דיווחים סותרים בטורקיה: האם ר' חיה"א הודה בתכנון המרד?

לפי דיווחים שונים, מפקד חיל האוויר לשעבר הודה בתכנון ההפיכה הכושלת, אך גורמים אחרים טוענים שהוא מכחיש זאת ■ מרקל הבהירה לארדואן כי אם יחול עונש מוות - ימנע צירוף טורקיה לאיחוד האירופי

turkey / רויטרס
turkey / רויטרס

מפקד חיל האוויר לשעבר, אקין אוזטורק, הודעה בתכנון ההפיכה הצבאית שנכשלה - כך דיווחה היום (ב') סוכנות הידיעות הטורקית אנדולו. אוזטורק מכהן במועצה הצבאית העליונה מאז שסיים את תפקידו באוגוסט אשתקד. הוא אף שימש כנספח הצבאי של טורקיה בישראל, בשנים 1998 ו-2000. הוא אחד מ-3,000 קצינים וחיילים שנעצרו על ידי המשטר הטורקי בעקבות ניסיון המרד. שעות אחדות לאחר הדיווח, פרסמו שני עיתונאים טורקים כי אוזטורק מכחיש את הדברים. "לא הייתי מתכנן או מוביל את ההפיכה, ואני לא יודעת מי עשה זאת", ציטטה רשת NTV את דבריו לכאורה בעדותו.

בתוך כך, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל התייחסה הערב לאפשרות שעונשי מוות יוטלו על המעורבים בניסיון ההפיכה, והבהירה כי טורקיה לא תוכל להצטרף לאיחוד האירופי אם הדבר יצא לפועל. "עונש מוות לא תואם את האפשרות שאנקרה תצטרף לאיחוד", אמרה, וקראה להנהיג ענישה מידתית נגד מתכנני ההפיכה.

היום פורסם כי טורקיה הדיחה כ-8,000 שוטרים ברחבי המדינה, כולל ב איסטנבול ובאנקרה הבירה, בשל מעורבותם בניסיון ההפיכה הכושל. לפי משרד הפנים, כ-9,000 עובדי מדינה פוטרו, בהם גם 30 מושלים. עד כה נעצרו 101 גנרלים - כשליש מתוך צמרת הצבא.

לפי גורם ביטחוני בכיר ששוחח עם סוכנות הידיעות רויטרס, כמה קצינים בכירים שהיו מעורבים בקשר נמלטו מחוץ למדינה. באירופה מזהירים את טורקיה שלא לנצל את כישלון המרד כדי למחוץ את שלטון החוק. הבוקר פשטו כוחות הביטחון על אקדמיית חיל האוויר באיסטנבול כדי לעצור גורמים נוספים שהיו מעורבים בהפיכה. לצד אלפי השוטרים שהודחו הבוקר, עד כה נעצרו כ-3000 חיילים - בהם 101 גנרלים ואדמירלים - ועוד כ-3,000 שופטים ותובעים.

לפי דיווחים בכלי תקשורת בטורקיה, אחד מראשי הקשר הוא גנרל מהמט דיסיל, אחיו של סגן יו"ר מפלגת השלטון. דיסיל, כך דווח, הוביל את ניסיון ההפיכה ואיים באקדח על הרמטכ"ל בזמן שהוחזק בן ערובה בידי המורדים ב אנקרה .

כ-300 אזרחים, שוטרים וחיילים נהרגו במהלך התקריות שהתחוללו מאז הכריזו הקושרים על תחילת ההפיכה ביום שישי בערב. על אף שהמרד דוכא כמעט לחלוטין, מטוסי קרב מדגם F-16 החלו לסייר בשמי הבירה אנקרה לבקשת ארדואן.

הנשיא קרא לאזרחים להישאר בכיכרות עד סוף השבוע והבטיח למחוץ את "הווירוס" - תנועתו של המטיף פתהוללה גולן, יריבו השוהה ב ארצות הברית ומואשם על ידו בתכנון הקשר. גולן, שהיה בעבר בעל בריתו של ארדואן, מכחיש זאת אך אמר כי אם יחליטו הרשויות בארצות הברית להסגירו לטורקיה הוא לא יתנגד. לטענתו, ארדואן ביים את ההפיכה.