ארדואן הצליח למגר את ניסיון ההפיכה הצבאית

(עדכון) - ארדואן נחת בנמל התעופה באיסטנבול שהיה בשליטת מתנגדיו - והצהיר: "זה היה מהלך של בגידה, המורדים ישלמו מחיר כבד" ■ לפחות 60 נהרגו בחילופי אש באנקרה

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

לפי המסתמן נכון לשבת בבוקר, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, הצליח למגר את ניסיון ההפיכה הצבאית נגדו, עשרות חיילים מורדים נכנעו  לאחר שתומכי ארדואן נענו לקריאתו לצאת לרחובות ולהתנגד למורדים מהצבא. 

מורדים בצבא טורקיה המתנגדים לרג'פ טייפ ארדואן הכריזו אמש (שישי) כי הם השתלטו על המדינה, אך הנשיא הבטיח לדכא את ניסיון ההפיכה והבטיח כי האחראים לכך "ישלמו מחיר כבד". כעבור כמה שעות הוא נחת בנמל התעופה אטאטורק באיסטנבול, אחרי שהמקום היה בשליטת מתנגדיו.

"אשאר עם אנשיי. אני לא הולך לשום מקום", הבהיר לאחר שהתקבל בתשואות. "מדובר במעשה בגידה, סיבה טובה 'לנקות' את הצבא". במהלך הלילה נהרגו לפחות 42 בני אדם בחילופי אש באנקרה, לפי כלי התקשורת המקומיים.

לא ברור מי עומד מאחורי ניסיון ההפיכה, אך ארדואן ואנשיו האשימו את יריבו, המטיף פתהוללה גולאן הגולה בארצות הברית. מקורביו של איש הדת, שהיה בעל בריתו של הנשיא בעבר, הכחישו זאת. ראש הממשלה בינאלי יילדרים הודיע לפנות בוקר כי 120 בני אדם נעצרו בחשד למעורבות בניסיון ההפיכה.

 

חילופי אש כבדים

חילופי אש כבדים מתנהלים מאז שעות הלילה באנקרה ובאיסטנבול בין הפלגים השונים בצבא. מסוק של המורדים אף הפציץ את מבנה הפרלמנט בבירה. ראש הממשלה יילדרים הכריז על שמי העיר כעל אזור אסור לטיס ובתקשורת המקומית דווח כי מטוס קרב הפיל מסוק ועליו תומכי המרד. בסוכנות הידיעות אנדולו דווח כי 17 שוטרים נהרגו במתקפה על מטה הכוחות המיוחדים באנקרה, אך מפקד היחידה הדגיש כי המצב בשליטה.

באיסטנבול דווח על פיצוצים ועל חילופי אש בכיכר טקסים ובנמל התעופה אטאטורק. עד ראייה של רויטרס דיווח כי עשרות חיילים שהשתתפו בהפיכה מסרו את נשקם לשוטרים שהיו במקום. אנשי צבא השתלטו לכמה שעות גם על רשת CNN בטורקית והשביתו אותה תוך כדי שידור, אך הם נעצרו בידי שוטרים והשידורים שבו לסדרם.

ברחבי העולם גינו את האירועים וקראו לכבד את הממשלה הנבחרת. נשיא ארצות הברית ברק אובמה ושר החוץ שלו ג'ון קרי קראו להימנע מאלימות וכך גם מדינות האיחוד האירופי. קטאר, המקורבת למשטרו של ארדואן, גינתה את ניסיון ההפיכה בחריפות. שכנותיה של טורקיה באירופה - בולגריה ויוון - הגבירו את הכוננות לאורך הגבולות והביעו תקווה שהמשבר יסתיים בדרכי שלום.

"לשימור זכויות האדם"

ניסיון ההפיכה החל אמש בשעות הערב המאוחרות, כשחיילים וטנקים התפרסו באנקרה ובאיסטנבול, כשהם משתלטים על מבנים מרכזיים, בהם רשת הטלוויזיה הממלכתית. בהצהרה מטעם קושרי הקשר נמסר כי הצבא "השתלט על המדינה למען הסדר הדמוקרטי ולשימור זכויות האדם". הצבא הכריז על תחילתו של שלטון צבאי ועל עוצר בערים. "שלטון החוק הדמוקרטי והחילוני נשחק על ידי הממשל הנוכחי", נמסר בהצהרת הצבא, שהכריז על ניסוח חוקה חדשה בהקדם האפשרי. כמו כן, נמסר כי תוקם "מועצת שלום" שתבטיח את ביטחון האזרחים.

ארדואן, ששהה במקום לא ידוע, שוחח בתחילת ניסיון ההפיכה עם רשת CNN בשפה הטורקית באמצעות שיחת וידאו בטלפון: "נגיב בהתאם לניסיון המרד". ארדואן מאשים את גולן, שחי בארצות הברית, בקשירת קשר להפלת משטרו ולהקמת רשת חשאית של תומכים בתוך מערכת המשפט, המשטרה והתקשורת. איש הדת הגולה מכחיש את הטענות הללו. השניים היו בעלי ברית עד אשר שוטרים ותובעים שנחשדו בתמיכה בגולן פתחו בחקירתה של מעשי שחיתות בתוך מעגל מקורביו של הנשיא ב-2013.

הנשיא, שנודע במדיניות המחמירה שלו כלפי הפגנות אופוזיציה, קרא לתומכיו "לצאת לרחובות" ולהתנגד לניסיון ההפיכה. מפגינים התעמתו עם כוחות הביטחון באנקרה ובאיסטנבול, וחלקם נורו בידי תומכי המרד. אחרים ניסו למנוע בגופם את התקדמותם של מתנגדי ארדואן ונשכבו כדי לחסום תנועת כלי רכב וטנקים.

חלק מבכירי הצבא מיהרו להכריז בריאיונות לכלי התקשורת כי הם לא תומכים בניסיון ההפיכה. מפקד הארמייה הראשונה בצבא אמר כי מדובר בניסיון הפיכה של קבוצה קטנה. "אין סיבה לדאגה", הוסיף. גם מפקד הכוחות המיוחדים זכאי אקסקלי הבהיר כי הצבא "אינו תומך" בניסיון ההפיכה.

בהוראת המשטרה, שני הגשרים המחברים בין חלקה האסייתי של איסטנבול לחלקה האירופי נחסמו, וכוחות משטרה גדולים הוזעקו לאזור גשר בואזיצ'י וגשר פתיח סולטן מחמט. במקביל, דווח כי נחסמו הדרכים המובילות לשדה התעופה אטאטורק בעיר וכי בוטלו לפחות חלק הטיסות.

כמו כן, עדי ראייה רבים דיווחו על אירועים חריגים באזור בירת טורקיה, אנקרה, כולל שמיעת קולות ירי. בין היתר, דווח על נוכחות גדולה של כוחות צבא ברחובות הערים, ועל מטוסי קרב ומסוקים צבאיים שטסו בשמי העיר בגובה נמוך.

ברשתות החברתיות הופצו תמונות וסרטונים משתי הערים, שבהם ניתן לראות נוכחות גדולה של כוחות צבא ומשטרה ברחובות, כולל טנקים צבאיים. במקביל, דווח על גיוס כללי במשטרה אנקרה ועל אבטחה כבדה סביב מטה הצבא הטורקי באנקרה, על פי הדיווחים בשל ניסיון השתלטות על המבנה.