הנפקות ATM - האם זה ישפיע על הגיוסים בבורסה?

מניות (3)/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מניות (3)/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הנפקות של חברות חדשות כמעט ואין בבורסה המקומית. הגופים המוסדיים לא רוצים להתעסק עם חברות קטנות ובינוניות, הרגולטור הוסיף בשנים האחרונות דרישות לפיקוח, בקרת חשיפה ותיעוד של החלטות ההשקעה בניירות הערך, ואם כך - אז למה בכלל להשקיע במניה שהיא מחוץ לזרקור, ולא במדדים העיקריים.

כאשר גוף מוסדי משקיע במניה במדד ת"א 100 אף אחד לא ישאל אותו שאלות, אבל אם הוא ירכוש לקרנות נאמנות מניות קטנטנות, הוא עלול למצוא את עצמו מספק הסברים - אם זה יצליח, אז נהדר, אבל אם לא, הוא פוגע בתשואה של הקרן - אז איזה אינטרס יש למנהל השקעות שלא להיצמד לעדר ולמדדים המובילים - הנזק על טעות גדול בהרבה מהתועלת בכך. עדיף להיות ממוצע, עדיף שלא לנסות להצטיין, כי אז גם אפשר להיכשל.

מדריך השקעה במניות

וברגע שאין ביקוש מוסדי למניות קטנות, זו כמעט גזירת מוות על המניו הקטנות בבורסה (בעשור האחרון נמחקו מאות חברות מהבורסה). עם זאת, חברות מגייסות אגרות חוב, ובגלל שאנחנו במצב שבו יש הרבה כסף ואין הרבה היצע (סחורה), ההנפקות האלו נסגרות במחירים גבוהים ובריבית אפקטיבית נמוכה על האג"ח - זו בהחלט יכולה להיות הבועה הבאה או חלק מהבועה הבאה. במקום לפתוח את השוק לאורך, לרוחב ולעומק, ולתת לחברות אפשרות לגייס יחסית בקלות ולעודד את המשקיעים, הכל סגור, חוץ מהאג"ח - ראו כאן מדריך השקעה באג"ח ראו כאן מדריך השקעה באג"ח .

הנפקות ATM - איך זה עובד?

ועל רקע זה, רשות ניירות ערך אישרה מכשיר גיוס נוסף שעשוי למתן את הפגיעה בנייר הערך כתוצאה מהנפקה ודילול. מדובר על הנפקה תוך יומית - מנגנון מקובל בעולם בשם ATM - At The Market שמאפשר לחברות ציבוריות להנפיק מניות ואג"ח ­ ולמכור אותן בשוק במשך יום המסחר, כאשר החברות לא יצטרכו לדווח על ההנפקה, אלא בדיעבד, אחרת הכדאיות עלולה להיות מוטלת בספק (המחזיקים יימכרו את הנייר).

הנפקת ATM תתאפשר לכל חברה ציבורית, בתנאי שהיא פרסמה תשקיף מדף, ושהסכום שיגויס בהנפקה תוך-יומית לא יעלה על מגבלות מסוימות (מגבלות התלויות בנפח המסחר הכולל במניה).

דרך הנפקות בתוך היום, יוכלו החברות לגייס הון במהירות ומבלי לפגוע מאוד בנייר הערך שלהם (למרות שתיתכן כמובן פגיעה), ומבלי להידרש לעלויות שכרוכות בהנפקה רגילה או בהנפקת זכויות (שלוקחת זמן ממושך).

חלק חשוב מאוד במנגנון ה- ATM הוא כאמור שאין צורך לדווח בזמן אמת על המכירה של ניירות הערך בבורסה, וזאת כדי לא ליצור מצב שבו משקיעים מנצלים את המכירה הזאת כדי להשיג רווחים קלים על חשבון החברה. אחרי הכל, אם יודעים שהחברה עומת למכור מניות ניתן למכור בחסר, ואז לקנות מהחברה במסגרת ההנפקה במחיר נמוך יותר.

בפועל, הדיווח על המכירה יהיה בדיעבד - החברה תעביר הודעה בתום המסחר למשקיעים על שינוי באחזקות בעלי עניין (בדומה לחובת הדיווח הקיימת כיום). כמו כן, המידע יימסר במסגרת הדוחות הרבעוניים.

בשלב הראשון, המניות או האג"ח שמיועדים להנפקה ב- ATM יירשמו מראש בספרי החברה וכן במסלקת הבורסה, ולא יקנו כל זכויות עד למכירה בבורסה. כלומר, החברה תרשום בדוחות את המניות האלו, אין להם משמעות מדובר במעין מספר משפטי שמעיד על הכוונה להנפיק בהמשך. המניות יירשמו גם במסלקת הבורסה, אבל מה שחשוב באמת זה לא הרישום הזה, אלא יום הגיוס. במקביל לרישום המניות המשפטי, החברה תדווח בתשקיף המדף על כמות המניות ו/ או האג"ח שהיא מתכננת להנפיק ואז ביום המיועד היא פשוט תמכור את המניות האלו בשוק ואז תדווח בדיעבד.

הנפקות ATM - מגבלות

היקף הגיוס ב- ATM מוגבל. המחשבה מאחורי הנפקות ה- ATM היא שהן גיוסים משלימים ולא גיוסים מרכזיים ולכן על פי האישור של רשות ניירות ערך סכום הגיוס הכולל במשך שנתיים לא יעלה על 10% מהמניות שבידי הציבור ואם זה אג"ח אז סכום הגיוס בשנתיים לא יעלה על 20% מהערך הנקוב של אג"ח שבידי הציבור. מגבלה נוספת - סכום המכירה לא יעלה על 50% מהמחזור היומי הממוצע בשמונת השבועות הקודמים. ובמגבלות האלו טמונה הבעיה - חברות קטנות ובינוניות לא יוכלו לגייס במכשיר הזה, והבעיה היא בגיוסים שלהם, לא בגיוסים של החברות הגדולות. כך שכנראה שיהיו פה ושם גיוסים מהירים בשיטת ה- ATM , אבל נראה שזה לא הולך להחזיר את הבורסה למקור משמעותי של גיוסים.

למחשבונים מאתר הון:

מחשבון השקעה - מה התשואה שתקבל באג"ח ובפיקדון

מחשבון תשואת מניות - מה יניב תיק המניות (תחת הנחות שונות)

מחשבון תשואת אג"ח - מה יניב תיק האג"ח (תחת הנחות שונות)

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.