בנק ישראל: המדיניות המוניטרית תיוותר מרחיבה למשך זמן רב

פרוטוקול החלטת הריבית לחודש יוני חושף: דאגה בבנק ישראל מהעובדה שהציבור ממשיך ליטול משכנתאות בהיקף גבוה אף על פי שבחודשים האחרונים חלה עלייה מתמשכת בריביות
■  כלכלת ישראל – כל הנתונים והמידע

בנק ישראל מפרסם היום (ב') את החלטת הריבית לחודש יוני, במסגרתה נותרה הריבית במשק ללא שינוי, ברמה של 0.1%. ההחלטה התקבלה פה אחד.

חברי הוועדה דנו בהרחבה בסביבת האינפלציה הנמוכה. הם ציינו כי מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל עלה, אולם בניכוי עונתיות הוא ירד ב-0.2%, וב-12 החודשים האחרונים הוא ירד ב-0.9%. בדיון על הציפיות לאינפלציה בחנו חברי הוועדה את הציפיות משוק ההון לכל הטווחים. הם אמרו כי הציפיות לאינפלציה לשנה עלו מעט מאז החלטת הריבית האחרונה. 

בדיוניהם על הפעילות הכלכלית במשק התמקדו חברי הוועדה בשיעור הצמיחה הנמוך העולה מהאומדן הראשון לצמיחת התוצר ברבעון הראשון של 2016. הם הסכימו כי שיעור זה נובע מהחולשה המתמשכת בייצוא הסחורות והשירותים. חולשה זו מצִדה נובעת בעיקר מההאטה בסחר העולמי ומרמתו של שער החליפין האפקטיבי, ואליהן נוספו ברבעון האחרון כמה גורמים ייחודיים אשר חלקם עשויים להיות בעלי אופן זמני. חברי הוועדה הביעו דאגה מהמשך הירידה בייצוא אך אמרו כי חלק הארי שלה ברבעון האחרון נובע מזעזועים ספציפיים בענפים מרכזיים. מנגד אמרו חברי הוועדה כי הצריכה הפרטית המשיכה החודש להוות מנוע מרכזי לצמיחה.

אשר לסביבה העולמית, חברי הוועדה דנו במגמת ההאטה בסחר העולמי, בחולשה במשקים המתעוררים, ובהאטה בהתאוששות בארה"ב ובבריטניה. כמו כן הם דנו באי-הוודאות לגבי ההתפתחויות באירופה ובהשפעותיהן על המשך צמיחתה.

לגבי שוק הדיור, חברי הוועדה דנו בכך שמחירי הדירות הוסיפו לעלות בחודשים האחרונים. הוועדה הביעה דאגה מכך שהציבור ממשיך ליטול משכנתאות בהיקף גבוה אף על פי שבחודשים האחרונים חלה עלייה מתמשכת בריביות על המשכנתאות במרבית המסלולים. חברי הוועדה דנו במלאי הדירות החדשות למכירה: זה נותר ברמה גבוהה, אך נתוני החודשים האחרונים תוקנו משמעותית כלפי מטה. בהסתכלות קדימה העירו חלק מחברי הוועדה כי בנקים אחדים החלו לצמצם את היקף מתן המשכנתאות, והדבר עלול להוביל להמשך עלייה בריביות. חברי הוועדה הסכימו כי הסיכונים הגלומים בשוק זה נותרו גבוהים.

לסיכום, חברי הוועדה הסכימו כי רמת הריבית הנוכחית תואמת את סביבת האינפלציה הנמוכה ואת הפעילות המקומית - בהתחשב במצב השורר בעולם הן מבחינת הפעילות הכלכלית והן מבחינת ההתפתחויות המוניטריות במשקים המובילים - וכי היא תומכת בהחזרת האינפלציה ליעדה. הם סברו כי לנוכח הסיכונים הנשקפים לצמיחה בישראל בעיקר על רקע הירידה המתמשכת ביצוא וההערכות לגבי הסחר העולמי, ולנוכח הזמן שיחלוף עד שהאינפלציה תשוב לתחום היעד, ניתן להעריך כי המדיניות המוניטרית בישראל תיוותר מרחיבה לאורך זמן רב.

 

כאמור, ההחלטה להותיר את הריבית לחודש יוני ללא שינוי ברמה של 0.1%, עקבית עם מדיניות מוניטרית שנועדה להחזיר את האינפלציה אל תוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. העמקת הירידה ביצוא בחודשים האחרונים מחזקת את הערכת הוועדה המוניטרית, על פיה לאור ההתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, בשער החליפין, וכן במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים, המדיניות המוניטרית תיוותר מרחיבה למשך זמן רב.