דה-לגיטימציה לנשיאה קלינטון

טראמפ זורע ספקות בלגיטימיות של תוצאות הבחירות, וימשיך בכך אחרי תבוסתו ב-8 בנובמבר

הילארי קלינטון ודונלד טראמפ בעימות הטלוויזיוני / צילום:רויטרס
הילארי קלינטון ודונלד טראמפ בעימות הטלוויזיוני / צילום:רויטרס

 

הילארי קלינטון תהיה, קרוב לוודאי, הנשיאה הבאה של ארה"ב, החל ב-20 בינואר 2017 - זו המציאות שמכתיבים הסקרים. יחד עם זאת, קלינטון מוסיפה להיות קרבן של מסע דה-לגיטימציה ימני שמנסה לקעקע את יסודות ממשלה העתידי במתכונת הבדוקה והמנוסה של הקמפיין האינטנסיבי לשלילת הלגיטימיות של ברק אובמה וממשלו.

המסע נגד קלינטון מתנהל על אש קטנה מזה שנים. הוא הולך ומתעצם בימים אלה, יגיע לקרשצ'נדו סמוך ליום הבחירות, ב-8 בנובמבר, ויימשך אחריהן. "התנועה העממית", שאת יסודותיה יוצק עתה דונלד טראמפ, תמשיך להטיל צל על הנשיאה קלינטון לפחות עד נובמבר 2020, אולי עד נובמבר 2024.

טראמפ כבר רמז שהוא "אינו בטוח" כי יכיר בתוצאות הבחירות ("זה תלוי... נראה מה יקרה", הוא אמר). לא ברור אם הקבלן מניו-יורק משלים עם כישלונו הצפוי, בהנחה שהוא בכלל מודע לו, אך מזה כשבועיים הוא פורש לפני העולם תירוצים מבוססי קונספירציות לתבוסתו ומאותת שאין בדעתו לקבלה. "הקונספירציה נגדכם, נגד העם האמריקאי, מתממשת לנגד עינינו", הוא אמר בעצרת בחירות בשבוע שעבר. "הבחירות האלה גנובות... הן מתוחמנות.. צריך להגן עליהן".

ומי בקושרים בני הבליעל? הילארי קלינטון, כמובן, ו"התקשורת הנכלולית", הממסד הרפובליקאי הבוגדני וגם, איך אפשר אחרת, "הבנקים הבינלאומיים" שעימם נפגשת קלינטון "כדי לרקום מזימה להשמדת הריבונות האמריקאית במאמץ להעשיר את מרכזי העוצמה הפיננסית האלה, את ידידיה בעלי האינטרסים המיוחדים ואת אלה שתורמים לה". יחדיו, "הם יאכפו על מעמד העובדים גלובליזציה רדיקלית וישללו את זכויותיו".

אויבי העם האלה "מנסים להשחיר פני אלה שאינם שותפים לדעותיהם וכל מי שקורא תיגר על שליטתם מוגדר מיד כסקסיסטי, גזען, כסנופוב ופגום מבחינה מוסרית", נוהג טראמפ להזהיר את קהלו. "הם ינסו להשמיד כל דבר שקשור בכם, לרבות המוניטין שלכם. הם ישקרו, ישקרו, ישקרו ואז הם יעשו דברים גרועים הרבה יותר. הם יעשו כל מה שצריך".

במשתמע, טראמפ מבשר שיעשה כל מה שביכולתו כדי לשבש את כניסת קלינטון לבית הלבן ולערער את יכולת המשילות שלה לאחר שתיכנס, מפני שלא מגיע לה להיות שם. היא אינה לגיטימית ופעולותיה אינן לגיטימיות. הגנבת את הבחירות וגם ישבת בלשכה הסגלגלה? אם אכן הוא ינהג כפי שהוא רומז שינהג (וכל התנהלותו עד עכשיו מעידה שכך יהיה), תספוג הדמוקרטיה האמריקאית מכה קשה, שתערער את כל הנחות היסוד וההליכים הממשליים שנובעים מהיציבות המצופה שלה. זו עלולה להיות בכייה לדורות לאמריקאים, עם השלכות על העולם כולו.

