שער הדולר - מה זה שער המרה? ואיך להוזיל את העמלות ברכישת דולרים?

מדריך מט"ח

הדולר עולה / קרדיט: שאטרסטוק
הדולר עולה / קרדיט: שאטרסטוק

מה השער הרלבנטי לרכישה ומכירה של מט"ח? בכמה הוא שונה מהשער היציג והרציף? ומהם בכלל השערים השונים - שער יציג, שער רציף ושער המרה?

שער יציג - האם הוא באמת מייצג?

זה עובד כך- השער הרשמי של הדולר הוא השער היציג שנקבע על ידי בנק ישראל. הבנק קובע את השערים היציגים של מטבעות זרים רבים על פי דגימות שוטפות של שערי חליפין שמפרסמים בנקים ברחבי העולם, לרוב על פי היחס שבין המטבע הזר לדולר אמריקאי. השער אינו שער מחייב - הוא אמנם משמש כאינדיקציה להערכת מטבעות זרים ביחס לשקל, אבל בנקודת זמן מסוימת הוא לא בהכרח השער הנכון והשער הטוב ביותר שהלקוח יכול להשיג.

השער היציג מתפרסם באתר בנק ישראל בכל יום שבו יש מסחר במטבע חוץ, עד השעה 15:30 וביום ו' עד לשעה 12:30. שער זה גם נקרא - שער המסחר, מכיוון שהוא מבטא את נקודת האמצע במהלך יום המסחר, וזו בדיוק הסיבה שהוא לא בהכרח משמש לעסקאות שוטפות - אם השער היציג מבטא סוג של אמצע במהלך היום, ואתם רוצים לקנות או למכור דולרים בסוף יום המסחר, או לאחר יום המסחר, אין משמעות לשער היציג. העולם הפיננסי נתון לתנודות חדות בטווחים קצרים, של שעות ולפעמים של דקות, ולכן מה שהיה לפני דקות, שעות, במהלך המסחר, לא רלבנטי לנקודת הזמן שבה אתם רוצים לקנות או למכור את המט"ח.

השער הרלבנטי מבחינתכם הוא השער הרציף. השער הרציף הוא שער נוכחי כפי שחושב בדקת המסחר האחרונה. כאשר אין מסחר, אזי השער היציג עשוי להיות הרלבנטי מבחינתכם, אבל חשוב להבהיר - כיום, עם זירות הפורקס הרבות, ואפשרויות המסחר הרבות על שערי חליפין, אין כמעט מצב שאין מסחר בשערי חליפין ואין להם שערים שוטפים. כלומר, אם אחרי קביעת השער היציג, אתם מעוניינים לקנות או למכור דולרים, אז זה לא יהיה נכון לעשות זאת לפי שער יציג (שאולי שערו פחות טוב לכם), מכיוון שיש מסחר רציף בשער הדולר, והשער השתנה מאז קביעת היציג.

מחשבון הצמדה לדולר

שער המרה - עוד דרך לקחת מכם עמלה שמנה

שער רציף עדיין אינו השער שבו תעשו את העסקה מכיוון שיש עמלות קנייה ומכירה שמשפיעות על השער - אם אתם רוצים לקנות, הבנק יציג לכם את שער הקנייה שהוא גבוה מהשער הרציף, אם אתם רוצים למכור, הבנק יציג לכם את שער המכירה שהוא נמוך יותר משער רציף והוא הרלבנטי למוכרים. כלומר, יש בעצם שער קנייה ושער מכירה; שער קנייה הוא המחיר שהבנק מוכן לשלם עבור קניית מט"ח מלקוחותיו (שער גבוה מהשער הרציף); שער מכירה הוא המחיר שהבנק מוכן לשלם עבור המט"ח (שער נמוך מהשער הרציף). שימו לב - גם לשער היציג יש כמובן שערי קנייה ומכירה, אך כאמור בפועל, העסקאות מתבצעות בשער הרציף שמבטא מה קורה עכשיו בשוק המט"ח.

