עליות בסיום המסחר באירופה; הריבית בבריטניה נותרה ללא שינוי

נעילה מעורבת באסיה; החוזים העתידיים נסחרים ביציבות ■ דריכות בשווקים: הבנק המרכזי היפני והפד יפרסמו בשבוע הבא את החלטות הריבית ■ הנפט נסחר בתנודתיות לאחר שנפל אתמול כ-3%

בורסות אירופה/ צילום: רויטרס
בורסות אירופה/ צילום: רויטרס

לאחר חמישה ימים של ירידות בורסות אירופה סגרו היום (ה') במגמה חיובית. בורסות אסיה ננעלו במגמה דומה, זאת על רקע הנעילה המעורבת אתמול בוול סטריט, בעוד המשקיעים ממתינים בדריכות לקראת החלטות הריבית של הפד והבנק המרכזי היפני בשבוע הבא. הבורסות בסין, טאיוואן ודרום קוריאה היו סגורות היום לרגל חג מקומי. החוזים העתידיים נסחרים ביציבות.

 

הבנק המרכזי של בריטניה, בראשותו של מארק קארני. הותיר את הריבית במדינה על 0.25%, והודיע כי לא ישנה את קצב רכישות האג"ח. השער הנוכחי נקבע בחודש שעבר, זאת לאחר 7 שנים בהן הריבית הייתה ללא שינוי ברמה של 0.5%. באוגוסט זאת הייתה הודעת הריבית השנייה מאז החליטה הממלכה להתנתק מהאיחוד האירופי, כאשר בפעם הקודמת נותרה הריבית ללא שינוי בניגוד לציפיות האנליסטים.

עיני המשקיעים נשואות כאמור לבנק המרכזי של ארה"ב שיפתח את ישיבת הריבית ביום שלישי בשבוע הבא ויפרסם את ההחלטה יום לאחר מכן. השווקים מתמחרים סיכוי של כ-15% בלבד לכך שהפד יפעל החודש. ומה לגבי הבנק המרכזי היפני? הוא יודיע על החלטת הריבית במקביל לפד, כאשר נגיד הבנק הרוהיקו קורודה כבר רמז בחודש שעבר כי ייתכן והוא יפעל להמשך ההקלה המוניטרית.

"השווקים היום במצב של 'נחכה ונראה'" מציין כריס ווסטון, אנליסט בחברת IG. "אנחנו מנסים להבין לאן מועדות בפני השווקים כעת", הוא הוסיף.

ממשלת בריטניה אישרה היום תוכנית בשווי 24 מיליארד דולר לבניית שני כורים גרעיניים שבדרום-מערב המדינה. הפרויקט, שינוהל ע"י תאגיד EDF הצרפתי, נבחן מחדש ע"י רה"מ בריטניה מיי לאחר שכבר אושר במהלך הקדנציה של קודמה בתפקיד, קמרון. מיי בחנה את הפרויקט על רקע טענות שהסובסידיות הממשלתיות שהוקצו לו גבוהות מדי, וכן לאור חשש מפני פגיעות לטרור - כאשר רכיבים סינים שאמורים להוות חלק מהכור נחשדים כנקודות תורפה אפשריות. 

הנפט  המשיך להכביד על השווקים ואתמול צנח בכ-3%. זאת על רקע ירידה גבוהה מהצפי של מלאי הנפט בשבוע החולף בארה"ב, ומנגד עלייה חדה בתזקיקי הזהב השחור, כגון דיזל ושמן לחימום. במקביל התחזית של סוכנות האנרגיה הבינלאומית לפיה השוק יתאפיין בעודפי היצע גבוהים גם ב-2017, ממשיכה להדהד. 

הין היפני מתחזק היום מול הדולר ונסחר סביב 102.3 ין לדולר. בעקבות כך, מניות היצוא היפניות נסחרות תחת לחץ, נציין את טויוטה, סוני, והונדה.

מניות האנרגיה ביבשת נסחרות בירידות על רקע המגמה השלילית במחירי הנפט. נציין את סאנטוס , וודסייד פטרוליום  ו-Oil Search .