מיעוט על פני הגלובוס מייחל לכשלונה של קלינטון: החוגים שמקורבים לוולדימיר פוטין וצרכני מנגנון הפרופוגנדה שלו, מצביעי לה פאן בצרפת ואחיהם הלאומנים באירופה, תומכי ברקזיט בבריטניה, חוגים מסוימים בימין הישראלי ובקהילות יהודיות אורתודוכסיות בארה"ב וכמובן הימין האמריקאי. הם יתאכזבו. ניצחונה הכמעט ודאי של המועמדת הדמוקרטית אינו רק משאלת לב של רוב אזרחי ארה"ב וכנראה של רוב תושבי תבל - אם לא מאהבת הילארי, אז משנאת דונלד - אלא גם קביעה מבוססת סטטיסטיקה של שלושה גופי חיזוי מקצועיים עצמאיים, עם רקורד מרשים של חיזוי תוצאות סבבי הבחירות הקודמים בארה"ב. גם הסקרים השוטפים של גופי תקשורת רבים, שמקיימים מעקב סטטיסטי אחר מסע הבחירות בשיתוף עם ארגוני סקרים מיומנים, רבים מהם אוניברסיטאים, מצביעים על מסקנה זהה: הקמפיין הרפובליקאי כבר עבר את נקודת האל-חזור. אין לו תקנה.

כדי לאשש את הדברים, הנה תמונת מצב של מערכת הבחירות (נכונה ל-15 באוקטובר):

■ האתר "535", בניהולו של הסטטיסטיקאי נייט סילבר (לשעבר מ"ניו-יורק טיימס"), מציע שלושה מדדים לקביעת סיכויי המועמדים לנשיאות: על פי מדד שמשקלל ממוצעי רוב הסקרים בשוק וכן פרמטרים אחרים (polls plus), לקלינטון סיכוי של 81.8% לנצח בבחירות; על פי מדד שמשקלל ממוצעי סקרים בלבד, הסיכוי שלה להיבחר הוא 84.9%; על פי אינדקס נוסף (לא בדיוק מדד מבחינה טכנית, אך מכשיר חיזוי פופולרי), "הסיכוי להיבחר לו הבחירות היו נערכות היום" (Nowcast), הסיכוי שלה לנצח הוא 87.3%. סילבר ניבא במדויק את תוצאות הבחירות ב-2012 בכל 50 מדינות ארה"ב, וכן מחוז קולומביה (DC, וושינגטון הבירה). בבחירות 2008, הוא ניבא את התוצאות ב-49 מתוך 50 המדינות וכן ב-DC.

■ המכון Princeton Economic Consortium, בניהולו של ד'"ר סם וואנג (חוקר מוח, פיזיקאי וסטטיסטיקאי), קובע שהסיכוי של קלינטון להיבחר הוא 98%. על פי תחזית זו, צפויה קלינטון לזכות ב-332 אלקטורים וטראמפ ב-206 (המינימום הדרוש לזכיה בנשיאות: 270). המכון חזה במדויק את תוצאות הבחירות ב-2012 ב-49 מ-50 המדינות, וכן ב-DC.

■ המכון PredictWise, בניהולו של ד"ר דייוויד רוטשילד, כלכלן שמתמחה בתחזיות ובסקרים במוסד המחקר של מייקרוסופט בניו-יורק, קובע שלקלינטון סיכוי של 91% להיבחר. המכון חזה את תוצאות בחירות 2012 ב-49 מתוך 50 המדינות, וכן ב-DC.

בנפרד, מדד שקלול הסקרים של אתר הבחירות והפוליטיקה Real Clear Politics (ראשי תיבות: RCP) מראה שלקלינטון יש עתה יתרון של 6.7% על פני טראמפ ברמה הכלל-ארצית: 48.1% לעומת 41.4%. למועמדת הדמוקרטית מובטחים עתה (15 באוקטובר) 260 אלקטורים, לטראמפ רק 165. והנתון המעניין ביותר, שמשקף את חוכמת ההמונים: המשתמשים באתרי ההימורים נותנים לקלינטון סיכוי של 85% בממוצע לזכות בבחירות, בעוד שלטראמפ ניתן סיכוי של 14% בלבד, על פי RCP.

