דרוש תמריץ כלכלי

חשוב לגבש מדיניות כוללת לקידום תחליפי נפט על-פי עקרונות כלכליים

בשנת 2014 פרסם המשרד להגנת הסביבה הוראות לצמצום זיהום אוויר לציי רכב, כחלק מהוראות חוק אוויר נקי. ההוראות קובעות יעד לפיו עד שנת 2020, לפחות 3% מכלי הרכב של חברה יעברו לשימוש בגז טבעי במקום בסולר.

בעקבות זאת פרסם המשרד להגנת הסביבה את דו"ח ועדת המיסוי הירוק 3 לבחינת מיסוי תחליפי הנפט של רשות המסים. הדו"ח ממליץ לעבור בהדרגה לשימוש באנרגיה ירוקה כתחליף לסולר, על-פי לוחות זמנים מוגדרים. כדי לעודד את המעבר לשימוש ברכבים שמונעים בגז טבעי, יינתן סל הטבות ומנגד השימוש בסולר יהפוך ללא כדאי, כך למשל יבוטל מנגנון החזר הבלו על שימוש בסולר לתחבורה מקצועית המיועדת להולכת נוסעים והובלת מטענים.

מועצת המובילים המאגדת בתוכה את חברות ההובלה, תומכת בהסדר שיאפשר חדירה מהירה של דלק ידידותי לסביבה כמו הגז הטבעי, אך עם זאת על הממשלה לוודא כי השימוש בגז טבעי יהיה כדאי כלכלית.

בשלב זה, כאשר העלויות בגין הדלקים מהוות כ- 35% מכלל העלויות של הובלת מטענים, לכ-40 אלף משאיות מעל 10 טון, הפועלות כיום בשוק הרכב הישראלי, לא משתלם לעבור לשימוש בגז טבעי כתחליף לסולר, בהתחשב בעובדה שהפער בין מחיר הגז הטבעי למחיר הסולר הוא כה זעום. מה עוד שבמצב הנוכחי, רכב כבד שמונע בגז הוא פחות עמיד מרכב כבד שמונע בסולר, מה שמחייב החלפת משאית לעתים קרובות יותר, ומחיר משאית המונעת בגז טבעי גבוה בכ-20 אלף אירו ממחיר משאית שמונעת בסולר. נוסף לכך, גם הטיפול השוטף במנועי סולר זול יותר. אם כך - גם פחות איכותי וגם יותר יקר? איזה אינטרס יש לשוק ההובלה לעבור לגז טבעי?

מועצת המובילים העלתה את הדברים בשימוע אשר נערך לה על-ידי רשות המסים ובעקבות כך מסתמנת האפשרות שמשאיות כבדות ממשקל מסוים, יוחרגו מהחובה לעבור בהדרגה מסולר לגז טבעי לתקופה של כחמש שנים, ובמהלך תקופה זו יוקם צוות היגוי משותף למועצה ולרשות המסים שילווה את כל תהליך המעבר מסולר לגז טבעי, כולל את נושא המשאיות הכבדות לאחר תקופת המעבר.

נוסף לכך, משרד האוצר בשיתוף מועצת המובילים, מתעתדים להכין סל הטבות לעידוד משאיות למעבר מסולר לגז טבעי, כגון: פטור מאגרת רישוי לרכב המונע על גז, פחת מואץ לרכבים המונעים בגז טבעי ועוד. משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה גם יעודדו באמצעות מענקים והליכי רישוי מקוצרים, יוזמות להקמת תחנות תדלוק אזוריות לצריכה עצמית וציבורית.

אנו רוצים לקוות כי כל אלו אכן יצאו לפועל ולא יישארו בגדר המלצה. כחלק ממכלול ההסדרים של ענף ההובלה העתידי, לקראת המעבר לעידן הגז הטבעי, בנוסף לטיפול באנרגיה, על הממשלה להראות נכונות לראות בעידוד מקצוע הנהיגה מהלך חיוני למשק, ולאור זאת להכיר במקצוע נהג רכב כבד ורכב ציבורי כמקצוע נדרש וכמקצוע מועדף בחוק ההסדרים. זאת בכדי שלא ייוצר מצב בו המחסור בנהגים יפגע בתפעול מערך ההובלה.

בשורה התחתונה, הפחתת התלות בנפט לצורך הפחתת זיהום האוויר היא לכל הדעות משימה לאומית וכמובן שבתוך כך ההתמקדות בתחום התחבורה הינה קריטית ביותר. אולם, חשוב לגבש מדיניות כוללת לקידום תחליפי נפט על-פי עקרונות כלכליים, כיוון שאותם עקרונות יהוו בסופו של דבר חלק עיקרי בתשתית אשר תאפשר חדירת תחליפי נפט לשוק הישראלי.

■ הכותב הוא מנכ"ל מועצת המובילים והתאחדות בעלי מפעלי הובלה.