקה, אשר הפכה בשנים האחרונות לאחד ממנועי הצמיחה של הקבוצה.

שטראוס מדווחת כי "הנהלת החברה צופה כי לאיסוף (ריקול) בחברת סברה תהיה השפעה ישירה של כ-5 מיליון דולר על הרווח התפעולי של החברה, וזאת בהתבסס, בין היתר, על קיומו של כיסוי ביטוחי. על אף האמור, נכון למועד דוח זה אין באפשרות הנהלת החברה לאמוד את ההשפעה העקיפה של האיסוף על תוצאות החברה, אם וככל שיהיו".

ביום שבת האחרון דיווחה שטראוס כי סברה הודיעה על "ריקול וולנטרי בצפון אמריקה של מספר מוצרי חומוס המיוצרים ומשווקים בארה"ב ובקנדה בשל חשש לליסטריה שאובחנה באתר הייצור של החברה בווירג'יניה - אך לא במוצריה הסופיים". עוד הוסיפו בחברה כי סברה "נקטה בסדרת צעדים במפעל כדי לטפל באירוע, ופועלת בתיאום עם הרשויות המתאימות בארה"ב".

גם תוצאותיה הרבעוניות של סברה (בה מחזיקה שטראוס בחלקים שווים עם קונצרן המזון פפסיקו) היו במגמה הפוכה לקבוצה. המכירות נשחקו ב-3.5% ל-371 מיליון שקל, והרווח התפעולי קרס ב-55% ל-29 מיליון שקל. בשטראוס כותבים בעניין זה כי השינוי השלילי בשורה התפעולית "נגרם בשל תמהיל המכירות וגידול במאמצי שיווק".

נזכיר כי ברבעון הראשון של השנה נהנתה שטראוס מהחזר ביטוחי בעקבות ריקול של אריזות חומוס מתוצרתה שנעשה אשתקד, ואז הוא תרם לשיפור ברווח התפעולי הרבעוני של סברה.

פעילות הקפה מעוררת התוצאות

שטראוס, המנוהלת על-ידי גדי לסין ונמצאת בשליטת משפחת שטראוס, מחלקת את פעילותה לכמה מגזרים, ובהם שטראוס קפה; שטראוס ישראל; מטבלים וממרחים, בעיקר באמצעות "סברה" הפועלת בארה"ב; וכן פעילויות בתחומי מכשירי סינון וטיהור מי שתייה (תמי 4) וייצור ומכירת מוצרי שוקולד (מקס ברנר).

פעילות הקפה של שטראוס אחראית לכ-45% מסך הפעילות שלה. בסיכום רבעוני זו משכה אותה קדימה עם קפיצה של 9% במכירות שהגיעו ל-955 מיליון שקל, לצד זינוק של 76% ברווח התפעולי מפעילות זו, שהגיע ל-112 מיליון שקל.

בשטראוס מייחסים את השיפור בשורה התפעולית לעלייה במכירות במדינות מרכז ומזרח אירופה, "בעיקר בשל העלאות מחיר בחלק ממדינות הפעילות של החברה"; וכן לירידה בעלות חומרי הגלם, ירידה בתנודתיות מטבע הרובל הרוסי ושינוי בתמהיל המוצרים.

לגבי הפעילות בברזיל, שהיוותה ברבעון קרוב ל-50% מפעילות הקפה, בשטראוס מציינים כי גם שם השיפור ברווח נובע "מעלייה בכמויות ובמחירים, וזאת למרות הפרשי תרגום שליליים (שינויי מט"ח. א' ל'), וכן משיפור בתמהיל המוצרים הנמכרים". בפעילות בישראל שטראוס מציגה עלייה של כ-5% במכירות שהגיעו ל-786 מיליון שקל ועלייה של כ-2.5% ברווח התפעולי ל-87 מיליון שקל, אולם ללא שיפור שיעורו מהמכירות.

מניית שטראוס, שהגיבה לדוחות בירידות מתונות, מציגה תשואה שנתית של כ-20% ומשקפת לחברה שווי של 6.45 מיליארד שקל. באקסלנס ברוקראז' ציינו היום (ג') בהתייחסות לדוחות כי "זהו הדוח הראשון ללא השפעה שלילית למטבעות מזה שנים. מנגד, הדוח מעט נמוך ביחס לצפי שלנו לרווחיות תפעולית גבוהה יותר בישראל ובסברה".

באקסלנס ממליצים "תשואת שוק" על מניית שטראוס, "וזאת בשל חוסר וודאות בשווקים מתפתחים ובסחורות מאז הבחירות בארה"ב, ריקול שני בסברה ועלייה של 20% במחירי קפה גולמי מתחילת השנה". 

תוצאות שטראוס 22.11.16
 תוצאות שטראוס 22.11.16