הערכה: ביטולים של 20%-30% מחופשות הישראלים בטורקיה

כך מעריכים מנהלי סוכנויות הנסיעות בעקבות הפיגוע אתמול ■ עם זאת, הם מקווים כי שקט יחסי במדינה יחזיר את התיירים, בעיקר לקראת חג הפסח: "הישראלים יודעים להבדיל בין הערים הגדולות לקלאבים - שם הם מרגישים בטוחים"

הפיגוע אתמול (שבת) ברחוב איסטקלל בטורקיה העלה פעם נוספת את חששם של הישראלים לטייל במדינה שבעבר הייתה בראש רשימת היעדים הפופולריים של התיירים הישראלים. "ללא ספק, הפיגוע הזה עשוי לשנות את מגמת העלייה בשנה האחרונה", אמר לחדשות 2 Online רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק של איסתא.

"בשנת 2015 היה גידול של 35% בתיירות לטורקיה לאחר שנים מאוד קשות", הוא הוסיף. "בסך-הכול טסו 240 אלף איש בשנה שעברה לטורקיה, וקיווינו שלקראת פסח תהיה עלייה נוספת. זה כמובן עדיין לא מתקרב למספר האנשים שהיו לפני אירוע משט המרמרה".

בעקבות הפיגוע אתמול, כבר משעות הבוקר נרשמו מספר ביטולים. "נראה שהמטיילים הישראלים, בסופו של דבר, חושבים על עצמם ועל תחושת הביטחון שלהם והאם יהיה לי נעים לטייל שם עכשיו או לא", הסביר סמנכ"ל השיווק של איסתא. "כמו כן, הפיגוע הזה מצטרף לפיגוע בשבוע שעבר, כמובן שהאחרון משפיע הרבה יותר".

ההערכה: 20% מהחופשות - יבוטלו

על-פי הערכתו של קרסו, הפיגועים בטורקיה יובילו לביטולים של 20%-30% מבין הטיסות וחבילות הנופש שכבר הוזמנו. "אם יגיע מידע שהפיגוע כוון ספציפית נגד ישראלים, אני מניח שאחוז הביטולים יעלה הרבה יותר", הוא הוסיף.

לדברי תמר גרזון, מנכ"לית אתר השוואת המחירים Travelist, "מרגע שנודע על הפיגוע, ניתן לראות כי החיפושים לטורקיה ירדו ב-15% בהשוואה לשבת שעברה, וספציפית לאיסטנבול היקפי החיפוש ירדו ברמה חדה של יותר מ-22%".

עם זאת, עדיין מוקדם לקבוע את מידת ההשפעה לקראת פסח המתקרב. "לפני הפיגועים נחשבה אנטליה כיעד פופולרי בעשרת היעדים המובילים לפסח", הסבירה גרזון.

זיו רוזן, מנכ"ל סוכנות התיירות גוליבר, אף טען כי "לאחר כל אירוע כזה ישנם ביטולים וירידה מסוימת, אבל ככל שחולף הזמן, ההשפעה של האירוע נחלשת, כך למשל היה גם לאחר הפיגועים בפריז". 

 

"אני חושב שמרבית הלקוחות בעיקר ממתינים כדי לראות לאן זה הולך. אם זה יחמיר, אין ספק שהם יחפשו יעדי 'בטן-גב' אחרים וידירו את רגליהם מטורקיה", הבהיר רוזן. "צריך לזכור שגם ככה הישראלים מצאו אלטרנטיבות בשנים האחרונות, בעיקר ביוון".

"הישראלים מבדילים בין הערים - לקלאבים"

"כבר בשבת, זמן קצר לאחר הפיגוע, התחלנו לקבל שיחות של לקוחות שקנו כרטיסי טיסה לטורקיה", אמרה דנה לביא, המשנה למנכ"ל קבוצת הדקה ה-90. "אבל אנחנו לא מזהים כמות אדירה של ביטולים, אנשים מבררים מה יעלה בגורל הטיסה שלהם ומנסים לבחון מהן האפשרויות. למשל, חברת הלואו-קוסט הטורקית פגסוס הודיעה שכל מי שקנה ביומיים האחרונים כרטיס, רשאי לבטל אותו ללא עלות כלל".

"אני מניחה שבטווח הקצר תהיה לכך השפעה", מוסיפה לביא. "הישראלים ממתינים לראות מה יקרה בהמשך. כמו כן, הלקוחות יודעים לזהות את ההבדל בין איסטנבול ואנקרה לבין הקלאבים באנטליה וקמר, שם הם מרגישים יותר בנוח בחצי השנה האחרונה, אחרי תקופה ארוכה שכמעט ולא נסעו".

בסוכנויות השונות הבחינו בשבועות האחרונים בביקוש עולה לקראת חג הפסח לקלאבים השונים בטורקיה, אבל גם להם עדיין קשה להעריך מה תהיה ההשפעה של הפיגוע עד אז. אם יהיה שקט באופן יחסי, ההערכה היא שמה שהיה לפני הפיגוע יחזור פחות או יותר לאותה מגמה.