מכה לכחלון: בינת שוורץ פורשת מראשות מינהל התכנון

זאת, למרות ניסיונות של שר האוצר משה כחלון לשכנע אותה להאריך כהונתה כדי לא ליצור ואקום במינהל התכנון ■ יו"ר מטה הדיור: "זו אבידה לשירות הציבורי ולמדינת ישראל"

בינת שוורץ / צילום: תמר מצפי
בינת שוורץ / צילום: תמר מצפי

מכה לשר האוצר ולמטה הדיור: ראש מינהל התכנון באוצר, בינת שוורץ, הודיעה היום כי אין בכוונתה להמשיך ולכהן בתפקידה ובכוונתה לעזוב את התפקיד כבר מחר. את הדברים אמרה היום שוורץ בבית המשפט במהלך דיון שנערך בבג"צ הנוגע להמשך כהונתה כראש מינהל התכנון. נזכיר שהדיון בבג"ץ התקיים בעקבות עתירה שהגיש ארגון אדם טבע ודין כנגד המשך כהונתה של שוורץ בתפקיד וזאת לאור טענות לניגוד עניינים.

 "הדבר היחידי שעמד לנגד עיני היה האינטרס הציבורי", כך שוורץ היום בבית המשפט, "כל מעשיי נעשו ללא משוא פנים. לאחר שהתברר שתקופת הארכה קצרה של התפקיד לא תאפשר לי להשלים את היעדים שהצבתי יחד עם שר האוצר, בחרתי שלא להענות לבקשתו להאריך את כהונתי מעבר ליום ה-31 לאוקטובר".

לאחר הודעתה של שוורץ, שהפתיעה חלק גדול מהנוכחים, התייחס יו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי להודעה ואמר: "לאור הצלחותיה של הגברת שוורץ והמשימות שעומדות לפניה זה לא נכון שלא להאריך את כהונתה. זו אבידה לשירות הציבורי ולמדינת ישראל. אנחנו בעיצומה של תוכנית אסטרטגית. הגברת שוורץ חייבת להשלים מספר משימות. בפרק זמן קצר לא יתאפשר להשלים משימות אלו. השירות הציבורי ומדינת ישראל זקוקים לה".

עוד אמר יצחקי בהקשר של העתירה נגד שוורץ ומצב העניינים שנוצר כעת במסגרתו למנהל התכנון לא יהיה מנהל בפועל כי: "יש בעיה קשה במדינה. אנשים מפחדים לקבל החלטות כי הם יודעים שעדיף להם כך. אנחנו לא נמצאים במצב של בירוקרטיה אלא שיתוק".

 נציין כי בית המשפט ביקש משוורץ לאחר הודעתה כי תסכים לכהן בתפקיד שלושה חודשים נוספים וזאת לצרכי התארגנות ומציאת מחליף. על כך השיבה שוורץ כי החלטתה לפרוש מחר עומדת בעינה אבל במידה ושר האוצר יפנה אליה בנושא זה היא תשקול זאת.

כזכור, שוורץ הייתה אמורה לסיים את כהונתה כראש מינהל התכנון כבר באוגוסט האחרון אך התבקשה על ידי שר האוצר משה כחלון להישאר שנה נוספת בתפקיד. שוורץ הסכימה להישאר שנה נוספת בתפקיד, אולם באדם טבע ודין עתרו נגד הארכת כהונת שוורץ בשל טענות לניגוד עניינים.

בעתירתם טענו אדם טבע ודין כי שוורץ פעלה בניגוד עניינים מספר פעמים במהלך כהונתה כאשר השתתפה בישיבות שעסקו בנושאים הקשורים לתחום פעילותו של בעלה. עוד טוענו באט"ד כי מעבר לנושאים שהתבררו על ידי נציבות המדינה, ידוע להם על מקרים נוספים בהם עולה חשש כי שוורץ קידמה החלטות שהיוו הטבה כלכלית משמעותית ללקוחות של בן זוגה. כאמור, מדובר בטענות שהועלו בעתירה כאשר נציבות המדינה המליצה בסופו של דבר על התראה בלבד לשוורץ.

בדיון שנערך לפני כשלושה חודשים קבע בית המשפט כי הוא מאשר את הארכת הכהונה לתקופה מוגבלת בת שלושה חודשים בלבד, ואז ישוב וידון בנושא לאחר שהמדינה תנמק מדוע ניתן להאריך את המינוי מעבר לתקופת זמן זו. היום התקיים הדיון בנושא הארכת הכהונה כאשר המדינה העבירה התייחסות מנומקת בת עשרות עמודים לבית המשפט התומכת בהמשך כהונתה של שוורץ אך כאמור בסופו של דבר החליטה שוורץ בעצמה שלא תמשיך בתפקיד.

