מטוסו של ארדואן כמעט יורט; "חמק ממוות בדקות ספורות"

מפרטים חדשים שמתגלים על הלילה הדרמטי של ניסיון ההפיכה הכושל בטורקיה עולה כי שני מטוסים של המורדים הצליחו למקד את הרדאר שלהם על מטוסו של הנשיא ארדואן בעודו באוויר

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

פרטים חדשים מתבררים על ליל ניסיון ההפיכה הכושל בטורקיה: שני מטוסי F-16 שבהם טסו שניים מהמעורבים בניסיון ההפיכה הצבאית היו בשלב מסוים של הלילה בטווח הראייה של מטוסו של הנשיא רג'יפ טאיפ ארדואן. כך דווח אתמול (א') בסוכנות הידיעות "רויטרס". עם זאת, מטוסו של ארדואן המשיך ליעדו ללא פגע.

הנשיא הטורקי היה בדרכו חזרה לאיסטנבול מחופשה במרמריס, כשבוצע הניסיון להפילו מהשלטון. בעוד הוא עושה את דרכו חזרה, כוחות המורדים חסמו את גשר הבוספורוס, ניסו להשתלט על נמל התעופה אטאטורק ושלחו טנקים לפרלמנט באנקרה.

לדברי גורם צבאי בכיר בטורקיה, שני מטוסים הצליחו למקד את הרדאר שלהם על מטוסו של ארדואן. "מדוע הם לא ירו? זו תעלומה", הוסיף הבכיר. את הדיווח הזה אישרו גם גורמים רשמיים בממשל הטורקי. "הנשיא התחמק ממוות בדקות ספורות", אמר אחד מהם.

בנוסף, מתגלה כעת כי 25 חיילים התגנבו מהליקופטרים על חבלים לתוך המלון בו שהה זמן קצר קודם לכן ארדואן, בניסיון ללכוד אותו. ראש הממשלה הטורקי בינאלי יילדרים היה מטרה נוספת של המורדים, וגם הוא חמק בקושי מידיהם.

 

רשת אל ג'זירה בערבית חשפה מוקדם יותר הערב התכתבות בוואטסאפ שהתקיימה לכאורה בין מובילי ניסיון ההפיכה ושמתארת את אחורי הקלעים של המהלך הדרמטי ואת הניסיון של המורדים להשיג את מושכות השלטון. בתמונות שנחשפו נראות הודעות שנשלחו בקבוצה שבה לקחו חלק בכירי המורדים. ההודעה הדרמטית ביותר הייתה זו שבה ניתנה פקודה לפתוח באש לעבר בית המלון שבו שהה ארדואן במרמריס בזמן האירוע. בדיעבד התברר שארדואן הספיק לעזוב את המלון 30 דקות לפני שהמקום הופצץ.

פקודה נוספת שבה דנו מפקדי המורדים בקבוצה, לפני שהופצה לחיילים, היא לפתוח באש חיה לעבר כוחות המשטרה אם אלו ינסו להתנגד להפיכה. עם ההשתלטות על הגשרים שמעל הבוספרוס הורו המורדים לאפשר לכלי רכב לצאת מאיסטנבול, אך לא לאפשר בשום פנים ואופן כניסת כלי רכב. ההודעות כללו גם דיון בין הבכירים אודות החלת ממשל צבאי במדינה עם השלמת המהפך. הבכירים אף דנו בשמותיהם של בכירי ממשל וצבא טורקים שיש לפשוט על בתיהם ולעצור בתום ההפיכה.