קופת גמל אישית (IRA) – בעיקר יתרונות

מהי קופת גמל וקרן השתלמות בניהול אישי? מדוע מהווה מכשיר השקעה טוב? למי מתאים?

שינויים בהרגלי ההשקעה/צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
שינויים בהרגלי ההשקעה/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

קופות הגמל האישיות וקרנות ההשתלמויות האישיות נכנסו לשוק המקומי בהמשך למשבר בשווקים הפיננסים שפרץ בסוף 2008. אז, על רקע ההפסדים שנערמו בקופות הגמל המנוהלות על ידי הגופים המוסדיים, עלתה שוב האלטרנטיבה של ניהול הכספים באופן אישי, בעיקר בזכות יכולת שליטה של המשקיע בנכסים ועלויות הניהול הנמוכות.

קופות גמל וקרנות השתלמות, רק נזכיר, הם מכשירי השקעה "מאותה המשפחה", אם כי קיימים הבדלים גדולים - קופות גמל הפכו בשנים האחרונות למוצר השקעה לטווח ארוך/ לפנסיה (למעט קופות גמל להשקעה שההשקעה בהן נזילה), ואילו קרנות השתלמות הן מכשיר השקעה עם יתרונות רבים מאוד, לרבות - אפשרות להנזיל את ההשקעה אחרי 6 שנים - זו בעצם השקעה עם יתרונות של השקעה לטווח ארוך (מיסוי, הפרשות של המעביד ועוד), אבל עם אפשרות לפרוע את הקרן אחרי תקופה סבירה של 6 שנים (טווח בינוני), ואגב, יש אפשרות למשוך את הכספים אחרי 3 שנים - להרחבה מדריך קרנות השתלמות.

בקופת גמל אישית וקרן השתלמות אישית - בעל הבית הוא המנהל, ולכן הוא יודע בדיוק במה הכסף מושקע. הוא לא צריך לנחש, הוא לא נמצא באי-וודאות. במשבר של 2008 הקופות איבדו ערך מטורף מבלי שבאמת המחזיקים ידעו מה יש בתוך תיק ההשקעות שלהם. בקופת גמל אישית זה לא היה קורה - המחזיקים שולטים בעניינים, ולא רק זה - הם גם קובעים באופן שוטף את המדיניות ואת האחזקות - אם הם מחליטים להקטין חשיפה היא מתבצעת מיד, וההפך.

מהי קופת גמל וקרן השתלמות בניהול אישי (IRA) ?

בעולם זה מקובל ומדובר בהיקפים גדולים (ונתחי שוק משמעותיים ביחס להיקף תעשיית החיסכון בכלל). שם יש לא מעטים שמנהלים קופת גמל אישית וקרן השתלמות אישית (Individual Retirement Account - IRA). הרעיון שמאחורי הניהול האישי הוא כאמור לתת לחוסך בקופה את המושכות ואת הניהול - זה לא אומר שהוא זה שמנהל בשוטף את הקרן, זה אומר שהוא זה שקובע במה להשקיע, מתי להשקיע, איך להשקיע וכו'.

המחזיק יכול לבחור לנהל ההשקעות של עצמו ואז המחזיק צריך להכיר ולהפנים את הסיכונים שהוא מוכן לקחת בתיק ההשקעות ועל סמך זה לקבוע את פיזור התיק בין האפיקים השונים. אחרי שלב הפיזור צריך לבחור בנכסים עצמם. אם מדובר על נכסים פסיביים/ נכסים עוקבי מדדים כמו תעודות סל או קרנות מחקות, אז לא צריך הבנה מעמיקה בשוק ההון - כאן, תוכלו לראות איך בונים תיק השקעות כזה. אבל אם החוסך מעוניין לבחור את ניירות הערך בעצמו ולא להשקיע באופן פסיבי (עוקב מדדים), אז כבר נדרשת ידיעה והכרה של השווקים הפיננסים.

זאת דרך אחת, אבל יש דרך נוספת בקופות הגמל האישיות - החוסך יכול לבחור במנהל תיקים שיעשה לו את השירות של ניהול ההשקעות ונראה שבארץ זה מקובל יותר. בעולם שתי הגישות מקובלות - גם ניהול עצמי לחלוטין וגם ניהול הקופה דרך מנהל תיקים, כאשר המדינות שבהם הקופות האישיות הן הפופולריות ביותר הן ארה"ב ובריטניה שהיו הראשונות לאמץ את החיסכון לטווח ארוך / חיסכון פנסיוני דרך IRA .

