עתירה נגד תוכנית אפולוניה בהרצליה: "בלתי סבירה ובלתי מידתית"

מספר תושבים בהרצליה יחד עם עמותת אדם טבע ודין עתרו נגד הפקדת תוכנית אפולוניה, בטענה כי "תוביל לפגיעה קשה באיכות חייהם של העותרים תושבי האזור, של תושבי השכונה העתידיים ובערכי טבע ייחודיים בשטחה"

אפולוניה / צילום: איל מיטראני
אפולוניה / צילום: איל מיטראני

מספר תושבים בהרצליה יחד עם עמותת אדם טבע ודין עתרו הבוקר (ב') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד הפקדת תוכנית אפולוניה.

נזכיר כי מדובר בתוכנית המתייחסת למתחם הממוקם בצפון-מערב העיר, עליו מקודמת תוכנית להקמת כ-2,687 יחידות דיור מצדו המערבי של כביש 2, בצמוד לחוף הים ובתחומי הגן הלאומי אפולוניה. עוד נזכיר כי מדובר בתוכנית המקודמת בוועדה לתוכניות מועדפות לדיור (ותמ"ל), בוועדה לקידום תוכניות בהליך מהיר וגם בתוכנית הקשורה להסכם-הגג שנחתם בין המדינה לבין העיר הרצליה.

בעתירה טוענים התושבים ואדם טבע ודין כי אין לקדם את התוכנית, וכי מדובר ב"תוכנית בלתי סבירה ובלתי מידתית באופן קיצוני, אשר תוביל לפגיעה קשה באיכות חייהם של העותרים תושבי האזור, של תושבי השכונה העתידיים ובערכי טבע ייחודיים המצויים בשטחה".

בעתירה מבקשים העותרים לבטל את הפקדת התוכנית (תמ"ל 1004/א) מכמה סיבות, בין היתר בשל עומס תחבורתי על האזור והעובדה שהקרקע במתחם מזוהמת.

במסגרת העתירה מוזכר כי בשטח התוכנית פעל עד לאמצע שנות ה-90 מפעל תע"ש נוף ים, אשר עסק בייצור חומרי נפץ, חומרי הדף לטנקים ומרגמות, תחמושת ואבקת שריפה; וכי סקרים שנעשו במקום במהלך השנים העידו על הימצאות זיהום כבד בקרקע ובמי התהום וכן על המצאות של גזי קרקע בשטח.

למרות זאת, כך בעתירה, חברי הוותמ"ל (הוועדה לתוכניות מועדפות לדיור) החליטו להמשיך ולקדם את תוכנית המגורים מבלי להמתין למידע בדבר זיהום הקרקע והיקפו. לעמדת העותרים, טרם הפקדת התוכנית חלה חובה להשלים את הבדיקות והסקרים, זאת על-מנת לספק תשתית מידע מלאה בכל הנוגע לזיהום המים והקרקע המצוי בוודאות בחלקים משטח התוכניות, לרבות הצגת חלופות לביצוע הטיפול הנדרש, אשר תשמש לצורך בחירת אופן הניקוי והסרת הזיהום כאמור במסגרת התוכנית.

עוד נכתב במסגרת העתירה: "התוצאה המצטברת של התנהלות זו היא תוכנית בלתי סבירה ובלתי מידתית באופן קיצוני, בעלת פגמים מהותיים וכבדים, אשר קיים חשש כבד כי יביאו לפגיעה קשה באיכות חייהם של העותרים תושבי האזור, של תושבי השכונה העתידיים ובערכי טבע ייחודיים המצויים בשטחה".

כאמור, העתירה מתייחסת גם לסוגיה התחבורתית, ובהקשר זה מצוין בעתירה כי התוכנית מסתמכת על שימוש במערכת הדרכים הצרות בשכונת נוף ים, אשר אינן יכולות לשאת את נפחי התנועה הקיימים, לא כל שכן נפחי התנועה החזויים כתוצאה מיישום התוכנית בשלבי טיהור הקרקע, הקמת התשתיות, הבנייה ולאחר מכן האכלוס.