סיטונאים טוענים: שטראוס מעלה את המחירים דרכנו

לטענת סיטונאים המשווקים את מוצרי שטראוס לנקודות מכירה קטנות, החברה ביטלה להם את המבצעים וקיצצה את ההנחות ■ סיטונאי: "אני בטוח שהם לא הורידו הנחות לרשת הרביעית. הם באים למי שאפשר" ■ שטראוס: "אנו עוברים לעבודה ישירה מול כמה שיותר מכולות כדי לצמצם מתווכים"

האם קבוצת שטראוס מעלה מחירים באופן עקיף? סיטונאים שעמם שוחח "גלובס" טוענים כי שטראוס הודיעה להם באופן חד-צדדי כי היא מפסיקה את כל מבצעי המכירה מולם וחותכת להם את ההנחות המסחריות בשיעור של עד 50%. באופן זה, הם טוענים, שטראוס מבקשת להעלות את המחירים באופן עקיף בלי להעלות את מחירי המחירון - מחשש לביקורת ציבורית.

קבוצת שטראוס מפיצה באופן ישיר את מוצריה לנקודות מכירה גדולות, ובאמצעות סיטונאים - לנקודות מכירה קטנות כמו מינימרקטים, מכולות וקיוסקים, כ-2,000 נקודות מכירה.

לדברי אחד הסיטונאים, "לקראת סוף 2015 הודיעה לנו שטראוס כי היא מפסיקה את פעילות המבצעים ועוברת למחירי מחירון. הם טענו כי במחירי המבצע שהם מכרו, הם לא מרוויחים כסף. אמרו לי: 'אנחנו מוכרים מוצרים. אנחנו לא כמו אסם שמוכרים במבה וביסלי. הם מוכרים אוויר'. הם אמרו שקל מאוד לייצר במבה וביסלי, לעומת השוקולד של עלית, שזה 10 שלבים ולא שלב אחד.

"לטענתי כי מחירי כל חומרי הגלם בעולם ירדו בשיעור חד, והם לא מתחשבים, אמרו שזה לא מדויק, ולא נכנסו לפרטים. ביקשתי ממנהל הסחר של עלית, איציק פראג', שיעלה את מחיר המחירון אבל ישאיר את ההנחה ואת המבצעים, והוא אמר לי שהוא לא יכול, כי הוא מפחד מהמחאה החברתית".

לדבריו, ההסכם המסחרי שלו עם שטראוס היה בתוקף עד סוף 2015.

לדברי סיטונאי אחר, "שטראוס שינתה את המדיניות בצורה כוחנית. אני עובד איתה שנים. פתאום הגיע איציק פראג' והודיע שהתנאים משתנים, ששטראוס לא מרוויחה מספיק כסף, והיא רוצה לעלות את הרווחיות, ולכן קיזזו לנו הנחות. במקביל הם ביטלו את כל פעילות המבצעים. שאלתי על מבצעים לחג הפסח, והוא אמר שאין כלום. אם הוא היה מעלה את המחירון, זה היה מעלה את המחירים בכל השוק, ואז כולם היו מתנפלים עליהם. שטראוס פועלת מול הלקוחות החלשים שלה, לא החזקים. בשורה התחתונה, שטראוס הורגת את המכולת, לא אותנו".

- יש לך חוזה מסחרי?

"מכתיבים לך מעכשיו חוזה חדש, ואתה חייב לחתום. מה אגיד, שאני לא חותם? הם יגידו שאין סחורה".

לדברי הסיטונאים, השינוי בתנאים המסחריים הביא בפועל לעליית מחירי הקנייה שלהם בשיעור של 5%-8%, שאותה הם נאלצים לגלגל ללקוחות.

זו אינה הטענה היחידה של הסיטונאים. לדבריהם, במקביל לצעדים אלה, שטראוס צמצמה להם את אספקת הסחורה. לדברי סיטונאי, "אם אתה מזמין משטח ממוצר מסוים, אתה מקבל רק חלק מההזמנה. ברגע שהסחורה בשוק נשפכת - המחירים יורדים, אבל ברגע שאין סחורה - המחירים עולים. ההפך מהיצף. זה עניין פסיכולוגי. הם רוצים לייצב את השוק כדי שלא ישתוללו יותר מדי ולהעלות קצת את המחירים".

לדברי אחר, "בהזמנות של פסח הבטיחו לי שמה שקיבלתי בשנה שעברה, אקבל השנה. לאחר מכן הודיעו לי שאקבל בערך רבע, ויש כמה מוצרים שהם הורידו לי מהמגוון".

- שאלת למה?

"אני לא צריך לשאול. ברשת הרביעית מקבלים היום את המחירים הכי טובים בשוק. אני קונה ברשת הרביעית במחירים יותר נמוכים ממה ששטראוס מוכרת לי. זה לא רק אני. כל השוק מתנהל כך", אומר הסיטונאי ומכוון לרשתות הפרטיות ולרשתות ציבוריות קטנות יחסית כמו ויקטורי ורמי לוי.

סיטונאי אחר טוען: "אני בטוח שהם לא הורידו את ההנחות לרשת הרביעית. הם באים למי שאפשר. ברשת הרביעית מוכרים לצרכן יותר זול יותר ממה שאנחנו קונים משטראוס. הם הרבה יותר חזקים. בשטראוס לא אוהבים סיטונאים".

מקבוצת שטראוס נמסר: "הנחות מבצע לסיטונאים הוא עניין המתבצע באופן תדיר ובצורה פרסונלית. שינויים שנעשו בתקופה האחרונה נעשו רק מול קבוצה מצומצמת של סיטונאים שעובדים מולנו ונועדו להסדיר מדיניות במקרים של חריגות. במקביל, ולאור מעבר של יותר צרכנים לשוק הפרטי, אנחנו מתכוונים להשקיע משאבים במעבר לעבודה ישירה מול כמה שיותר מכולות וצרכניות ובכך לצמצם גורמים מתווכים שעצם קיומם משפיע על המחיר לצרכן. כך או כך מטרתנו המובהקת היא להגיע למצב שבו מוצרינו מגיעים לכמה שיותר צרכנים במחיר הנמוך האפשרי".