סוף סוף תחרות בשוק האשראי

חוק הפיקוח על השירותים הפיננסיים יפתח את השוק לתחרות אמיתית ■ מה הריבית על הלוואות?

דורית סלינגר / צילום: אוריה תדמור
דורית סלינגר / צילום: אוריה תדמור

מדי פעם בפעם אנו שומעים ביקורת על כך שהרגולציה בישראל מכבידה מדי. טוענים גם כי עודף רגולציה מונע משחקנים חדשים להיכנס לשוק ולמעשה מונע תחרות. לדעתי, חוק הפיקוח על השירותים הפיננסיים (גופים חוץ מוסדיים) 2016 שעבר רק לאחרונה, מסמן בדיוק את הדבר ההפוך. חוק זה הוא למעשה המפתח המרכזי שעשוי לפתוח את שוק האשראי לתחרות אמיתית.

שוק האשראי בישראל למשקי בית ולעסקים קטנים ובינוניים הוא שוק של יותר מ-500 מיליארד שקל. עד היום שוק האשראי נשלט באופן מוחלט על ידי המערכת הבנקאית. כ-98% מהאשראי לעסקים הקטנים והבינוניים ולמשקי הבית ניתן על ידי המערכת הבנקאית, מצב שיוצר שוק לא יעיל וחוסר תחרות.

המוטבים העיקריים ממצב זה הם הבנקים המסחריים. הנפגעים הם כמובן משקי הבית והעסקים הקטנים שסובלים ממצוקת אשראי מתמדת, ריביות ועמלות גבוהות, דבר אשר מגביל את הצמיחה הטבעית של המשק הפורח.

איך זה שלא קם מענה תחרותי לבנקים בשוק האשראי? זו שאלה מורכבת שיש לה כמה תשובות, ואחת מהעיקריות היא היעדר פיקוח על נותני האשראי הלא בנקאיים. בהיעדר משטר של רישוי ופיקוח על שוק האשראי, צרכנים ובעלי עסקים חשדו באופן טבעי בנותני אשראי חדשים ולא מפוקחים. המפנה המרכזי חל להערכתי כשכמה חברות בתחום נרשמו למסחר בבורסה ואף הכניסו שותפים מוסדיים מוכרים במטרה לייצר ולחזק את אמון הציבור בשוק האשראי בהיעדר פיקוח ורישוי.

החוק החדש קובע שכל עסק שנותן אשראי ואינו מחזיק ברישיון בנק מבנק ישראל או ברישיון מבטח מהמפקח על הביטוח יידרש לעבור תהליך רישוי. החוק יחול על כל נותני האשראי, ותיקים וחדשים, קטנים וגדולים. תהליך הרישוי ידרוש בין היתר תהליך של fit and proper אשר יבדוק את המקצוענות והיושרה של מנהלי חברות האשראי ובעלי מניותיהן.

כמו כן תיבדק האיתנות הפיננסית הבסיסית של חברת האשראי. תהליך זה צפוי להוציא מהשוק את כל השחקנים הלא ראויים, המסוכנים לציבור ולבעלי העסקים, ולהבטיח רמת מקצוענות של נותני האשראי במשק. הדבר יאפשר לצרכן לבטוח בכל מי שמחזיק ברישיון.

כחלק מהחוק יוקם גם מערך פיקוח ובקרה אשר ידרוש מחברות האשראי לעמוד בנורמות המקבילות לחברות ציבוריות ואף בנורמות התנהלות מול לקוח הקצה הדומים לאלה שחלים על בנקים מסחריים. החוק יוצר למעשה רגולטור חדש במשרד האוצר, רגולטור משמעותי בעל סמכויות להוציא הוראות לגופים המפוקחים ולהטיל קנסות אכיפה ובמקרים מסויימים עונשים פליליים על גופים ומנהלים המפרים את החוק.

היעדר רגולציה בשוק האשראי הפריע להתפתחות שוק בריא ויעיל. רק תחת משטר של פיקוח, צרכני האשראי הפרטיים והעסקיים יוכלו להרגיש נוחות מלאה בשוק האשראי בתפיסתו כחלופה אמיתית למערכת הבנקאית.

חוק זה מהווה רובד חשוב ביצירת שוק אשראי תחרותי, אשר בסופו של יום ייטיב עם הצרכנים ויוביל לצמיחה במשק. במקרה הזה, מגיעה מילה טובה לשר האוצר, ליו"ר ועדת הרפורמות ולאנשי המקצוע במשרד האוצר ובמשרד המשפטים שעמלו ימים כלילות לחוקק את החוק החשוב הזה.

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל קבוצת פנינסולה