הזמר והיוצר האמריקאי בוב דילן זכה בפרס נובל לספרות

הפרס ניתן לדילן על "על יצירת ביטוי פיוטי במסגרת מסורת השיר האמריקאי"

בוב דילן / צילום: רויטרס
בוב דילן / צילום: רויטרס

הזמר והיוצר האמריקאי בוב דילן בן ה-75 הוא זוכה פרס נובל לספרות לשנת 2016 - כך הוכרז היום (ה') במסיבת עיתונאים באקדמיה השבדית בשטוקהולם. דילן יקבל 8 מיליון קרונות שבדיות (כ-903 אלף דולר או 3.4 מיליון שקלים). הפרס ניתן לו על "על יצירת ביטוי פיוטי במסגרת מסורת השירה האמריקאית".

דילן חתום על כמה נכסי צאן ברזל שהתקבעו כהמנונים של ממש בתרבות האמריקאית והובילו מאבקי זכויות אזרח שהתרחשו בארה"ב בשנות ה-60 העליזות. יובל הקריירה המוזיקלית של דילן מזוהה עם שלל סגנונות מוזיקליים כגון פולק, בלוז, גוספל, רוק, רוקבילי, ג'אז ואפילו אלמנטים של פולק אירי ובריטי, אבל כמובן גם עם תמלילים פואטיים שכעת זיכו אותו בפרס.

בזכייתו גבר דילן על המועמדים המובילים על-פי סוכנויות ההימורים, בראשם הסופרים נגוגי והתיונגו הקנייתי, הרוקי מורקמי היפני, דון דלילו האמריקאי והמשורר הסורי אדוניס.

בשנה שעברה הוענק פרס נובל לספרות לסופרת סבטלנה אלכסייביץ'. ב-2014 קיבל את הפרק הסופר הצרפתי פטריק מדיאנו, וב-2013 זכתה הסופרת אליס מונרו. רק ישראלי אחד זכה בפרס מאז שהחל ב-1901 - הסופר ש"י עגנון ב-1966.

במהלך השבוע האחרון הוכרזו פרסי נובל לשנת 2015 בתחומי הרפואה, הפיזיקה, הכימיה, הכלכלה וכן פרס נובל לשלום. מחר (ו') יוכרזו הזוכים בפרס נובל לשלום, וביום שני הקרוב יוכרזו הזוכים בפרס לכלכלה.