טראמפ: לא אטיף למדינות זרות איך לנהוג; יש לנו מספיק בעיות

בראיון ל"ניו-יורק טיימס" נשאל המועמד הרפובליקאי האם כנשיא הוא יגן על המדינות הבלטיות מפני פלישה רוסית ■ תשובתו: אם הן ימלאו את ההתחייבויות שלהן כלפינו, אז כן"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ, מועמד המפלגה הרפובליקאית לנשיאות, אומר כי אם אכן יגיע לבית הלבן הוא לא ילחץ על טורקיה או על מדינות אחרות עם משטרים אוטוקרטיים כיצד לנהל את ענייניהן הפנימיים, ולא יטיף להן להימנע מטיהור מתנגדים פוליטיים או דיכויין של זכויות אזרחיות. לדבריו, ארה"ב "צריכה תחילה לתקן את הבלגן שלה" לפני שתנסה לתקן את דפוסי ההתנהגות של מדינות אחרות.

בראיון ל"ניו-יורק טיימס", אמר טראמפ: "אני לא חושב שיש לנו זכות להטיף. תראו מה שקורה בארצנו. איך נוכל להטיף (לאחרים) בשעה שאנשים יורים בשוטרים בדם קר (בארה"ב)".

בפי המועמד הרפובליקאי היו רק שבחים לנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, שנוקט צעדים אוטוקרטיים במידה גוברת והולכת. "אני משבח את ארדואן על שעלה בידו לסכל את ניסיון ההפיכה בארצו... יש שאומרים שזו היתה הפיכה מבוימת, אבל אני לא חושב כך".

בתשובה על שאלה האם ארדואן מנצל את ניסיון ההפיכה כדי להיפטר מאויבים פוליטיים, נמנע טראמפ מקריאה לנשיא טורקיה לקיים את שלטון החוק ולשמור סטנדרטים משפטיים מערביים. "כאשר העולם רואה עד כמה ארה"ב גרועה, אך בכל זאת קוראת (לאחרים) לשמור על חירויות אזרחיות - לא נראה לי שאנו המדינה המתאימה להפיץ את הבשורה הזו".

המיליארדר אמר, כי הוא בטוח שיעלה בידו לשכנע את ארדואן להגביר את מאמצי טורקיה להילחם בדעאש. כיצד יצליח לשכנע את ארדואן להפסיק לתקוף את הכורדים, מהלוחמים היעילים ביותר נגד דעאש, בעיה שהנשיא אובמה מתמודד עמה מדי יום? תשובת טראמפ: "(באמצעות) פגישות".

בראיון העלה טראמפ ספקות לגבי המחויבות האוטומטית של ארה"ב להגן על חברות נאט"ו במקרה שהן יותקפו. לדבריו, הוא יבדוק תחילה את תרומתן של המדינות המותקפות לברית. הוא חזר על המדיניות הלאומנית ששירטט במהלך הבחירות המקדימות ואמר שיאלץ את בעלות בריתה של ארה"ב לחלוק עלויות ביטחוניות שקשורות בהגנה עליהן, למרות שארה"ב נשאה בהוצאות אלה במשך עשרות בשנים. הוא הצהיר על נכונותו לבטל אמנות בינלאומיות שארה"ב חתומה עליהן מזה עשרות שנים אם, לדעתו, הן אינן תורמות לארה"ב.

כך, למשל, הוא יהיה מוכן להשליך לפח את הסכם אזור הסחר החופשי של אמריקה הצפונית (NAFTA) בלי להניד עפעף אם קנדה ומקסיקו לא יהיו מוכנות להכניס שינויים רדיקליים לטובת ארה"ב בהסכם, במיוחד סעיפים שיקשו על חברות אמריקאיות להעביר את מערכי הייצור שלהן למקסיקו. למעשה, הוא הגדיר מחדש מה המשמעות של להיות בעלת ברית של וושינגטון.

טראמפ אמר שהעולם יצטרך ללמוד להסתגל לגישה שלו. "הייתי מעדיף להמשיך ולשמור על הסכמים קיימים", הוא אמר, אך רק בתנאי שבעלות ברית יפסיקו לנצל את מה שהוא כינה 'עידן הנדיבות האמריקאית' מפני שהנדיבות הזו פשוט יקרה מדי. ישראל לא הוזכרה כלל בראיון, אך הגישה העסקית של טראמפ כלפי שמירה על בטחונן של מדינות זרות מעלה תהיות לגבי הסיוע הצבאי לישראל תחת ממשלו הפוטנציאלי.

האינטרסים הגלובליים של ארה"ב במונחים כלכליים טהורים

הוא נשאל: האם, כנשיא, תחדש אוטומטית את הערבויות הביטחוניות של ארה"ב ל-28 מדינות נאט"ו, שמבטיחות התערבות צבאית אמריקאית במקרה שמדינות אלה יהיו מטרה להתקפה צבאית? למשל, האם תחוש לעזרתן של המדינות הבלטיות הקטנות, החברות החדשות בברית הצפון אטלנטית, שמגיבות בעצבנות לנוכח פעילויות מאיימות של רוסיה לאורך גבולותיהן?

טראמפ השיב כי אם רוסיה תתקוף מדינות אלה הוא יחליט האם לחוש לעזרתן רק לאחר שיבדוק באיזו מידה "מדינות אלה מילאו את ההתחייבויות שלהן כלפינו". כדבריו: "אם הן ימלאו את ההתחייבויות שלהן כלפי ארה"ב, אז התשובה היא כן".

המיליארדר הודה, שהגישה שלו כלפי בעלות ברית סוטה לחלוטין מהדוקטרינה המסורתית של המפלגה הרפובליקאית. לאחר מלחמת העולם השנייה, כמעט כל המועמדים הרפובליקאים קראו למדיניות חוץ פעילה, שמציבה את ארה"ב כשומרת על השלום הגלובלי, "אומה שאין לה תחליף".

"זה היה לפני 40 שנה", אמר טראמפ. לדעתו, עתה דווקא צריך להחזיר הביתה חיילים אמריקאים שפרושים ברחבי תבל. "אנו מוציאים הון עתק על הצבא רק כדי שנפסיד 800 מיליארד דולר (הפסדי ארה"ב בסחר בינלאומי) ... זה לא נראה לי חכם במיוחד". לדבריו, הצבת חיילים אמריקאים מחוץ לארה"ב (למשל, גרמניה או יפן) אולי עדיפה אך לא נחוצה. "אם נחליט שצריך להגן על ארה"ב, תמיד נוכל להזניק חיילים משטחה של המולדת, וזה יהיה הרבה פחות יקר".

 

למעשה, טראמפ מגדיר את האינטרסים הגלובליים של ארה"ב במונחים כלכליים טהורים, אומר ה"טיימס". תפקידה של ארה"ב כשומרת שלום גלובלית, כמעצמה שמנסה להרתיע מדינות עוינות מאחזקת נשק גרעיני, כמגינה על זכויות האדם ברחבי תבל וכערבה לשלמות גבולותיהן של בעלות ברית - את כל אלה מודד טראמפ באמות מידה של תועלת כלכלית לארה"ב. אף מועמד לנשיאות בעידן המודרני לא קבע את סדר הקדימויות של ארה"ב בצורה כזו, אומר העיתון.