מבין התחזיות והסקרים של כלי תקשורת, בחרתי להביא ארבעה:

■ מדור Upshot ("השורה התחתונה") ב"ניו-יורק טיימס" קובע כי לקלינטון יש סיכוי של 89% להיבחר.

■ האתר "האפינגטון פוסט" נותן לקלינטון סיכוי של 91.8%, עם 341 אלקטורים לקלינטון ו-197 לטראמפ.

■ הסקר העדכני ביותר של "וול סטריט ג'רנל" ו-NBC, מ-9 באוקטובר, מצא כי תמיכת הציבור האמריקאי בקלינטון זינקה בעקבות חשיפת קלטת הסקס שבה מתפאר טראמפ בהרפתקאות המין שלו: 46% מהנשאלים אמרו שיצביעו בעד קלינטון; 35% הכריזו על תמיכה בטראמפ - יתרון של 11%. להשוואה: בסבב הקודם של הסקר הזה, באמצע ספטמבר, נהנתה קלינטון מיתרון של 6% בלבד.

■ הסקר הכלל-ארצי העדכני של מכון PRRI ו"אטלנטיק מגזין", מ-11 באוקטובר, מצביע על צניחה דרמטית בתמיכה בטראמפ. בסבב הקודם של סקר זה, מסוף ספטמבר, היה כמעט שוויון בין הרפובליקאי לדמוקרטית. על פי הסקר החדש, מובילה קלינטון ב-11% - 49% לעומת 38%, והוא אפילו אינו מבטא את מלוא השפעתה של קלטת הסקס של טראמפ (חלק מהמדגם נסקר לפני פרסום הקלטת). הנתונים אף מצביעים על ירידה חדה מאוד בתמיכה בטראמפ בקרב עצמאים.

טראמפ איבד כמעט לגמרי תמיכת שלושה מגזרים חשובים באוכלוסיית הבוחרים: נשים, שחורים והיספנים. קלינטון מובילה - לפחות עתה - בכמה מדינות שפעם נחשבו מתנודדות,לרבות וירג'יניה, קולורדו ואפילו קרולינה הצפונית.

התנצלות על גודש המספרים אולי מתבקשת: בחרתי להרחיב מעט בפירוט נתונים סטטיסטיים במאמץ לקבע מסד מוצק לוודאות - או לכמעט ודאות, אם לדקדק - שקלינטון אכן תהיה הנשיאה הבאה (כמובן, בהנחה שלא תיחשף ברגע האחרון איזו שערורייה אדירה שקשורה בה, או שיתרחש פיגוע המוני בארה"ב).

האפשרות למהפך שובר סקרים בנוסח ברקזיט אינה קיימת כאשר יש פער גדול כל כך בין שתי האופציות שמונחות על השולחן, בוודאי לא בשלב הזה של המירוץ. ומדוע זה חשוב? כי אוהדי טראמפ, ואולי הוא עצמו, אינם מוכנים להודות במציאות הסטטיסטית, שמציצה עליהם מכל מסך טלוויזיה או סמארטפון. הסתגרות בבועה אטומה היא חלק גדול מהקמפיין של המיליארדר נגד קלינטון, ומזה נובעת הסכנה הגדולה לדמוקרטיה האמריקאית: הכרה נחושה שרק צד אחד יכול - וראוי - לנצח.

התבטאויות של טראמפ (ושל תומכיו) מראות שמבחינתם ניצחון (של טראמפ) הוא האופציה הקבילה היחידה. אין בלתה."אנחנו לוקחים את פנסילווניה", הוא אמר באחרונה באחת מהעצרות שלו במדינה. "כל הסקרים מראים זאת (הם מראים בדיוק ההיפך - ר.ד.). אם זה לא יקרה, זה סימן שגנבו לנו את הבחירות, כי כל הקמפיין הזה מתוחמן". ובאמירה שכאילו נלקחה ממערכת הבחירות במדינה רחוקה במזה"ת, הוא הזהיר, ש"קהיליות אחרות" עלולות לגזול את הניצחון מ"התנועה" שלנו. "אני בדיוק שומע עכשיו דיווחים מפילדפיה", הוא הוסיף. "אני שומע סיפורי זוועה. אנחנו צריכים לדאוג לכך שהבחירות לא ייגנבו מאיתנו... כל אחד יודע על מה אני מדבר". אכן.

