הפרלמנט בטורקיה אישר הבוקר את הסכם הפיוס עם ישראל

כתוצאה מאישור ההסכם בטורקיה, צפויה ישראל להעביר 20 מיליון דולר כפיצויים תוך 25 יום ■ תביעות שהוגשו נגד חיילי וקציני צה"ל במדינה יבוטלו

הסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה אושר סופית: חודש וחצי לאחר שחתמו משרדי החוץ של ישראל וטורקיה על הסכם הפיוס בין המדינות, אישר היום (שבת) הפרלמנט הטורקי באנקרה באופן סופי את מתווה הנורמליזציה. בכך יגיע לסופו המשבר החמור ביחסי המדינות בעקבות פשיטת חיל הים על משט המרמרה במאי 2010.

לאחר שאושר בטורקיה, צפויה ישראל להעביר לידיה 20 מיליון דולר כפיצויים למשפחות ההרוגים על משט המרמרה בתוך 25 יום. תביעות שהוגשו נגד חיילי וקציני צה"ל במדינה יבוטלו.

לאחר חתימת ההסכם בחודש יוני האחרון, הוא אושר גם בקבינט המדיני-ביטחוני של ישראל, וכל שהיה חסר על מנת ליישמו הוא אישורה של טורקיה. במסיבת העיתונאים שכינס ראש הממשלה נתניהו ברומא מיד לאחר החתימה, הבטיח כי ההסכם "יגן על חיילי צה"ל".

"ישראל הגיעה להסכם בעל חשיבות אסטרטגית למדינת ישראל, לביטחון, ליציבות האזורית ולכלכלת ישראל", אמר נתניהו. "המזרח התיכון בטלטלה והמדיניות שלי היא לייצר אי של יציבות באזור הבלתי יציב הזה. ישראל וטורקיה הן שתי מעצמות באזור והנתק בינינו לא הועיל לאינטרסים שלנו ומנע מאיתנו לשתף פעולה במקרים שהיה בכך צורך".

כמו כן הבהיר ראש הממשלה כי ההסכם אינו כולל בתוכו את הסרת הסגר הימי על רצועת עזה. למרות זאת, בהצהרה מקבילה באנקרה, הצהיר ראש הממשלה הטורקי כי "ההסכם יקל מאד את הסגר המוטל על תושבי עזה".

ההסכם נחתם כשרקע ביקורת גוברת בתוך הממשלה, בעיקר מצד שרי הבית היהודי, נפתלי בנט ואיילת שקד. "אסור למדינת ישראל לשלם פיצויים לטרוריסטים שניסו לפגוע בצה"ל", הדגישו במפלגה. גם מצד חמאס, השולט ברצועת עזה, תקפו את ההסכם. בכירים בארגון הטרור היושבים בביירות ובטהרן צייצו בחשבונות הטוויטר שלהם דברי ביקורת חמורים נגד הנשיא הטורקי. "ארדואן התקפל", כתב אחד מהם. השני הוסיף כי מדובר בהסכם רע מאוד, והסביר שהביקורת נשמרה בשקט, בשל בקשה מפורשת של אנקרה.