הטרור שולח את התיירים אל הביטחון של ספרד ופורטוגל

אחרי כמה התקפות בצרפת וגרמניה והפיכה כושלת בטורקיה, שתי המדינות מצפות השנה למספרי שיא של תיירים שוחרי שמש וים באווירה בטוחה

ליסבון/צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ליסבון/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אלמודנה מרטין מתקשה לטפל בכל התיירים שמציפים השנה את המלונות באי הקנארי שהיא עובדת בו. ההזמנות עלו השנה ב-20% כאשר התקפות הטרור והחששות הביטחוניים במקומות אחרים מושכים את התיירים אל הביטחון של מדינות כמו ספרד.

"יש לנו הרבה הזמנות של הרגע האחרון, ונאלצנו לשכור עובדים חדשים ולשנות את לוח האירועים שלנו לחודשי הקיץ כדי להתמודד עם הביקוש", אומרת סגנית המנהל של רשת מלונות סיסייד, שיש לה שני מלונות של 5 כוכבים על האיים הקנאריים. "יש גם הרבה לקוחות שבאים אלינו פעמיים בשנה בגלל המצב הביטחוני".

אחרי כמה התקפות בצרפת (כולל זו של אתמול, במהלכה נרצח כומר) והפיכה כושלת בטורקיה, ספרד ושכנתה פורטוגל מצפות השנה למספרי שיא של תיירים שוחרי שמש וים באווירה בטוחה. מבחינת פורטוגל, הביקורים הללו גם יעזרו לבצר את מעמדה על מפת התיירות של כל ימות השנה.

"פורטוגל תמיד נחשבה ליעד בטוח", אמר שר הכלכלה שלה, מנואל קלדרה רבראל. המדינה פועלת כדי לאתר מגזרים שונים, כמו אירועי ספורט וכנסים של חברות, למילוי המלונות בעונת החורף. "בשנה הבאה נראה פחות ריכוז בעונת השיא ויותר תנועה מאוזנת של תיירים לא רק בחודשי הקיץ", הוא אמר.

התיירות היא עסק גדול לשתי הכלכלות - כ-10% מהתמ"ג של שתיהן. בספרד כניסת תיירים עלתה ב-7.4% בינואר-מאי השנה, וההוצאה שלהם עלתה ב-7.8%. בפורטוגל עלתה כמות הלינות של תושבי חוץ ב-13% באותה תקופה.

 

בטורקיה ובצרפת נרשמה מגמה הפוכה. התאחדות סוכני הנסיעות הטורקית צופה ירידה של עד 40% בהכנסות מתיירות נכנסת השנה. צרפת, המדינה המתוירת ביותר בעולם, ספגה ירידה של 8.7% במספר המבקרים הזרים ברבעון הרביעי של 2015 - שבו רצחו טרוריסטים 10 בני אדם באזור פריז.

"טורקיה נתפסת כאזור עימות", אמר פרופסור ג'וזף פרנסיס ואל, מרצה בבית הספר לעסקים RSADE בספרד. מבקרים שאהבו את טורקיה בעבר פונים היום לחצי האי האיברי, שהפרופיל התיירותי שלו דומה מאוד לזה של טורקיה - תיירות שמש למשפחות צפון אירופיות.

זה לא אומר שפורטוגל שאננה בכל הנוגע לביטחון. השמירה תוגברה בנמלי התעופה וביעדי תיירות פופולריים, בעקבות "האירועים האיומים" בצרפת ובטורקיה, אומר השר קבראל. גם מספר הרופאים במחוז אלגרב בדרום המדינה הוגדל.

המדינה מספקת קווי אשראי למיזמים חדשניים של מלונאות ותיירות, ומסייעת לבעלי מלונות קיימים לשפץ אותם. היא גם מקימה רשת wifi בחינם במוקדים היסטוריים ברחבי המדינה, ומפשטת את החקיקה שנוגעת להשכרת דירות לטווח קצר כדי לשפר את איכות וזמינות נכסי התיירות במדינה, אמר קבראל. ממשלתו גם ממלאת תפקיד בקידום ליסבון כיעד לכנסים עסקיים גדולים, כמו "פסגת הווב" שהתקיימה בבירה בנובמבר שעבר - אחד הכנסים הגדולים בעולם של חברות הזנק.

"כשהתיירות הולכת די בסדר, אנחנו חייבים לעבוד כדי להבטיח שזה לא יהיה שיא חד-פעמי או אופנה חולפת, אלא מגמה קבועה", אמר קבראל.

ספרד אמנם אינה חסינה בפני טרור, כפי שהוכיחה התקפת הדמים במדריד לפני 12 שנים, אך היא נהנתה משנת שיא בתיירות ב-2015, עם מספר שיא של 68 מיליון תיירים, בין היתר מפני שהיא אחת המוטבות העיקריות מהתסיסה הפוליטית באגן הים התיכון. השנה צפוי השיא הזה להישבר, לפי סוכנות הייעוץ Exceltur ממדריד, שצופה 74 מיליון תיירים ב-2016.