"בעולם האלטרנטיבי של טראמפ, הוא תמיד מנצח", כתבה בעלת הטור מורין דאוד ב"ניו-יורק טיימס". "אם הוא לא, אז המערכת מתוחמנת. המקרופון דפוק. התקשורת מוטה".

מקורב של טראמפ, רוג'ר סטון, אמר בתכנית רדיו: "טראמפ צריך לומר, למשל, 'אני מוביל בפלורידה. הסקרים מוכיחים זאת. אם אפסיד בפלורידה, נדע כולנו שזה קרה בגלל הונאת בוחרים. אם יש הונאת בוחרים, הבחירות האלה יהיו בלתי לגיטימיות. מכאן, בחירת המועמד הזוכה תהיה בלתי לגיטימית, ואז יהיה לנו משבר תחוקתי, מרי אזרחי בקנה מידה נרחב, ואז הממשלה לא תוכל להיות ממשלה'. אני חושב שמצב כזה יבהיר (לממשל) שטקס ההשבעה עלול להיות מרחץ דמים. הממשלה תיסגר אם הם ינסו להשביע את הילארי. לא, אנחנו לא ניתן להם".

זה, על רגל אחת, חזון אחרית הימים של הימין הקיצוני בארה"ב. בשבוע שעבר, בעצרת בחירות באייווה של מייק פנס, שמקווה להיות סגן הנשיא בממשל טראמפ, קמה אשה בגיל העמידה, הביעה חששות מ"הונאות של בוחרים" והכריזה: "אם הילארי קלינטון נכנסת (לבית הלבן) אני בעצמי מוכנה למהפכה, מפני שאיננו יכולים להרשות לעצמנו שהיא תיכנס". זה הזרע הרע שטמן הקמפיין של טראמפ בחברה האמריקאית.

כבר היינו בסרט הזה עם הנשיא הנוכחי. כאשר נבחר ברק אובמה - סליחה, ברק חוסיין אובמה - לנשיאות ב-2008, בסיס המפלגה הרפובליקאית לא היה יכול לעכל נשיא שחור (נו, טוב, אמו לבנה), בן לאב מוסלמי, שנולד בהאוואי, גדל באינדונזיה, למד בשיקאגו והיה, נוסף לכל, גם אקדמאי מתנשא, פרופסור למשפטים.

בשביל חברי הבסיס - זקנים יותר, לבנים יותר, כפריים יותר, מבודדים יותר - זה היה צעד אחד יותר מדי. בסקר שנערך אחרי הבחירות אז, אמרו 52% מהרפובליקאים, שהבחירות נגנבו. ראש הסיעה הרפובליקאית בסנט, מיץ' מקונל, אמר ב-2010, שהוא יעשה כל דבר כדי שאובמה לא ייבחר לתקופה כהונה נוספת. הוא נכשל, אבל העוינות הרפובליקאית בקונגרס לא אפשרה לאובמה להוציא אל הפועל את כל יוזמותיו.

היו"ר הנוכחי בית-הנבחרים, פול ראיין, הוא אמנם רפובליקאי, אבל, מתברר, גם פטריוט אמיתי (ולא במקרה גם לא בעל-ברית של טראמפ). בהודעה מפתיעה הוא יצא אתמול נגד טענות המיליארדר שתהליך הבחירות העכשווי מתוחמן. "יש לי ביטחון מלא במערכת הבחירות הלאומית", אמר ראיין. "הדמוקרטיה שלנו נשענת על ביטחון (האזרחים) בתוצאות הבחירות". אבל, טראמפ משולל ביטחון כזה. הוא אינו מתכנן להסתגר במגדל שלו בשדרה החמישית אחרי תבוסתו בנובמבר והוא מתכנן להפעיל את "התנועה" שלו כאופוזיציה-חוץ פרלמנטרית, שתמרר את חיי הנשיאה קלינטון בארבעה השנים הבאות.