דיווח על הסכם פיוס עם טורקיה מקפיץ את מניות "לוויתן"

העיתון הטורקי "הורייט": ישראל וטורקיה צפויות להכריז כבר ביום ראשון הקרוב על הסכם פיוס ■ האם יתאפשר יצוא גז מ"לוויתן" לטורקיה?

מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס
מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס

לפי דיווחים בתקשורת בטורקיה, צוותי המשא-ומתן מטעם ממשלות ישראל וטורקיה צפויות להכריז כבר ביום ראשון הקרוב על הסכם פיוס בין המדינות, לאחר סכסוך בן 6 שנים שהחל עם פרשת המרמרה והמשט לעזה. 

העיתון הטורקי "הורייט" מדווח כי שתי המשלחות ייפגשו בטורקיה וצפויות לצאת בהצהרה משותפת בימים הקרובים. אחרי ההצהרה, כך לפי הדיווח ב"הורייט", ההסכם הסופי בין שתי המדינות ייחתם רשמית בחודש יולי. עד אז צפויים גם להתמנות שגרירים חדשים, והיחסים הדיפולמטיים בין שתי המדינות צפויים לחזור למסלול תקין. 

במקביל, שתי המדינות יסירו את התנגדויותיהן לשותפות בהסכמים בינלאומיים, צעד שישפיע בין היתר על תרגילים צבאיים משותפים, ועל השקעות בתחום האנרגיה והביטחון.

במרכז המשא-ומתן בין הצדדים, שהחל באופן חשאי בחודש דצמבר האחרון, עמדו הפיצויים למשפחות ההרוגים בפשיטת חיל הים על הספינה הטורקית "מרמרה" בשנת 2010 והסרת המצור מעל רצועת עזה. גורמים ישראלים וטורקים רמזו בעבר כי הושגה הסכמה בנוגע לפרשת המרמרה, אולם טרם נמסרה כל הודעה רשמית בנושא.

 

בנוגע לרצועת עזה, על פי הדיווח הטורקי, ישראל הסכימה לאשר הקמת בית חולים במימון טורקי והתחייבה שלא למנוע העברת ציוד רפואי ואנשי צוות מטורקיה. במקביל, דווח כי טורקיה וגרמניה יקימו במשותף תחנת כוח בעזה, וטורקיה תקים מתקן להתפלת מי ים. כל הסיוע הטורקי יגיע לרצועת עזה לאחר שיעבור ביקורת בנמל אשדוד.

ברקע לדיווח, מניות "לוויתן" עולות בבורסה בת"א, אולי כי המשקיעים סבורים שהסכם פיוס עם טורקיה יפתח את האפשרות ליצוא גז טבעי לטורקיה מהמאגר שבשטחי ישראל.