ניסיון ההפיכה הכושל בטורקיה: כך זה קרה, שלב אחר שלב

העימותים גבו את חייהם של 194 בני אדם, 47 מהם אזרחים, והובילו למעצרם של 2,839 חיילים החשודים במעורבות בניסיון ההפיכה ■ לפחות 1,154 נפצעו בחילופי האש

turkey / רויטרס
turkey / רויטרס

ניסיון ההפיכה שניסתה לבצע קבוצת מורדים מהצבא הטורקי הסתיים הבוקר (שבת) בקול ענות חלושה, אך לכמה שעות הדרמה בטורקיה ובאלה שהביטו על המתחולל בה מבחוץ הייתה גדולה. רמטכ"ל צבא טורקיה הזמני הודיע רשמית על ניצחון ולפי דיווחים, בידי המורדים נותר רק מעוז אחד - מפקדת הצבא באנקרה, והם כבר ביקשו להיכנע.

העימותים בלילה האחרון גבו את חייהם של 194 בני אדם, 47 מהם אזרחים, והובילו למעצרם של 2,839 חיילים החשודים במעורבות בניסיון ההפיכה. לפחות 1,154 נפצעו בחילופי האש. כיצד כשל ניסיון ההפיכה הצבאית? שלב אחר שלב.

אמש, סמוך לשעה 22:30, החלו לרחוש שמועות על הפיכה צבאית בדרך, ובעקבות כך הגישה לרשתות חברתיות, בהן פייסבוק, טוויטר ויוטיוב, הוגבלה. בזמן שרכבים צבאיים זרמו לרחובות איסטנבול ולנמל התעופה אטאטורק, נראו משאיות צבאיות חוסמות את גשרי בוספורוס המחברים בין צדה האסייתי של העיר לצדה האירופי.

ההודעה הרשמית של הצבא הטורקי על ניסיון הפיכה שמתרחש התקבלה בשעה 23:28. מיד לאחר מכן, גורמים המקורבים לנשיא רג'פ טייפ ארדואן טוענים כי הניסיון כשל והממשלה עדיין בשלטון. כל אותו הזמן נשמעים ברחבי הבירה אנקרה , כמו גם באיסטנבול, קולות ירי ומטוסי קרב נראים טסים בגובה נמוך ובמהירות.

בחלוף כשעה מכריזים מנהיגי המרד כי הצבא השתלט על המדינה משום שממשלתו של ארדואן פוררה את היסודות החילוניים של המדינה. בהודעה שפורסמה ברשתות הטלוויזיה הטורקיות, הם טענו כי המדינה נשלטת כעת על ידי "מועצת שלום", ומדווח כי רמטכ"ל הצבא הטורקי נלקח בשבי. במה שמסתמן כרטוריקה של גורמי הממשלה הטורקית, מצהיר דוברו של ארדואן כי ההפיכה נתמכת רק על ידי פלג אחד בצבא, ושהוא עדיין השליט.

שעתיים מתחילת האירועים, מופיע ארדואן, השוהה במרמריס, לראשונה בטלוויזיה הטורקית באמצעות אפליקציית FaceTime וקורא לטורקים להגיב להפיכה באמצעות יציאה לרחובות. "אני מפציר בעם הטורקי להתאסף בכיכרות ולהגיע לנמלי התעופה", אמר בשיחת וידאו ששודרה מטלפון המגישה בערוץ CNNTurk. הוא הוסיף כי "אין כוח חזק יותר מכוח העם", וציין כי מערכת המשפט תגיב במהרה. ניסיון ההפיכה ממשיך ומורדים בצבא מכריזים עוצר על כמה אזורים במדינה, ושולחים אלפי טורקים לחנויות כדי להצטייד במזון ושתייה ולכספומטים.

בדבריו רומז ארדואן כי האחראי לניסיון ההפיכה הוא איש הדת, פתהוללה גולן, הגולה בארצות ברית. גולן, שהיה מקורבו של הנשיא, הפך בשנים האחרונות ליריבו המר. בהמשך הלילה, מוסר גולן, המתגורר בפנסילבניה כי הוא מכחיש בתוקף את מעורבותו ומגנה בתקיפות את ההפיכה.

זמן קצר לאחר הריאיון לתקשורת, משתלטים כוחות המורדים על כמה רשתות טלוויזיה טורקיות, בהן CNNTurk, ומפסיקים את שידוריהן. במקביל, קריאתו של ארדואן נענית ביציאה המונית לרחובות של אלפי טורקים המתנגדים להפיכה.

במהלך ה הפגנות מתנהלים חילופי אש באנקרה ובאיסטנבול. מסוקים בחזקת המורדים מפציצים את הפרלמנט, טנקים יורים באזור ופיצוצים נשמעים גם בסביבת ארמון הנשיאות. מטוס קרב מפיל מסוק צבאי שבו השתמשו המורדים, וראש הממשלה מכריז על שמי אנקרה אזור אסור לטיסה. עם זאת, ככל שנוקפות השעות מסתמן כי אחיזת הצבא במוסדות האזרחיים נחלשת.

4:00 לפנות בוקר נוחת הנשיא בנמל התעופה אטאטורק ומצהיר כי ממשלתו "אוחזת בהגה השלטון". ארדואן נשבע להעניש את מי שעומד מאחורי ההפיכה. בשעות שלאחר מכן ייעצרו קרוב ל-3,000 בני אדם, בהם גם קולונלים וגנרלים. במקביל פיצוצים נוספים מתרחשים בפרלמנט, בעוד חברים בו מסתתרים במקלטים שבבניין.

התמיכה הציבורית שכמעט ואינה קיימת והתגברות ההפגנות מובילה לחיילים רבים מקרב כוחות המורדים להיכנע לידי המשטרה, הנאמנה לארדואן. בסרטונים שמופצים ברשת ניתן לראות את חיילים נוטשים מושפלים את המחסומים שהציבו מוקדם יותר בגשר בוספורוס.

ארדואן, מוקף בתומכיו בנמל התעופה קורא למורדים בוגדים ואומר כי יש לנקות את שורות הצבא. כוחות הביטחון הנאמנים לנשיא ולממשלה משתלטים בחזרה על מרבית המוסדות האזרחיים והצבאיים במדינה. האזרחים הרבים שהפגינו מול נמל התעופה אטאטורק מצליחים להביא לנסיגת כוחות המורדים ונמל התעופה חוזר לפעול והטיסות מחודשות. רמטכ"ל הצבא שנלקח בשבי שוחרר במבצע חילוץ, והרמטכ"ל הזמני שמונה מכריז ניצחון על המורדים.