גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שמישהו יקרא לוירג'יניה וולף

פעם כל מה שאישה הייתה צריכה כדי ליצור, היה חדר משלה. היום היא צריכה סטארט-אפ

ורד רמון ריבלין / צילום: שי יחזקאל
ורד רמון ריבלין / צילום: שי יחזקאל

1.

לפני שמונה שנים פגשתי אותו באיזשהו אירוע, יזם בתחום הפיננסי, שהסטארט-אפ שלו היה שווה כבר מיליארד שקל. 'תראי מה זה', הוא אמר לי, 'הכול פתוח היום בפני נשים, האינטרנט הוריד את חסם הכניסה בצורה דרמטית, אפשר להקים סטארט-אפ מהבית. ובכל זאת, נשים לא מקימות מיזמים טכנולוגיים. זה אומר עליהן משהו'. זו הייתה המסקנה הנחרצת שלו. מה אתן מקטרות שחוסמים אתכן, שמפלים אתכן, שמפילים אתכן על דעות קדומות. האינטרנט שחרר אתכן מכל זה, אז איפה הסטארט-אפ הגדול שהקימה אישה?

אז הדבר הראשון שאני מתכננת לעשות עם יציאת הגיליון הנוכחי, זה לשלוח אותו אליו. שיעדכן אצלו את התכנה.

2.

ב-1929 שאלה וירג'יניה וולף במסה הידועה מדוע ברור לכול, שיוצר גאוני כמו שייקספיר חייב להיות גבר. כל השנים נוח היה לייחס את זה, כמובן, לנחיתות האינטלקטואלית של נשים. אבל וולף לגלגה ואמרה שכאשר נשים ייחלצו מהכבלים החברתיים שסוגרים עליהן, זה ישתנה. הן ישנו את הספרות, הן ייצרו שפה חדשה. בשביל זה הן צריכות שני דברים: חדר עם מנעול והכנסה קבועה. שני דימויים שמייצגים מצב נפשי של עצמאות.

אלא, שאם פעם כל מה שהיה דרוש זה חדר משלהן, במציאות של המאה ה-12 הן יזדקקו, כנראה, לסטארט-אפ משלהן. זה מתחיל לקרות אצל נשים, אבל גם הרבה יותר גברים יגלו שהם צריכים לפתח את השריר הזה. לאו דווקא בטכנולוגיה, אלא בהסתכלות יותר יזמית על מקורות הכנסה.

בעולם שמשתנה בקצב מסחרר, האנושות כולה עוברת הרפתקה מטלטלת. הדיגיטציה הרימה את כל העסק, אבל גם הורידה ענפים שלמים על הגחון. תעשיות שהיו סמל ביטחון תעסוקתי קורסות לרגלי עריצות הרשת. הרבה מאוד עובדים צפויים למצוא את עצמם מחוץ לענפים שיהפכו לא רלוונטיים וייכחדו. מצד שני, עם חשיבה יזמית, 'המיותרים' יכולים לרכוב על אותה טכנולוגיה שייתרה אותם. בעולם כזה יהיה מאוד לא סתגלני לחשוב כמו שחשבנו עד עכשיו. זו פריבילגיה יקרה. העולם החדש מייצר אפשרויות עצומות, אבל רק למי שמצליח לראות אותן.

3.

השנה החולפת הייתה שנת שיא של השקעות בחברות סטארט-אפ ישראליות. 4.43 מיליארד דולר. עלייה של 30% לעומת השנה הקודמת. ישראל היא המדינה הצומחת ביותר בזירת הטכנולוגיה העולמית.

וגם נשים רוצות לקחת ביס מההייפ הזה. ההזדמנויות גדלות, החסמים יורדים, התיווך נחתך, הנגישות עולה, ויש יזמיות שיודעות לעשות עם כל זה משהו, שהולך ותופס נפח. הן אוהבות את זה, גם אם זה אומר שלפרק זמן מסוים הן גוזרות על עצמן חיים בלי הכנסות, עם לא מעט השפלות, דחיות, כאבי ראש, חרדות ודאגות. מה יש פה לא לאהוב?

4.

אני רואה מה זה עשה לחברה שנשאבה לזה חזק השנה. היא עלתה על רעיון מקורי, פיתוח אביזר שעונדים ומייצר פונקציה חדשה. היא לא פיתחה שום טכנולוגיה, רק הסבה אותה לשימוש חדש. היא לא מהנדסת, ולא אשת כספים, אבל רעיונות חדשים לא מפחידים אותה, אז היא קופצת באנג'י.

