סטוץ עם מכונית

מה מלמד הקמפיין החדש על מכונית העתיד

הקמפיין של אופל/ צילום: מתוך הקמפיין
הקמפיין של אופל/ צילום: מתוך הקמפיין

קמפיין פרסום של אחת מיבואניות הרכב הישראליות מפתה בימים אלה לקוחות ל"סטוץ עם מכונית". תנוח דעתכם, הכוונה אינה לסקס ביזארי במיוחד, כי אם לשירות חדשני: מכונית שלא צריך לעשות לה ביטוח וטסט, לא צריך להגיע איתה למוסך ולשלם על תיקונים, ואם היא מתקלקלת - מקבלים מיד אחרת במקומה. "כל הכיף, בלי שום התחייבות", מדקלמת הדוגמנית בסרטון הפרסומת תוך שהיא סוחטת בנעל עקב מסוגננת את דוושת הגז בכלי הרכב, "בדיוק כמו שאני אוהבת".

מן המפורסמות הוא שמאחורי כל סטוץ מסתתר הסיכוי לחופה, ילדים ומשכנתא לכל החיים. זה גם המצב כאן, "הסטוץ" הוא בסך הכל מכונית חליפית, שתשרת את הלקוח במשך כמה שבועות, עד שיקבל את המכונית שקנה מהיבואנית במחיר מלא. אז הסטוץ יהפוך למערכת יחסים, כלומר: ביטוח, טסט, ביקורים במוסך, אחריות ותיקונים.

משהו טוב בכל זאת יכול לצאת מהקמפיין. משהו טוב, אבל לא לעסקים של יבואניות הרכב. זו הזדמנות לחוות ניידות בכלי רכב שאינו בבעלות, נמצא ברשותכם רק לזמן מוגבל, ולכן לא מוטל עליכם עול ההחזקה הכרוך בו בדרך כלל.

כמו רכב אוטונומי מדלת לדלת

אפשר ללכת יותר רחוק ולנסות ולהשתמש במשך כמה שבועות רק במוניות. מונית זה אקסטרים, היא באמת רק הכיף, כי כשנוסעים בה גם לא צריך לחפש חניה, לא צריך להיכנס לתחנות דלק, ואפילו לא צריך לנהוג, ממש רכב אוטונומי מדלת לדלת. העתיד כבר כאן, רק להרים את היד ברחוב, או לקרוא לה בלחיצת כפתור באפליקציה. בתחילת החודש הוזלו תעריפי המוניות בישראל ב-12.5%. נוסף לכך, האפליקציות מסוג גט-טקסי כבר מאפשרות נסיעה שיתופית, אשר בעצמה מורידה עוד את מחיר הנסיעה בחצי ואף לשליש. אלה גורמים לכך ששירות המוניות נהיה כל כך זמין וזול, שיכול להשתלם במקרים רבים יותר מהחזקת מכונית צמודה. את המרחקים הארוכים מעיר לעיר אפשר לקצר ברכבת, כשאל התחנה וממנה נוסעים במונית, וכך גם חוסכים את העמידה בפקקים בכביש.

סביר להניח שלא לכך התכוונה יבואנית הרכב כשיצאה למסע הפרסום על "סטוצים" עם מכוניות, אבל הקמפיין באמת מדגיש את יתרונות הנסיעה בכלי רכב שאינו בבעלות. הוא מזכיר שבעצם לא צריך להיות בעלים של כלי הרכב כדי להתנייד, ושאולי להיפך, מצב אי-בעלות עדיף, כי כך נשארים רק עם הכיף והתכלית - להגיע ממקום למקום במכונית, וחוסכים את כל היתר - ריבים על מי יוריד את הזבל (ידבר עם הביטוח וייקח את האוטו לטסט).

טיפ לעיריית תל אביב

לא די בקמפיין אחד כדי לשכנע ציבור לוותר על מכונית שממילא רוב הזמן עומדת בחניה, ולעבור לשימוש במכונית רק לפי צורך. האמת היא גם שברוב המקומות בארץ אין אפשרות ליישם ניידות בסגנון כזה, כי המוניות אינן נפוצות וזמינות מספיק. בתל אביב, לעומת זאת, תכף יוצא לדרך שירות השכרת מכוניות שיתופי וציבורי. המלצה שלנו לעירייה: להעתיק את הסלוגן "סטוץ עם מכונית", בבואה להשיק אותו בשנה הבאה. 500 מכוניות שיפוזרו ברחבי העיר לשימוש התושבים במתכונת השכרה לפי שעה, הן סטוץ תל אביבי טיפוסי: לאסוף, להשתמש, לזרוק בחניה ולשכוח, עד הפעם הבאה שמתחשק.