סוף לוועדות הזמניות: יוקמו ועדות גיאוגרפיות שידונו בגבולות

שר הפנים החליט על הקמת 6 ועדות גיאוגרפיות קבועות שידונו בסוגיות של שינוי גבולות, חלוקת הכנסות בין רשויות ושינוי מעמד מוניציפאלי ■ הוועדה הראשונה נמצאת בהליך הקמה ותעסוק באזור מטרופולין חיפה

אריה דרעי / צילום: תמר מצפי
אריה דרעי / צילום: תמר מצפי

משרד הפנים ישנה את מודל הפעילות של ועדות הגבולות הפועלות כבר שנים ארוכות במתכונת ארעית וזמנית. מדובר בוועדות שהוקמו עם השנים בכל מקום שבו עלתה לדיון סוגיית שינוי הגבולות הגיאוגרפיים, סוגיית חלוקת הכנסות בין רשויות כמו גם שינוי מעמד מוניציפאלי. במשרד הפנים הודיעו היום כי שר הפנים, אריה דרעי, החליט על הקמת 6 ועדות גיאוגרפיות קבועות שידונו מעתה והלאה בנושאים האמורים וזאת כדי "להוסיף נדבך של ראיה כוללת ביחס למצב הקיים ברשויות המקומיות בישראל".

עוד נמסר ממשרד הפנים היום כי הקמת הוועדות הקבועות עשויה לחסוך זמן, משאבים ובירוקרטיה. "תוכנית העבודה השנתית של כל ועדה תוכן מראש ותאושר ע"י מנכ"לית משרד הפנים ושר הפנים", כך נמסר. "במסגרת תוכנית העבודה יוקצב לוועדה פרק זמן לכל נושא שיונח על שולחנה, בהתאם לסדר העדיפויות שייקבע. הוועדה הגיאוגרפית תפעל על מנת ליזום ולקדם שינוי גבולות, חלוקת הכנסות, שינוי מעמד מוניציפאלי ואיחודי רשויות מקומיות בראייה כוללת ובאופן מתמיד".

הוועדות החדשות יורכבו מיו"ר הוועדה וממזכיר הוועדה שיכהנו במשרה מלאה, משלושה נציגי ציבור, שביניהם אנשי מקצוע בעלי רקע תכנוני וכלכלי וכמו כן, מהממונה על המחוז או מנציגו. לכל ועדה יוקצה בנוסף צוות מייעץ הכולל כלכלן, מתכנן מומחה GIS ויועצים נוספים. בסך הכל יוקמו שש ועדות קבועות, בחלוקה הדומה אך לא זהה לחלוקת המחוזות במשרד הפנים: ועדת גליל ועמקים, ועדת הגליל המערבי, ועדת חיפה, ועדת המרכז, ועדת ירושלים, יו"ש והשפלה וועדת הדרום.

חשוב לציין כי הוועדות שכבר פועלות היום ימשיכו בעבודתן, ויעבירו את המסקנות וההמלצות ליישום לועדות הגיאוגרפיות שמתחילות לקום בימים אלו.

הוועדה הגאוגרפית הראשונה שכבר נמצאת בהליך הקמה תעסוק באזור מטרופולין חיפה. הנושא הראשון שידון בפני הועדה הגיאוגרפית הוא בחינת חלוקת ההכנסות מאיזור בתי הזיקוק בחיפה- בז"ן. כיום, 4 רשויות אשר גובלות במתחם נהנות מהכנסה משמעותית מכספי הארנונה המשולמים על ידו, בגובה עשרות מיליוני שקלים בשנה.

לאחר בחינה של פניות ובקשות שהוגשו למשרד הפנים, ובהמשך לוועדות חקירה קודמות שהוקמו, נקבע כי הוועדה הקבועה תדון תבחן ותמליץ בדבר חלוקת הכנסות מאזור זה לרשויות מקומיות נוספות הסמוכות למתחם ואינן מקבלות הכנסות נכון להיום. ממשרד הפנים נמסר כי ועדה זו צפויה להגיש את המלצותיה הראשונות בתוך מספר חודשים מיום הקמתה.