מחירי רצפה בטורקיה: 2 לילות באיסטנבול ב-99 ש'

רונן קרסו, סמנכ"ל באיסתא: "אירועי סוף השבוע האחרון קברו סופית את טורקיה כיעד לנופש ב-2016"

חופשה טורקיה / צלם: רויטרס
חופשה טורקיה / צלם: רויטרס

אחרי המשבר עם רוסיה שפגע משמעותית בענף התיירות הטורקית - אחד המשאבים החשובים למדינה זו - הגיעו אירועי סוף השבוע שחלף, שלהם השפעה ישירה על ענף התיירות המדמם. תגובת המלונאים בטורקיה לא איחרה לבוא, עם הצעות מחיר ברמה שלא נראתה כדוגמתה, עד כדי 100 שקל ללילה - אפילו במלון הילטון באיסטנבול.

באתר הוטלס קומביינד מציגים דוגמאות למחירים המגוחכים שמציעים מלונות בדרגת 4 ו-5 כוכבים באיסטנבול. לדוגמה, במלון Galata באיסטנבול המחיר לשני לילות עומד על 99 שקל - במקום 2,085 שקל.

מלונות אחרים מציעים שני לילות ב-100-150 שקל - מחירים המגלמים הנחה של 95% מהמחיר המלא ו-75% ממחירי מבצע.

"ניסיון ההפיכה הביא לעצירת הזמנת מכל העולם למלונות בטורקיה, ולכן מי שלא חושש מזעזועים נוספים, יוכל ליהנות ממחירים נמוכים במיוחד בשיא עונת התיירות", אומר איל סגל, מנהל הפיתוח העסקי בהוטלס קומביינד. "בשיא עונת התיירות המחירים הגיעו ל-2,600 שקל ויותר. גם כשהמלונאים היו נקלעים למבצעים של אכלוס המלון בכל מחיר, היינו נחשפים למחירים של כ-800 שקל (200 דולר) במלונות היקרים. זהו מחיר חסר תקדים שלא זכור שהוצע בעבר - גם לא אחרי פיגועים". 

מלונות בטורקיה/צילום מסך
 מלונות בטורקיה/צילום מסך

מחירי הנופשונים באנטליה מתחילים ב-300 דולר לאדם במתכונת הכול כלול במלונות 5 כוכבים - הרבה פחות ממחירי הנופש בישראל או ביוון. ועדיין - המחיר, לפי גורמים בענף, לא ייצור טריגר להחזיר את טורקיה למפת היעדים של הנופש הישראלי.

מבחינת רונן קרסו, סמנכ"ל באיסתא, אירועי סוף השבוע האחרון "קברו סופית את טורקיה כיעד לנופש ב-2016". לדבריו, גם שחיקת מחירים לא תשנה את עקומת הביקוש. "כבר עכשיו המחירים לטורקיה נמוכים ב-40% מאלה של יוון, והתנועה נעצרה. הקלאבים הפופולריים (טופקאפי, קרמלין וקריסטל) באנטליה מציעים דיל ב-400 דולר לחופשה משפחתית (22) - זה מחיר מצוין, ועדיין ישראלים לא נוסעים לשם".

מנכ"ל הדקה ה-90, שחר תורג'מן, סבור כי עיקר הנוסעים לאנטליה יישארו בעיקר ישראלים מהמגזר הערבי, וכי גם הורדת מחירים לא תוביל לשינוי. "מחירי הנופש לטורקיה כבר ירדו לאור הירידה בתנועת התיירים מרוסיה לטורקיה עוד לפני המאורעות האחרונים. הפרמיה של הוזלה בגלל הירידה בביקושים כבר מגולמת במחירים של היום, ואין להם לאן לרדת", אמר תורג'מן.

מי שאמור להשפיע על המחירים הם הספקים שרכשו את מוצרי הנופש מול המלונות בטורקיה. אלא שבשיחה עם אחד מהם הוא הסביר מדוע מחירי הנופשונים (טיסה+מלון) לא צפויים לרדת. "מאז שהדרדרה מערכת היחסים עם טורקיה, אנחנו נערכים עם מלאי אלטרנטיבי. הכוונה היא שאין שום בעיה להגדיל ולהקטין את המלאים לפי הביקוש במשך העונה.

"המחירים כרגע משמעותית נמוכים משנים עברו - ניתן להשיג דילים מדהימים לטורקיה. למחירים אין לאן לרדת - אם נישאר עם חבילות, נבטל אותן מול הספקים שם. המלונאים בטורקיה אומרים לנו שמחירי הלינות בבתי המלון בטורקיה מגלמים את העלויות בלבד, כמעט בלי רווחיות. יש מלונאים שמתפעלים את בית המלון בהפסד, רק כדי לשמור על התנועה".

אפרים קרמר, מנכ"ל אשת טורס, מעריך כי גם התיירות בישראל "תיהנה" מהנסיגה המוחלטת כמעט של הנוסעים הישראלים לטורקיה. הוא העריך כי תהיה התחזקות לא רק של יעדי בטן-גב במדינות אחרות - אלא גם של היעדים בישראל, "על אף שמחירי בתי המלון בארץ יקרים יותר מחו"ל". 

מלונות בטורקיה/צילום מסך
 מלונות בטורקיה/צילום מסך

יעד קונקשן מוביל

טורקיש איירליינס - חברת התעופה הזרה החזקה בישראל - מפעילה 9 טיסות שבועיות מנתב"ג. 425 אלף נוסעים טסו דרכה מתחילת השנה - רובם ממשיכים בטיסות קונקשן ליעדים שונים, בעיקר לארה"ב.

בחברה מדווחים כי עד כה לא נרשמו ביטולים חריגים על-ידי נוסעים שכבר שריינו כרטיסים, וכי אין מהלך של ירידה במחירי הטיסות. עם זאת, החברה מאפשרת למעוניינים לבטל או לשנות את יעדי הטיסות או את מועדיהן ללא קנסות (לכרטיסים עד 15 באוגוסט השנה, אשר נרכשו ב-15-17 ביולי).

גורמים בענף התיירות מעריכים כי אם תהיה פגיעה בהיקף הנוסעים בטיסות קונקשן דרך טורקיה, היא תהיה שולית. למרות זאת, הלך-הרוח של נוסעים שאמורים לטוס בקרוב מצביע על אי-נוחות, בלשון המעטה.

לדברי מנכ"ל גוליבר, זיו רונן, "היום (א') התקבלו במוקד השירות מספר פניות לשינוי טיסות שיוצאות עם קונקשן בטורקיה, אבל לא בהיקפים גדולים".

במנוע החיפוש טרווליסט מבית גוליבר מזהים ירידה של 20% בטיסות הכוללות עצירה בטורקיה בסוף השבוע, לצד ירידה בכלל של 15% בטיסות עם חברות תעופה טורקיות בהשוואה לסופי שבוע קודמים. 

מלונות בטורקיה/צילום מסך
 מלונות בטורקיה/צילום מסך

.