מה אומר בני גנץ - ולמה?

כנראה שלא איש בשורות הוא, אלא עוד איש צבא בנלי ומרובע

בני גנץ / צילום: אביב חופי
בני גנץ / צילום: אביב חופי

במציאות שלנו תפקיד הרמטכ"ל מהווה מקפצה חשובה לראשות הממשלה, או לפחות שר בכיר. בדרך כלל רמטכ"ל שיש לו אמביציות בכיוון הזה מתחיל לבנות את הדרך לשם עוד במהלך תפקידו הצבאי. לא בגלוי, כמובן. בני גנץ, כך נראה, לא נדבק במחלה הפוליטית של הגנרלים. הוא נזהר מאוד בדבריו ובמעשיו ואמר כמה פעמים שאין לו עניין בפוליטיקה. הוא בהחלט התנהג בהתאם במהלך כהונתו וגם אחריה.

יודע לחיות

אתמול (ג) דיבר גנץ בכנס של המכון למחקרי ביטחון. הוא דיבר שם, יש האומרים לראשונה, על נושאים מדיניים. האם זו הסנונית המבשרת את כניסתו לחיים הפוליטיים? פרשנים רבים סבורים שכן. אני לא כל כך בטוח. נראה לי שגנץ יודע לחיות ולא בקלות יוותר על חייו הטובים והנעימים - ואני אומר זאת בהחלט לזכותו. לא רבים מסוגלים להוציא עצמם ממעגל עיסוקיהם וללכת לחיות את החיים הטובים באמת מחוץ לרעש והמהומה של החיים הציבוריים.

מבוקש: רעיון מעניין

אבל אולי אני טועה בעניין זה, ואולי גנץ כן רואה את עתידו בפוליטיקה. אם כך הדבר, ובעצם גם אם אינו כך, כדאי לבחון את דבריו כדי לראות אם יש בהם בשורה חדשה, או בשורה כלשהי, או רעיון מעניין, או משהו ששווה להקשיב לו ולחשוב עליו. משהו שיגרום לנו לרצות לראות את גנץ כחלק מהנהגת המדינה.

לצערי לא מצאתי בנאום של גנץ דבר מכל אלה. מתחילתו ועד סופו הוא מה שהאנגלים מגדירים more of the same. חשוב להגיע להסדר מדיני עם הפלסטינים, "אחרת נמשיך לשקוע בתוך המדמנה"; את המנטרה הזאת מדקלמים גם טוראים ורבי סמלים, בשביל זה לא צריך אלופים. כמובן שאפשר ללמוד מזה שגנץ אינו משתייך אל הימין, שם הדברים הללו לא כל כך מקובלים. אבל מהמרכז שמאלה, האמירה הזאת היא נכס צאן ברזל מזה עשרות שנים.

גם בשורה חברתית

מה יקרה אם ננסה להגיע להסדר וזה לא יילך? או אז "נצטרך לשלוף את החרב מהנדן", גורס הרמטכ"ל לשעבר. מה אתה אומר, גנץ? את הרעיון הזה באמת עוד לא שמענו. ויש עוד אמירות רבות מן הסוג הזה, כלומר כאלה הנשמעות בכל דיון בכל פורום בכל מקום. וגם בשורה חברתית יש לגנץ: "התחושה שלי היא שאנשים מרגישים שאין פה הוגנות, וכאשר אין הוגנות - זה בעייתי".

בנלי ומרובע

נו אז? תביא איזה רעיון לפתרון. מה יש לנו מזה שאתה מספר לנו על הבעיות? אותן אנחנו מכירים היטב. אבל כנראה שלא איש בשורות אתה, אלא עוד איש עם דעות בנליות ומרובעות. כאלה יש לנו די והותר.