ארדואן שליט כל-יכול בטורקיה: ראש הממשלה יתפטר מתפקידו

בלומברג: אחמט דבוטאולו צפוי להתפטר בקרוב מתפקידו ולא לרוץ לקדנציה נוספת ■ הוא הצליח להחזיק בתפקיד בצילו של ארדואן כשנתיים

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

ראש הממשלה הטורקי אחמט דבוטאולו (Ahmet Davutoglu) צפוי להתפטר מתפקידו לאחר שנתיים ולא לרוץ לקדנציה נוספת. לפי דיווח בבלומברג, בין ראש הממשלה לנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן קיימת מתיחות ואי הסכמה מאז שארדואן מינה את דבוטאולו לראש הממשלה לפני כשנתיים, והמתיחות התגברה והפכה למאבקי כוחות ששלחו את הבורסה הטורקית לצניחה חופשית בחודש האחרון. גם הלירה הטורקית צונחת 4.5% מול הדולר, הצניחה החדה ביותר מאז 2008. 

שני הבכירים הטורקים קיימו אמש פגישה ארוכה עד שעות הלילה, ולא פירסמו שום הודעה רשמית בסיומה. מקורב לבכירים שהיה מעורה בפרטי הפגישה מסר לכלי התקשורת בטורקיה את ההודעה הלקונית כי דבוטאולו פשוט לא ירוץ לבחירות שיתקיימו במפלגת השלטון AK בעוד כשבועיים. 

ארדואן עמד בראש ממשלת טורקיה במשך כעשור, והפך לנשיא לפני כשנתיים - רק בגלל שהחוק בטורקיה אסר עליו להמשיך לעוד קדנציה. גם בתפקיד הנשיא, ארדואן שבעצם המשיך לשלוט בטורקיה למרות שהנשיאות היא מוסד ייצוגי בטורקיה, אבל לארדואן כנראה זה לא משנה. יש שמשווים אותו לסולטן טורקי. ראש הממשלה הצליח להחזיק התפקיד שנתיים, אבל ככל הנראה הבין שזה מספיק לו.