מנכ"לי 5 חברות המזון הגדולות ערכו פגישה סודית

מנהלי שטראוס, תנובה, אסם, יוניליוור והחברה המרכזית למשקאות קיימו היום פגישה סודית על רקע כוונת משרד הבריאות להדק את הפיקוח על פעילותן

מדפי אסם חטיפים / צילום: תמר מצפי
מדפי אסם חטיפים / צילום: תמר מצפי

חמשת המנכ"לים של חברות המזון הגדולות - שטראוס, תנובה, יוניליוור, החברה המרכזית למשקאות ואסם - קיימו היום (ג') פגישה סודית בבית התאחדות התעשיינים בתל-אביב, על רקע כוונת משרד הבריאות להדק את הפיקוח על מוצרי המזון.

כפי שנחשף ב"תוכנית חיסכון" בערוץ 2, גורמים המעורים בפגישה אמרו כי הכוונה הבסיסית אינה לצאת למלחמה נגד משרד הבריאות, אלא להגיע להבנות מהירות מול המשרד, שיספקו מחד את תמונת הניצחון ששר הבריאות יעקב ליצמן וצוות משרדו קיוו להשיג, ומאידך לא יטילו פיקוח הדוק יותר ממה שחברות המזון תכננו בכל מקרה לבצע עצמן.

זו הפגישה הראשונה בדרג כזה שנערכה מאז החלו הקמפיינים הבריאותיים של משרד הבריאות. בשבוע הבא צפוי עוד דיון במעמד נציגי חברות המזון ומשרד הבריאות.

בשבוע שעבר פורסם בחדשות 2 כי על-פי הסכם בין המדינה לחברות המזון, הקמפיין שבו פתח משרד הבריאות ובו שורת אזהרות בריאותיות הנוגעות לתזונה נכונה ייגנז, ובתמורה יציגו החברות את הערכים המזיקים לבריאות באופן בולט על פני האריזות. 

ח"כ מיקי לוי: "שערורייה"

בעקבות הפרסום הערב כי חמשת מנכ"לי חברות המזון נפגשו לפגישה סודית על-מנת לתאם עמדות במטרה למנוע את הפיקוח ההדוק שמתכנן משרד הבריאות על מוצריהם, פנה הערב ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) לממונה על ההגבלים העיסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, בדרישה לבחון את חוקיות המהלך. במקביל הגיש הערב ח"כ לוי בקשה לדיון דחוף במליאת הכנסת בנושא.

לדברי ח"כ לוי, סגן שר האוצר לשעבר, "מדובר בשערורייה שאסור להבליג עליה בשום פנים ואופן. תיאום מכל סוג שהוא בין מנכ"לי חמשת חברות המזון הגדולות, ששולטות במשק בצורה אבסלוטית, מהווה קרטל, מנוגד לחוק והינו תקדים מסוכן. אני מצפה מהממונה על ההגבלים העסקיים עו"ד מיכל הלפרין, אליה פניתי, לנקוט יד קשה במקרה זה. רק לפני שבוע ישבה הממונה בוועדת הכספים והבטיחה מאבק בלתי מתפשר בקרטלים ובמונופולים. עכשיו חובת ההוכחה עליה".