קרן המטבע: ברקזיט תגרום לירידה חדה בהכנסות של בריטניה

על פי דוח של הקרן, גם בתרחיש המיטבי ביותר התמ"ג הבריטי יהיה נמוך ביותר מ-1%, דבר שימחק את החיסכון מהפסקת התרומות לתקציב האיחוד האירופי

כריסטין לגארד / צילום: רויטרס
כריסטין לגארד / צילום: רויטרס

החלטה בריטית לפרוש מהאיחוד האירופי תגרום ל"אפקט שלילי מהותי" לכלכלה, ל"ירידה קבועה בהכנסות" ולפגיעה גם בכלכלות של מדינות אירופיות נוספות, לפי הודעה של קרן המטבע הבינלאומית.

בטווח הקצר, אקזיט כואב מן האיחוד עלול לדחוף את המשק הבריטי למיתון בשנה הבאה, אבל אפילו לתקופת מעבר חלקה יחסית תהיה "פגיעה כלכלית מהותית". בטווח הארוך, הנזק שייגרם מתקופה ממושכת של אי ודאות והעלות הגבוהה יותר הצפויה של סחר החוץ יספיקו כדי למחוק כל רווח מצמצום העברות הכספים לאיחוד האירופי, לפי חישובי קרן המטבע.

התחזית הקודרת הזו היא ההתגייסות האחרונה של הממסד הכלכלי הבינלאומי לטובת מחנה תומכי ההישארות באיחוד האירופי לפני משאל העם הבריטי ביום ה' השבוע.

בסימן לחששות בבירות אירופה מפני היתרון הקל של מחנה הברקזיט בסקרים, שר האוצר הפיני היוצא, אלכסנדר סטאב, אמר ל"פייננשל טיימס" ש"זה עלול להיות רגע ליהמן ברדרס של אירופה".

"ברור לגמרי שיהיה תוהו ובוהו כלכלי אם בריטניה תצביע לטובת פרישה", אמר סטאב.

בנקאים מרכזיים ברחבי העולם כבר נכנסו להיערכות לקראת ההצבעה, וקובעי מדיניות בבריטניה, שווייץ, יפן ואירופה הזהירו ביום ה' שעבר מסיכוני אי הוודאות והזעזועים בשוקי ההון.

הבנק אוף אינגלנד מסר שהוא ינקוט "כל פעולה שתידרש" כדי לשמור על היציבות, והוסיף שבקרזיט היא כעת אולי הסיכון הגדול ביותר לשווקים בעולם.

ארגונים כמו OECD והבנק העולמי ומכוני מחקר מקומיים רבים, כולל המכון ללימודי תקציב בבריטניה, התגייסו כדי להתריע מפני תוצאות של ברקזיט.

 

התמ"ג הבריטי יהיה נמוך יותר ב-1.4%

ההשקפה הקולקטיבית הזו תומצתה על ידי נשיאת קרן המטבע כריסטין לגארד בחודש שעבר, כאשר היא הזהירה שהאפקט של ברקזיט ינוע בין "שולי לרע מאד".

ביום ה' פרסמה קרן המטבע את ההערכה הסופית שלה להשלכות הכלכליות של הצבעה בעד פרישה מהאיחוד האירופי, שכללה מודלים חדשים של כלכלני הקרן. גם בתרחיש המיטבי ביותר - שבו נשארת לבריטניה גישה לשוק האחיד ואי הוודאות של העסקים ומשקי הבית מתפוגגת במהירות - התמ"ג הבריטי יהיה נמוך יותר ב-1.4% בשנת 2021 בהשוואה ל-2016.

בתרחיש הקיצוני, שבו הדיונים עם האיחוד האירופי לא יתנהלו בצורה חלקה, ובריטניה תישען על חוקי ארגון הסחר העולמי, התמ"ג הבריטי יהיה נמוך ב-4.5%.

כל ירידה של מעל 1% מהתמ"ג תמחק את החיסכון מהפסקת התרומות לתקציב האיחוד האירופי, לפי קרן המטבע.

בפרק מהדוח שנוגע לחברות בריטניה באיחוד האירופי, קרן המטבע מפריכה את הבטחות מחנה הברקזיט בבריטניה שהמשק ירוויח בגדול מהדה-רגולציה אחרי הפרישה מהאיחוד האירופי. בריטניה כבר נהנית מרגולציה קלה יחסית, נאמר בדוח, שמוסיף שבריטניה מקבלת ציונים נמוכים בתחומים שהיא שולטת בהם, כמו תכנון כלכלי.

קרן המטבע מציינת שאפילו אם היה אפשרי לקבל את החיסכון השנתי של 8 מיליארד ליש"ט מהדה-רגולציה שמחנה הברקזיט מדבר עליו, החיסכון הזה יהיה נמוך אם הפסדי המסחר וההכנסה הנלווית מהגישה המוגבלת יותר לשוק האירופי האחיד יהיו גבוהים מחצי אחוז מהתמ"ג.

"לחשוב על הסיכונים והאמצעים שיש לנקוט בתגובה" 

קרן המטבע מכינה באופן כמעט רשמי תוכניות חירום למקרה של הצבעה על ברקזיט. ג'רי רייס, דובר של הקרן, אמר שאף שההחלטה היא פררוגטיבה של העם הבריטי, "הליבה של המנדט שלנו היא לחשוב על הסיכונים והאמצעים שיש לנקוט בתגובה להם".

הדוח קובע שבמקרה של הצבעה על עזיבה, ממשלת בריטניה צריכה להתמקד ב"תמיכה ביציבות והנמכת אי ודאות". במקרה של החלטה להישאר, העדיפות צריכה להיות "קידום צמיחה יציבה".

הדוח מוסיף שמדינות גוש האירו שיש להן קשרים הדוקים עם בריטניה במסחר ופיננסים יהיו הנפגעות הגדולות ביותר מברקזיט - אירלנד, מלטה, לוקסמבורג, הולנד ובלגיה.