בשנה האחרונה אין לה חיים, הכול מתועל לסטארט-אפ שהקימה. אין חברות, אין ספורט, אין בילויים. גם מהחבר נפרדה. לפני זה הייתה שכירה וניהלה חברה. היום היא קמה בבוקר, וחוץ מזה שהיא צריכה לגדל ילד, היא צריכה להטעין את עצמה בעצמה. אין לה שום גנרטור חיצוני להתחבר אליו. פלא שהחרדות מפוצצות אותה? אם הייתה שועה לדאגות שמציפות כל דקה, כל שעה, כל יום, הייתה מתחרפנת, אבל הדיאלוג שלה עם החרדות שונה. היא עסוקה בלהשמיד אותן. 'אתה לא יכול להיות חרד וליצור', היא אומרת. אז מה אם כולם הזהירו אותה: 'את הולכת על חבל דק', 'את מסכנת כל מה שיש לך', 'זה דפוק, את מטורפת'. נראה אותם אחרי האקזיט.

5.

והיא לומדת כל הזמן, בעיקר מהטעויות שהיא עושה. בגלל שקודם לא התנסתה בגיוס השקעה, נפלה שלושה חודשים למו"מ עם מישהו שמאוד התלהב. שום דבר לא יצא מזה בסוף, חוץ מלקח. היום היא כבר לא נותנת למרוח את התהליך. מי שרוצה להשקיע, היא דוחקת בו: יש לך 72 שעות לקבל החלטה. רוצה? טוב. לא רוצה? היינו פה.

היום היא כבר יודעת שהיא לא רוצה כל משקיע. וזה עוד שיעור שלמדה. לא כל כסף לוקחים, היא צריכה כסף חכם שישים שחקן מהתעשייה שיביא לה ערך מוסף בתחום. "לפי הספר היינו צריכים למות כבר כמה פעמים", היא צוחקת, "הרעיון היום שונה מאוד מזה שהתחלתי איתו".

6.

לא כל אחד יכול, לא כל אחד מתאים לסטארט-אפ. רעיון פגז זה טוב, אבל אם אין לך את הנחישות והיכולת לחיות במצבי עמימות, אם אתה מתכווץ מגעגועים ועצב כשאתה נזכר במשכורת שדפקה לך כל חודש כמו שעון, תתרחק מכל זה.

ויש עוד חסם: להיות יזם זה להיות מחויב למשימה שאתה חי איתה 24 שעות ביממה. הייתי נשואה לזה, לסטארט-אפיסט טוטאלי. קשה לשרוד כזה אורח חיים.

סיפורה של חברתי יכול היה רק להעלות הרהור פילוסופי על הבחירה של רובנו בחיי נוחות וביטחון נעדרי אופק כלכלי, לעומת חיים עתירי סיכון, אך בעלי סיכוי לתוחלת אדירה, גירוי וחיות.

כי יכול להיות פרס ענק אחרי כל הדרך הזו. תהיה עצמאות ותהיה היצירה. היא הנכדה של סבא שלה שגם הקריב הרבה. הוא עלה לארץ, ייבש את הביצות, הקים עם החברים שלו את נהלל, וראה איך המדינה קמה. החלוצים ההם עשו את הדברים הכי מטורפים. וזה נראה כל כך הגיוני היום ממרחק. בדיוק כמוהו, היא מאמינה שעם המיזם שלה היא תביא לעולם משהו שיעשה למיליוני נשים הרגשה טובה. וזה מה שעושה לה הרגשה טובה.

אבל בינתיים, היא צריכה להתאמץ למצוא כל פעם מחדש את האור הקטן, שירים אותה. למזלה היא אישה, אז גם במקומות הכי קשים היא מצליחה למצוא סידור. תוך כמה דקות היא מאפסת את עצמה ועולה מחדש על המסלול. בזמן שהיא הולכת לגרד עוד משקיעים, היא כבר רואה בעיני רוחה את הרעיון שלה תופס בכל העולם.

'אבל עזבי', היא אומרת לי, 'תני לי קודם לייבש את הביצות'.

vered-r@globes.co.il

עוד כתבות

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים