צניחה של 21% ברווחי שטראוס ב-2015

תוצאות החברה הושפעו מהמגמות במט"ח, התחרות, חוק המזון וקריסת מגה

יצרנית המזון שטראוס  סיכמה הבוקר (ב') את שנת 2015 במגמה שלילית, שבאה לידי ביטוי בשחיקה של 6% בהכנסותיה שהסתכמו ב-7.6 מיליארד שקל, לצד צניחה של 21% ברווחיה השנתיים, שעמדו על 293 מיליון שקל. הרווח הגולמי השנתי של שטראוס נחלש ב-9% ועמד על 2.8 מיליארד שקל, ואילו בשורה התפעולית הציגה החברה ירידה של קרוב ל-12%, לסכום של 659 מיליון שקל.

פעילותה הגלובלית של שטראוס מהווה כיום את עיקר עסקיה, ובחברה מציינים כי הפרשי תרגום מט"ח לשקלים פגעו במכירותיה בסיכום שנתי בסכום של 635 מיליון שקל. את עיקר הנזק ספגה שטראוס מפעילות הקפה שלה, המהווה כיום קרוב למחצית מפעילותה, ובמרכזה השוק הברזילאי, בו שחיקת שער מטבע הריאל היה אחראי על פגיעה במכירות ביותר מ-400 מיליון שקל.

במקביל, שטראוס סבלה גם מעלייה בהוצאות המימון שלה, שגם הן הושפעו משינויי מט"ח וכן מעלייה בהוצאות המסים. בשטראוס מציינים כי בניטרול השפעות שינויי מט"ח ובניטרול השפעת חוק המזון, החברה מציגה צמיחה שנתית של 2.5% בפעילותה.

שטראוס מייצרת, משווקת ומוכרת מוצרי מזון ומשקאות בכ-20 מדינות בעולם. בישראל היא קבוצת המזון השנייה בגודלה עם נתח שוק של כ-11%, והיא המעסיקה בארץ ובעולם כ-14,000 עובדים.

גדי לסין, נשיא ומנכ"ל קבוצת שטראוס, מסר היום עם פרסום הדוחות כי "כשחקן מוביל במספר שווקים בינלאומיים משמעותיים, אנחנו מושפעים לחיוב ולשלילה ממגמות מאקרו כלכליות עולמיות וממשיכים לבחון את פעילותנו בראייה רב-שנתית שהפיקה לקבוצה ערך משמעותי לאורך העשור. הקבוצה ממשיכה ליישם את אסטרטגיית הצמיחה הגלובלית, ובמקביל תמשיך להשקיע בחדשנות ובהתייעלות בכל שרשרת הערך, לרוחב הקבוצה והגיאוגרפיות השונות שלה".

בסיכום הרבעון הרביעי של 2015 המכירות של שטראוס ירדו בקרוב ל-9% ל-1.9 מיליארד שקל, הרווח הגולמי שלה ירד בקרוב ל7% ועמד על 700 מיליון שקל, אולם צמצום הוצאותיה תמך בזינוק של יותר מ-11% בשורה התפעולית שהסתכמה ב-158 מיליון שקל. למרות זאת, רווחי הרבעון הרביעי שלה נחלשו ב-12% ל-74 מיליון שקל, בהשפעת עלייה בהוצאות מימון ותשלומי מסים.

פילוח פעילות הקפה של שטראוס מדגים את השפעות המט"ח הדרמטיות אשתקד, וכך, לדוגמה, מכירותיה בברזיל רשמו צניחה של 16.5% ועמדו על 1.5 מיליארד שקל, אולם שטראוס מציינת כי בניטרול השפעות המט"ח, הפעילות צמחה בכ-9%. סך מכירות הקפה של שטראוס אשתקד (כולל ישראל) נחלשו ב-10% ל-3.4 מיליארד שקל, אחרי חולשה שנרשמה בכל שווקי הפעילות שלה למעט השוק הרומני.

גם כלל הפעילות של שטראוס בישראל משקפת חולשה, ובסיכום שנתי היא מציגה ירידה של 3.6% במכירות ל-2.9 מיליארד שקל. הרווח הגולמי ירד ב-7.6% ל-1.1 מיליארד שקל, והרווח התפעולי נחלש בכ-11% ל-281 מיליון שקל, כשמגמה שלילית נרשמת גם במגזר הבריאות ואיכות חיים (מוצרי חלב, סלטים ועוד) וגם במגזר תענוג והנאה (ממתקים וחטיפים). בשטראוס מייחסים את הפגיעה בפעילות בישראל לסביבה התחרותית, לצד כניסתו לתוקף של חוק המזון בתחילת 2015, שהשפיע גם הוא לשלילה.

עוד בזירה המקומית, שטראוס מעדכנת כי בסיכום שנתי היא כללה הפרשה לחובות מסופקים בגין חובות מגה בסכום של כ-9 מיליון שקל אחרי מס. החוב של מגה לשטראוס למועד הקפאת ההליכים עומד על 42 מיליון שקל, ובשטראוס סבורים כי במקרה בו מגה לא תשלם את החוב, "לא תהא לכך השפעה מהותית על תוצאותיה העסקיות של החברה, בין היתר בהתחשב בקיומו של ביטוח אשראי והפרשות שביצעה לחובות מסופקים". כיום מספקת שטראוס את מוצריה למגה כנגד תשלום שבועי במזומן.

אחת מנקודות האור של שטראוס אשתקד היא פעילות החומוס שלה בארה"ב, בה היא מחזיקה יחד עם חברת פפסיקו באמצעות השותפות סברה. במקרה הזה שטראוס נהנתה מהשפעות מט"ח ומהתחזקות הדולר לעומת השקל, כך שבסיכום שנתי הציגה סברה קפיצה של יותר מ-10% במכירות, שעמדו על 1.4 מיליארד שקל, ועלייה של 4% ברווח התפעולי, שעמד על 188 מיליון שקל, למרות ירידה משיעורו מהמכירות. בניטרול השפעות מטבע, הצמיחה האורגנית של סברה הגיעה ל-1.7%.

תוצאות שטראוס בולטות לשלילה גם ביחס למתחרה אסם, שבניגוד לשטראוס מרכזת את פעילותה בשוק המקומי (כ-85%). השחיקה בתוצאות הפעילות של אסם בסיכום שנתי הייתה מתונה בצורה משמעותית ביחס לשטראוס.

מניית שטראוס איבדה כ-5% מערכה מתחילת השנה ומשקפת לחברה שווי של 5.9 מיליארד שקל. 

פילוח תוצאות שטראוס ישראל
 פילוח תוצאות שטראוס ישראל
תוצאות אסם ושטראוס ל?2015
 תוצאות אסם ושטראוס ל?2015