במידה והחוסך בקופת גמל אישית בוחר לנהל בעצמו את הקופה הוא בעצם זה שמבצע את ההשקעות - הוא מתקשר למוקד ופועל בניירות הערך. אם החוסך בחר לעשות זאת דרך יועץ ומיופה כוח מטעמו, אז הם כמובן פועלים בתיק ניירות הערך. ההוראות האלו מועברות לבית ההשקעות האחראי על הקופות ודרכו יבוצעו הפעולות, ולכן גם חשוב לדעת מהן העמלות שאתם משלמים על קנייה ומכירה בקופת הגמל האישית.

דמי ניהול נמוכים

דמי הניהול בקופות הגמל וקרנות ההשתלמויות האישיות משתנים ונעים בין 0.4% ל-0.6%. זה עדיין לא מאוד נמוך, והקופות מסבירות זאת בהוצאות על לוגיסטיקה של בית ההשקעות, רגולציה, פיקוח וכו'. אבל, אתם יכולים להתמקח ולהפחית את דמי הניהול, לפעמים באופן משמעותי.

יתרון נוסף - קופות הגמל וקרנות ההשתלמות בניהול אישי, בדומה לכל קופת גמל או אפיק פנסיוני אחר, זוכות להטבות מס מלאות - זיכוי וניכוי במס. בניהול האישי דרך קופות/קרנות יש יתרון מיסוי נוסף - השימוש במכשירים אלו יכול לשמש כלי לדחיית מס על רווחים בשוק ההון.

 במכשירים האלו גלומים יתרונות גדולים, אבל הם לא מתאימים לכל אחד. מצד אחד הן מאפשרות גמישות, התאמה של ההשקעה לצרכים, שקיפות, אי תלות בניהול של אחרים, אך מצד שני היא לא מתאימה לכאלו שלא מבינים ומכירים את הסיכונים ואת השווקים הפיננסים.

ועדיין, המכשירים בניהול אישי מתאימים לאנשים רבים - כאלו שיכולים לנהל את קופות הגמל שלהם בעצמם, ישירות דרך השקעה בבורסה (אלו יחסית מעטים), או כאלו שיכולים לנהל את ההשקעות שלהן דרך השקעות בתעודות סל וקרנות מחקות עוקבות מדדים (ואלו יחסית רבים), וגם כאלו שיכולים לנהל את ההשקעות דרך מנהל תיקים (וגם כאן מדובר על כמות גדולה של אנשים).

בינתיים, למרות הפוטנציאל ולמרות היתרונות הגדולים - השקיפות, השליטה, דמי הניהול הנמוכים ועוד, התחום הזה עדיין לא בהיקפים משמעותיים מאוד. אולי זה בגלל מודעות נמוכה, אולי בגלל שהבנקים וסוכני הביטוח לא רשאים למכור/ לשווק את הקופות והקרנות מסוג (IRA), אולי זה גם האינטרס של חלק גדול מחברות הביטוח ובתי ההשקעות שמרוויחים די טוב בקופות ובקרנות השתלמות הסטנדרטיות, ואין להם מוטיבציה גדולה להסית כספים לניהול אישי; ואולי זה בגלל הרגולציה שלא מאפשרת לכל אחד לפתוח קופה או קרן השתלמות אישית (אלא רק מעל סכום שנצבר בקופה, ורק אם מדובר בקופת גמל נזילה - חיסכון של מעל 15 שנה, או שהעמית מעל גיל 60 וותק הקופה מעל 5 שנים). אבל זה עשוי להשתנות במהלך 2016. בתחילת 2016 - התקבלה פסיקת בג"ץ בעתירה שהגיש ד"ר הראל פרימק, שמאפשרת ניהול של קופות גמל אישיות לכל החוסכים (עד אז זה היה מוגבל לגיל ולהיקף מסוים), ומדובר כאן על פוטנציאל גדול (גם לקופות וגם לכם - החוסכים).

חוסכים שיש להם פחות ממיליון שקל, ינהלו את התיק בקופת הגמל האישית (IRA) דרך השקעה במדדים (תעודות סל וקרנות מחקות). אם יש לכם יותר ממיליון שקלים אתם יכולים לנהל את תיק ההשקעות לגמרי לבד. כאן תוכלו להרחיב על השקעות באופן עצמאי.

למדריכים נוספים:

כך תחסכו לפנסיה

כל סוגי קופות הגמל

מחשבון פנסיה

* המאמר נכתב על ידי מערכת אתר הון מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור ניירות ערך; וכן אינם תחליף לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.