שר השיכון יואב גלנט חושף: ישראל וטורקיה קרובות להסכם

גלנט בכנס התאחדות בוני הארץ: "בחצי השני של השנה הזו ייצאו מכרזי 'תכנן ובנה' במסגרתם קבלנים ישראלים ישתפו פעולה עם חברות זרות בבניית שכונות"

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

"אני פיקדתי על פרויקטים ומבצעים גדולים בצבא, ואף פעם לא היה מבצע שאין לו מנהל אחד כולל. בנדל"ן זה לא עובד ככה. אני לא מבין איך, אבל זו המציאות. כשנכנסתי לתפקיד, באתי לביקור בראש-העין. שכונה חדשה של 8,000 דירות. קבלנים בונים בלי מים, עם מיכליות בגלל ויכוח עם תאגידי המים. אחר-כך ראיתי בניינים מודרניים וחדשים ו-500 מטר משם גן ילדים ובאמצע עשרות טונות של עפר שלא הזיזו אותם. בתהליכים האלה בניית שכונה של 8,000 דירות לוקחת 8 שנים. זה לא צריך להיות ככה" - כך אמר היום (ה') שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, בכנס השנתי של התאחדות בוני הארץ.

השר גלנט המשיך ואמר כי "בגלל זה החלטנו להתחיל בתוכנית 'תכנן ובנה'. שמישהו אחד יתכנן ויבנה את כל המתחם ויתחייב לבנות הכול דרך התשתיות, מוסדות החינוך, בנייני המגורים ועוד. מא' ועד ת'. לא כל הקבלנים יכולים לעשות את זה, אני יודע, אבל יש מי שיכול.

"נדרוש להכניס חברה זרה לפרויקט הזה ולספק את הפועלים לפרויקט הזה. אם צריך 1,000 פועלים, יביאו 1,000 פועלים. זה לא יעבוד כמו עד עכשיו, שיש פרויקט, ואז מחפשים פועלים ולוקחים מפרויקט אחר שנתקע. את זה ראיתי בכל הארץ. אנחנו לא נמשיך עם זה. בחצי השני של השנה הזו ייצאו כבר מכרזים של 'תכנן ובנה'. זה לא יהיה בכל הענף אבל זה יקבע סטנדרטים".

השר גלנט התייחס גם לתוכנית מחיר למשתכן ואמר: "אנחנו משווקים יותר עכשיו, ובשנת 2017 יהיו עשרות אלפים שבנו בדירות מוזלות. יהיו עשרות אלפי משפחות שקיבלו פתרון, גם אם הפתרון יהיה מוכן עוד שנתיים. צריך להתרגל שבכל שנה ייכנסו עוד 50 אלף זכאים להגרלות ואחר-כך לדירות. זה הזוגות הצעירים. ההשפעה של מחיר למשתכן על השוק תהיה השפעה ממתנת. בעפולה יצאנו עם דירות ב-600 אלף שקל במחיר למשתכן, ואני מסתובב שם, ואני רואה שאם הקבלנים מכרו שם דירות רגילות עד עכשיו במיליון שקל, הם ימכרו ב-900 אלף שקל בגלל מחיר למשתכן. ככה אני רואה את זה". 

שר הבינוי, שמונה רק לאחרונה לחבר מן המניין בקבינט, התייחס גם לנושא המגעים בין ישראל לטורקיה ואמר: "ישראל וטורקיה קרובות להסכם, הסכם מהותי לביטחון הלאומי וגם קשור לכלכלה וגם לבינוי. יש לנו הרבה אויבים, ואנחנו לא צריכים אויבים נוספים. טורקיה אחת מהמדינות המרכזיות באזור, וההסכמים בינינו לבין הטורקים כבר מגובשים כמעט בכל התחומים.

"יש לנו ניסיון טוב עם חברות טורקיות בארץ, שיודעות לבנות, אבל גם בתחומים אחרים. אנחנו מגנים על עצמנו בכוחות עצמנו ונסכים לכרות בריתות עם כל מי שסביבנו. בכל הקשור לענף הנדל"ן, אני גם יכול להגיד שבמסגרת הקול הקורא שפרסמנו על הבאת חברות זרות, קיבלנו גם הצעות מחברות טורקיות".