חשוב לציין שהחלטתה של שוורץ היום מעמידה את מינהל התכנון וגם את מטה הדיור באוצר במצב לא פשוט. למרות שכבר לפני שלושה חודשים קבע בית המשפט כי הארכת התפקיד של שוורץ זמנית, באוצר היו עסוקים בלנסות ולמצוא טיעונים משפטיים להמשך כהונתה של שוורץ ולא במחשבה על היום שאחרי.

כך, לא הוקמה ועדת איתור לתפקיד. ההחלטה של שוורץ היום להפסיק ולכהן בתפקיד כבר מחר עשויה לטלטל את מינהל התכנון, שרק לאחרונה עבר שינוי מהותי כאשר הועתק ממשרד הפנים למשרד האוצר. גורמים שונים הבקיאים בעבודת מינהל התכנון ובחשיבות מנהל מינהל התכנון מסבירים כי שוורץ קידמה תהליכים שונים שנמצאים עדיין בעבודה וייתכן והדברים כעת יתעכבו או יעצרו בעקבות עזיבתה.

כך או כך, העובדה שהחל ממחר לא יהיה ראש לגוף האחראי על התכנון במדינה איננה מבשרת טובות ולא תסייע לשר האוצר ויו"ר מטה הדיור להמשיך במהלכים שהחלו לקדם.

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל 'אדם טבע ודין' מסר היום לאחר תום הדיון בבג"צ, כי "אנו מקווים שהיום תמה תקופה רעה במנהל התכנון, תקופה שבה נפגעו עקרונות סביבתיים וחברתיים תוך חשש למניעים זרים. תקופה שבה אושרו תוכניות בנייה על החופים, על קרקעות מזוהמות, נבנו שכונות ענק ללא תשתיות ונגרם נזק אדיר למרחב הפיזי של ישראל היום ובדורות הבאים. אבל עדיין לא מאוחר לתקן, אנו קוראים לשר האוצר משה כחלון לתקן את עוולות העבר בתכנון ולהציב כעת בראש הפירמידה אדם שרואה את טובת תושבי מדינת ישראל לנגד עיניו וידע להשכיל לתת מענה חברתי וסביבתי הולם למצוקת הדיור". 

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, אמר בתגובה כי: "אין ספק שבינת היוותה גורם חשוב בפתרון מצוקת הדיור במדינת ישראל, ובפרט לנוכח תת התכנון במחוז המרכז שקידם את פניה עם כניסתה לתפקיד. מעבר להיותה תכליתית, יצירתית ויעילה, ראש מינהל התכנון הוא תפקיד שחייב להיות מאוייש כל העת, והמצב בו לא יהיה מי שיוביל את מינהל התכנון מה-1 בנובמבר הוא עוד מכה ועיכוב לתכניות הממשלה לפתרון המשבר".

מנכ"ל א.לאפיס, חברת היתרי הבנייה והרישוי הגדולה בישראל, עמית נשרי מסר כי: "בינת הייתה האדם הנכון, במקום הנכון ובזמן הנכון. בין הישגיה הבולטים היה הגדלת מלאי תכניות הבנייה למגורים בכ-100 אלף יחידות דיור.חובתה של המדינה בנקודת זמן זו היא לאתר מחליף מיומן וחד שיטפל בין היתר בשחרור החסמים בוועדות התכנון, הגדלת כח האדם המקצועי, וקיצור הליכים בירוקרטיים ארוכי זמן, אשר מסרבלים את המערכת כולה.

"מערכת שבה לוקח למעלה מ-10 חודשים בממוצע להפיק היתר בניה לא מורכב לבית מגורים, או שלוקח לה למעלה מ-15 חודשים להוצאת היתרי בנייה כגון הוספת קומה על גג קיים, הוספת מבנה למבנה קיים, במפעל שצריך להגדיל פעילות, היא למעשה מערכת משותקת".

מנהל חברת שיווק הנדל"ן, סן חן, יעקב ערבליך אמר גם הוא כי "לא רואה שום סיבה לשינוי לרעה בגלל פרישתה של בינת, אלא להיפך. ייתכן שכניסת גורם חדש למערכת תשפר את האג'נדות של שר האוצר כחלון במטרותיו להורדת מחירי הדיור בישראל".