שערי הקנייה והמכירה, הם שערי ההמרה (שערי המרת מט"ח למזומן או שערי המרת מזומן למט"ח), כשלכל עסקה ספציפית יש שער המרה אחר. וזה עוד לא הכל, בנוסף לשער ההמרה שהוא יקר יותר מהשער הרציף והיציג, אנחנו משלמים עמלת המרה נפרדת (שלא קשורה לשער ההמרה) והיא לרוב בשיעור של עד 0.2% מהיקף העסקה.

בנוסף לשער היציג והשער הרציף, הגדירו במערכת הבנקאית גם את שער העברות והמחאות ושער מזומן. שער העברות והמחאות הוא שער חליפין לעסקאות שאינן מבוססות על העברת כסף מזומן, אלא נעשות באמצעות העברת המחאות (שקים) או העברות בנקאיות. שער זה מתפרסם באתרי הבנקים והגופים הפיננסיים.

שער מזומן הוא שער לעסקאות שבהן מבצעים פעולות בכסף מזומן במט"ח כמו משיכת מט"ח מהבנק או הפקדת מט"ח בחשבון. שער המזומן גבוה (לרוב) משער העברות והמחאות, כשבנוסף בעסקאות מזומן יש גם עמלות המרה ועמלת הפרשי שער (בגובה הפרש השער בין שער העברות והמחאות לשער מזומן). לכל סוגי השערים האלו, בדומה לשער היציג ולשער הרציף יש שער קנייה ומכירה.

איך לחסוך בעמלות? איך לקבל שער המרה טוב?

ובכן, אחרי שהבנו ששער ההמרה הוא שער יקר יותר מהשער הרציף או היציג, השאלה האם אפשר להשיג שער טוב יותר. ובכן, אם אתם עושים את העסקאות דרך הבנקים, אז זה תלוי בכוח המיקוח שלכם - העמלה הבסיסית (העמלה שמבטאת את הפער בין שער ההמרה לשער רציף או שער יציג) היא לרוב מעל 1% ואתם יכולים לחסוך באופן ממשעותי. אל תשכחו גם את עמלת ההמרה הסטנדרטית. כאמור שער ההמרה מבטא עמלה ענקית, אבל זה לא כל הסיפור, בנוסף הבנק גובה עמלת המרה שלרוב מסתכמת בקרוב ל-0.2% מהיקף העסקה.

דרך אחרת להוזיל עלויות, אבל זה כבר תלוי בשימושים של העסקה המסוימת, היא לעשות את העסקה בזירות הפורקס. שימו לב, זירות הפורקס עלולים להיות סכנה - רבים שפועלים דרך הזירות הופכים לספקולנטים ומאבדים את ההשקעה שלהם (או חלק גדול ממנה). מנגד, יש גם כאלו שמרוויחים הרבה על מגמות וכיוונים של שוק המט"ח, אבל, כאן, אנחנו מתייחסים לחלק אחר של פעילות בזירות האלו - לא פעילות השקעה, ספקולציה או הימור, אלא פעילות עסקית (גידור, המרת מטבעות וכו'). העמלות בפעילויות האלו דרך הזירות, זניחות לגמרי, אבל צריך לבדוק את העלויות הכוללות (עמלות על העברת כספים לזירה ומהזירה בחזרה), צריך לבדוק את מיקום החשבון של לקוחות הזירה, והאם זה חשבון בנאמנות, ואחרי הבדיקות האלו ובדיקות נוספות (רשות ניירות ערך אמורה בקרוב להגדיר את הזירות המפוקחות על ידה), אתם יכולים לחשוב על הדרך הזו.

פתרון נוסף הוא הצ'נג'ים - סניפי המרות מט"ח שפזורים בערים הגדולות. גם שם יש עמלת קנייה ומכירה, אבל היא לרוב נמוכה מהעמלה בבנקים. תעשו בדיקה זה יכול להיות משתלם, לכאלו שצריכים מט"ח במזומן או להמיר בחזרה ממזומן למט"ח.

למדריכים נוספים:

פורקס - כל מה שצריך לדעת

איך משקיעים בדולר

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.