מחאת הדיור תצא מהפייסבוק? תוקם סוכת מחאה בבני-ברק

"סוכת אחווה" תוקם בעיר, על-מנת לצרף את הציבור החרדי למחאה ■ יוזם המחאה: "המטרה היא היכרות של המחאה לציבור החרדי ולא הפגנת כוח, נשמח כמובן שיגיעו כמה שיותר"

המחאה החברתית / צילום: רויטרס
המחאה החברתית / צילום: רויטרס

גם החודש הראה מדד מחירי הדירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על עלייה קלה במחירים ברמה הארצית, על אף ניסיונות הממשלה להוביל לתפנית בשוק הנדל"ן למגורים.

המשך מעקב "גלובס" אחר דף הפייסבוק "המחאה הגדולה - יחד נוריד את מחירי הדיור" שמעלה פוסטים, תגובות וסרטונים העוסקים במחירי הדירות הגבוהים, מעלה כי הוא ממשיך להגדיל את מספר החברים בצורה איטית אך עקבית. לאחר שבאמצע אוגוסט עמד מספר הלייקים לעמוד על קצת יותר מ-20 אלף איש, נכון להיום מדובר כבר על כ-30.7 אלף איש.

נזכיר כי באמצע אוגוסט נעשה ניסיון ל"הוציא את המחאה מהפייסבוק" על-ידי ארגון הפגנה בכיכר רבין, ניסיון שהוביל להפגנה קצרה אליה הגיעו כמה מאות אנשים. כעת, מנסים בדף המחאה ליצור שוב אירוע מחוץ לפייסבוק ומתכננים להקים סוכת מחאה בבני-ברק. בדף הפייסבוק של המחאה נכתב כי ביום רביעי (מחר) תוקם "סוכת אחווה" ברחוב רבי עקיבא פינת רחוב טרפון בעיר למשך מספר שעות. על-פי יוזם המחאה מדובר בניסיון לצרף גם את הציבור החרדי למחאה. "המחאה מעוניינת לצרף לשורותיה את הציבור החרדי שגם סובל רבות ממצוקת הדיור ולהבין מהם חומרת הבעיה לעומק. בפעילות נדבר עם הציבור ונראיין אותו ונשמע ממקור ראשון על הזעקה של המגזר", כך יוזם המחאה בשיחה עם "גלובס".

- אתם מצפים שיגיעו הרבה אנשים?

"אנחנו לא מכוונים להרבה אנשים, המטרה היא היכרות של המחאה לציבור החרדי ולא הפגנת כוח, נשמח כמובן שיגיעו כמה שיותר. המחאה שלנו לא עובדת על כמות אלא על איכות, אנחנו מאמינים בפעולות קצרות כירורגיות וממוקדות לאורך תקופת זמן ארוכה מאשר פעולה גרנדיוזית לזמן קצר, כאלו שיתמוססו ולא ישיגו כלום. כפי שאמרתי לך לפני מספר חודשים אנחנו פה כדי להישאר עד שהמחירים ירדו, ואנחנו פועלים בצורה שאנחנו חושבים שנכונה לאותה נקודת זמן בכדי לקדם את פיצוץ הבועה, לדוגמה, היום אנחנו תומכים במס של כחלון (הצעת החוק למסות דירה שלישית ומעלה), וביום שאחרי העברת המס, אם זה לא יספיק, אנחנו נתקוף אותו. המטרה ברורה, והיא הוזלת המחירים".

- מה לדעתך יוביל לירידת מחירים?

"יש לעצור משקיעים לפני שבונים עוד דירות ולא להקשיב לאינטרסנטים שאומרים שהפתרון הוא רק בהיצע דירות חדשות, מה שמאפשר להם להגדיל את מלאי הדירות ולמכור יותר דירות במחירים גבוהים יותר. צריך לעצור ביקושים מצד משקיעים ולהזיל את שוק השכירות משמעותית. אם כחלון יטפל גם בשוק השכירות, יהיה לו הישג כפול, גם עשרות האחוזים של ציבור השוכרים הנצחי, וגם את הזוגות הצעירים, זה חצי ציבור שיהיה בידיים שלו. אחרת יהיה פה בכי לדורות".

כאמור, דף הפייסבוק של המחאה ממשיך לייצר תכנים, אולם נראה שעד עכשיו השפעתו לא ניכרת בשטח. לאחר ההפגנה שלא הצליחה לגרור הרבה אנשים לצאת לרחוב, מסתפקים כעת המארגנים בהקמת סוכה זמנית. נכון להיום, על-פי רשימת האירועים של דף הפייסבוק, מתכננים מארגני מחאה להקים מאהל מחאה מחוץ לבית ראש הממשלה בירושלים באם חוק מיסוי דירה שלישית לא יעבור ולהקים מאהל דומה מול כל בית של חבר כנסת שיתנגד לחוק.

"אירוע זה הוא אירוע תנאי לחודש ינואר. אם חוק מיסוי דירה שלישית לא יעבור יוקמו מאהלי מחאה קבועים בפתח בית ראש הממשלה, בפתח בית ח״כ קיש ובפתח בית ח״כ גפני", כך נכתב בדף המחאה, "אם יהיו עוד חברי כנסת מרכזיים שיתנגדו נקים מאהלי מחאה גם מול פתח ביתם. אנחנו מבקשים משלושת אישי הציבור הנ"ל לחזור בהם מהצהרותיהם ולהכריז שיתמכו במיסוי דירה שלישית תוך כדי הוזלת שוק השכירות במקביל. אירוע הקמת מאהלי המחאה נקבע לחודש ינואר, והוא יתקיים אם החוק לא יעבור. במקרה שהחוק יעבור, יש לראות אירוע זה כמובטל. מאהלי המחאה ישארו כקבע שם כל עוד לא יצא לפועל מיסוי הכנסות משכירות תוך כדי הוזלת שוק השכירות, מה שמהווה כאחד המתדלקים העיקריים לבועה".