מחטף החטיפים

היעדר סימון שלילי על חטיפים מלוחים, כשהצרכן יודע שהוא קיים - רק מזיק

במשרד הבריאות מגדירים את ההחלטה לסמן מוצרי מזון כפריצת דרך. הסימון השלילי אמור לספק לנו, הצרכנים, יכולת לבצע בחירה נבונה של מוצרי המזון שאנחנו צורכים. אבל ההמלצות הרכות יחסית בשלב הראשון עלולות ליצור אצל הצרכן יותר בלבול מאשר תועלת.

היום אין כל סימון שלילי על גבי מוצרי המזון. הצרכן אולי מתקשה לבצע בחירה, אבל הוא יודע שאם הוא מעוניין לבצע אותה, עליו להסתכל על האותיות הקטנות של רכיבי המזון בגב האריזה. בינואר 2018, זה אמור להיות הרבה יותר פשוט. יש סימון שלילי? המוצר ממש בעייתי. אין? אפשר להכניס אותו לעגלת הקניות. האומנם? לא בטוח.

מי שצורך חטיפים מלוחים יודע שמותגים כמו במבה, ביסלי, תפוצ'יפס, דוריטוס וכיפלי הם עתירי שומן ומלח. המוצרים האלה אינם נאכלים בכפית ומזלג, ולכן כל אחד מאתנו הרגיש היטב את היד השומנית ושרידי המלח הקשים שנותרו אחרי שטבל את ידו בתוך אריזת אחד מהחטיפים האלה.

מה היה טבעי יותר מכך שהחטיפים המלוחים הללו יקבלו סימון שלילי - סוג של תמריץ לנו להמעיט בצריכתם וזרז רציני לחברות להוריד את כמויות המלח והשומן? אבל, כפי שמתברר היום, החטיפים הללו לא יקבלו כל סימון שלילי, לפחות לא בשלב הראשון. מצב של היעדר סימון שלילי על מוצרים אלה, כשהצרכן יודע שהוא קיים - לא רק שלא מועיל אלא אפילו מזיק.

מחר, כשתלכו עם הילד בסופרמרקט, הוא ימשוך את אחד החטיפים מהמדף ויגיד "הנה, זה מוצר בריא, קנו לי". הסימון הרי עובד מצוין, אחרת יצרניות המזון לא היו טורחות להוסיף כיתוב כמו "מכיל אומגה 3" או "מכיל ויטמינים" על מוצרים לא בריאים בעליל.

 

לעומת כל אלה, סימון כפיות הסוכר הוא דרמטי. הוא יחול על מותגי המשקאות ומוצרי השוקולד והממתקים למיניהם. דבר אחד הוא לדעת שמוצר מכיל כמות גדולה של סוכר, ודבר אחר זה לקרוא את הנתון על האריזה בכל פעם שאתה צורך את המוצר או שוקל לרכוש אותו.

לאורך השנים רק חלק קטן בתעשיית המזון גילה אחריות כלפי הצרכנים ופעל להורדת הרכיבים הלא בריאים במוצרי המזון. הרי תינוקות לא נולדים כשהם רגילים לצרוך סוכר או מלח בכמויות. בהתחלה זה אפילו מגעיל אותם, אבל אלה טעמים נרכשים וכרוכים בהתמכרות.

סימון אינו מונע צריכה וגם מידת ההשפעה שלו על הירידה בצריכה אינה ידועה לפי שעה. מאידך, ככל שהוא ישפיע יותר על הירידה בצריכה, כך הוא יהווה מאיץ גדול יותר ליצרניות המזון לשפר את איכות המוצרים שלהן לטובתנו. רק אז נוכל לברך על מהפכה אמיתית.