זהירות: צעצועים עם חומרים משבשי פעילות הורמונלית

משרד הכלכלה מזהיר מפני צעצועים מסוכנים שנמצאה בהם תכולה חריגה בריכוז פתלאטים, ובהם גלגל שחייה, מצופים לבריכה לילדים, בובות משחק ומכוניות צעצוע

משרד הכלכלה מזהיר את הצרכנים מפני צעצועים מסוכנים שנמצאה בהם תכולה חריגה בריכוז פתלאטים, שידועים כחומרים משבשי פעילות הורמונלית.

על-פי משרד הבריאות, הפתלאטים משפיעים על מנגנוני הוויסות של הורמונים בגוף האדם גם בריכוזים נמוכים, והסכנה היא שתינוקות וילדים יכולים להיחשף לחומרים על-ידי הכנסה לפה ולעיסה של הצעצועים המכילים את החומרים המסוכנים.

בין המוצרים שבהם נמצאה חריגה: גלגל שחייה, מצופים לבריכה לילדים, בובות משחק ומכוניות צעצוע. היבואנים של המוצרים הם ריידלר ארמן, אור יה יבוא ושיווק בע"מ ואשרף הובלות וצעצועים בע"מ.

תוצאות הבדיקה מצאו כי בחלק מהמקרים עמדה תכולת הפתלאטים על פי 260 מהמותר בתקן.

הממונה על התקינה, איגור דוסקלוביץ, הדגיש כי נגד היצרנים, היבואנים והמשווקים שהפרו את הוראות התקן נפתחו הליכים מינהליים, שבסיומם עומדת האפשרות להגשת כתבי אישום פליליים נגדם.

לצרכנים מזכיר דוסקלוביץ להימנע מלרכוש צעצוע שאינו נושא סימון ברור וקריא על גביו או על גבי אריזתו, בשפה העברית, כנדרש בתקן, כשמפורטים בו שם היצרן וכתובתו המלאה, אם הצעצוע מיוצר בישראל, או שם היבואן וכתובתו המלאה ושם ארץ הייצור - אם הצעצוע מיובא.

עוד הוא ממליץ לחפש סימוני אזהרה על גבי מוצרים, לדוגמה על גבי מצופים המיועדים "לשימוש אך ורק במים שעומקם אינו מסכן את הילד, ובהשגחה".

"ככלל יש להימנע מקניית צעצוע שנמכר בסביבה לא נקייה, שאינו מסומן כאמור לעיל, מפריש צבע או ריח כימי חריף ולא נעים או מתקלף במגע יד", כתב משרד הכלכלה בהודעתו. 

ריקול צעצועים
 ריקול צעצועים

ריקול צעצועים
 ריקול צעצועים
ריקול צעצועים
 ריקול צעצועים