מסילת רכבת רביעית באיילון

השר ישראל כץ מטפח את תדמית הביצועיסט. הגיע הזמן להחליט ולבצע

שר התחבורה ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
שר התחבורה ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

מטרופולין גוש דן עומדת בפני מתקפה של עבודות תשתית בתחום התחבורה. למדנו כבר לחיות עם עבודות הרכבת הקלה בתל-אביב, ומסתבר שאנחנו מאוהבים במכונית ומוכנים לשלם בזמן יקר על הכביש ובעוד כסף לדלק. עובדה: אין שימוש מספיק למגרשי החניה הגדולים שהוכנו למגיעים מחוץ לעיר כדי שישתמשו בתחבורה הציבורית, וחלקם ייסגרו. עכשיו עובדים גם על נתיבי תחבורה ציבורית ייעודיים בתוך העיר ובכניסות אליה, עם איומי מצלמות וקנסות. לא ברור איך זה ישפיע על השימוש בתחבורה ציבורית.

יש בעיה קשה בתחום הרכבות. מתקיים עכשיו פיתוח מסילתי מסיבי, תגבור והכפלת הקווים מהרצליה, חיפה ובאר שבע, גולת הכותרת - הקו המהיר ירושלים-תל-אביב ב-35 דקות ברכבת המונעת בחשמל. כל הרכבות האלה עוברות בתל-אביב ועוצרות בתחנות לאורך נתיבי איילון.

ביום שישי אחר-הצהריים ייסגרו נתיבי איילון, מתחנת השלום ועזריאלי דרומה. גם הגשר על דרך השלום ייסגר לתנועה, לפחות עד מוצאי שבת, בתקווה שלא תהיה תקלה. הסיבה: רכבת ישראל מגדילה את הטרמינל שלה בתחנת השלום על מנת לענות למספר הגדל של המשתמשים ברכבת.

בקרוב יתחיל גם פרויקט הסבת הרכבות להנעה בחשמל, בהיקף 12 מיליארד שקל. במסגרתו יהיו הפסקות נסיעה גדולות בכל התחנות בקטע של נתיבי איילון, מתחנת ההגנה ועד ארלוזורוב.

בתחום מסילות הרכבת אנחנו במחדל ענק, שיתבטא בפקק של רכבות לאורך שלוש מסילות הרכבת בנתיבי איילון. וזהו המחדל: רק כדי להתמודד עם תוספת הרכבות בטווח הקצר, חיוני להניח לאורך נתיבי איילון מסילת רכבת רביעית, לצד שלוש הקיימות. בעתיד נצטרך עוד שתי מסילות תת קרקעיות, אבל מי חושב כאן על העתיד. בכל מקרה, המסילה הרביעית הנוספת תוקם במקום ערוץ הנחל. השאלה היא, מה עושים עם המים שיורדים בחורף מהרי יהודה וזורמים דרך ערוץ האיילון?

כבר 10 שנים מתלבטים במשרד התחבורה ובוועדות התכנון הגבוהות בשאלה, לאן נוביל את המים מהכניסה לאיילון? האפשרויות הן להניח צינור תת קרקעי ענקי לים מתחת ליפו, או לתפוש את המים במאגרים בדרכם מהרי יהודה ולהטות אותם באופן מבוקר דרומה, אולי אפילו לאזור השפד"ן, ומשם לחקלאי הנגב.

ניתן היה לצפות ממערכת תכנון אחראית, שבמסגרת כל העבודות הללו כבר תשולב בניית המסילה הרביעית באיילון, וייחסך בלגן גדול בעתיד. שר התחבורה ישראל כץ מטפח את תדמית המחליטן והביצועיסט. אחרי 10 שנים הגיע כבר הזמן להחליט ולבצע.