מדריך להלוואות חברתיות: שחקנים, ריביות, עמלות וסיכונים

השוואה בין השחקנים בשוק ההלוואות החברתיות בישראל – בלנדר, BTB ,eLoan וטריא: מיהן החברות, כמה הלוואות הן נתנו וכמה מהלווים קרסו?

הלוואות בתנאים נוחים/צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הלוואות בתנאים נוחים/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מימון המונים, קרי: הלוואות חברתיות, הוא תחום שהולך וגדל במהירות.  הרעיון פשוט: מוותרים על תיווך הבנק ופועלים ישירות (מלווים מול לווים, בדרך אנשים זרים לחלוטין)  דרך זירות שגוזרות עמלות בסך כ-1%. 

המשקיעים דרך הזירות אמורים לקבל תשואה סבירה, ביחס לאגרות חוב ולאפיקים סולידיים אחרים. הזירות טוענות כי תשואה זו מגיעה ל-5%-7% בממוצע.

לתכנים נוספים באתר הון, מדריכים פיננסים

מצד שני, יש כמובן סיכון - מה יקרה אם החייבים לא ישלמו? מה יקרה אם החברה/הזירה תקלע לבעיות פיננסיות? חשוב להדגיש כי השוק הזה עדיין לא התמודד עם משבר פיננסי וכשזה יקרה, המצב הכלכלי של רוב הלווים יורע והיקף החובות שלא ישולמו עלול לגדול. בהתאמה, התשואה של המשקיעים תרד, אפילו באורח משמעותי.

מה מבטיח שהלווים לא ייעלמו?  

כמו בכל הלוואה גם בהלוואות חברתיות יש סיכון שהלווים פשוט לא יישלמו את הכסף. הזירות אמנם בודקות את הלווים (בדיקה כלכלית) ורק אחרי סינון משמעותי נותנים הלוואה (בפועל הזירות מאשרות בין 10% ל-25% מהבקשות להלוואה), אבל יש פיגורים בתשלומים ויש מקרים של חובות שלא משולמים. במצב הזה הזירה מפעילה את הייעוץ המשפטי ומתחילה בהליכי גביית חוב, בדומה לתהליכים שנעשים במערכת הבנקאית. אחרי הכל, הלווה חתום על מסמכי ההלוואה וערב להלוואה (ובזירה אחת, כפי שנראה בהמשך, הוא גם נותן בטוחה חלקית).

מעבר לכך, לווה שלא יישלם את חובו "שורף" את עצמו מגישה עתידית לזירה וכנראה לזירות אחרות ובכלל לנותני אשראי נוספים. לא ברור מידת התיאום בין החברות (אם בכלל), אבל ברגע שההליך הופך למשפטי, הוא לרוב כבר ידוע בפומבי.

ברגע שיש חוב שלא משולם זה מתבטא בתשואה ובתקבולים של המלווה - לרוב הוא מקבל סכום שוטף נמוך יותר, ולמרות שמדובר בהשקעה שפוזרה על פני עשרות לווים, זה יכול להיות משמעותי.

התנאים בהלוואה חברתית בהשוואה לבנק ולשוק האפור

הריבית בהלוואות החברתיות תחרותית מול הריבית בחברות כרטיסי האשראי, שמגיעה עד ל-11%, אבל מול הבנקים זה כבר תלוי בלקוח, בהיסטוריה שלו, בביטחונות שיש לו ועוד. ובכלל, נראה שההלוואות החברתיות לא תחרותיות מול הלוואות לגופים שדורשים בטוחה כי הבטוחה הזו מקטינה את הסיכון של המלווה וגורמת לו לספק מימון בריבית נמוכה יותר.

כך למשל, הלוואות מקופות גמל וקרנות הפנסיה ניתנות מול שעבוד הקופה או הקרן והן בריבית נמוכה לרוב מהריבית בהלוואות חברתיות. מנגד, במקומות שאין בטוחה ההלוואות החברתיות תחרותיות מאוד, במיוחד כמובן מול השוק האפור ששם הריבית האפקטיבית עשויה להגיע לעשרות אחוזים בשנה.

ארבע חברות ישראליות מתחרות על שוק בתחילת דרכו

הזירות להלוואות חברתיות בישראל נמצאות עדיין בראשית דרכן ומגלגלות כ-80 מיליון שקל בשנה. עם זאת, קצב הצמיחה שלהן מרשים. האם הן ינגסו במערכת הבנקאית? מוקדם אפילו לחלום על זה, אבל בעולם הזירות הללו רק הולכות ומתחזקות. 

בארץ יש ארבע זירות בולטות להלוואות חברתיות: BTB, בלנדר, eLoan, טריא. אבל, מה ההבדלים ביניהן, מה הייחוד של כל אחת? מי "האבא" של כל אחת מהחברות האלו? מהי התשואה למשקיעים? ומה הריבית ללווים בכל אחת מהזירות האלו?  

להלן הנתונים, כפי שעלו בשיחות עם ארבעת מנהלי הזירות הגדולות.

BTB: הלוואות לבעלי עסקים

החברה פעילה מ- 2.2014.

בעלי השליטה: עו"ד שלומי תורג'מן ואלון כץ. 

בעלי מניות נוספים הם חברי הדירקטוריון בו חברים בכירי שוק ההון, הבנקאות, הכלכלה והמשפט. יו"ר הדירקטוריון הוא גיל גזית, ממקימי מדרוג ומי ששימש כמנכ"ל מדרוג. 

עוד בדירקטוריון:

■ ד"ר יעל בנימיני, עד לאחרונה בכירה בבנק לאומי לישראל. ד"ר בנימיני ניהלה את החברות הריאליות של הבנק ומכהנת כיום כדירקטורית בחברה וחברה בוועדת אשראי.

■ אלי קדוש - בכיר לשעבר בבנק ישראל ומנהל מחלקת מטבע חוץ של הבנק.  מכהן כיום כדירקטור ויו"ר ועדת אשראי.

■ ד"ר עדי אייל - מומחה בתחום של כלכלת רשת, מרצה בכיר מן המניין באוניברסיטת בר אילן ודירקטור.

■ דני כרוסט, דירקטור בשרביט וסמנכ"ל בניסקו.

לחברה יש כ-20 עובדים בשלל תפקידים - מתכנתים, אנליסטים, תפעול, ניהול קשרי לקוחות, שיווק, וועדת אשראי ועוד. איך המערכת עובדת? "הציבור מלווה את כספו ללווים שונים שהם אנשי עסקים או בעלי עסקים, באופן אוטומטי לחלוטין. כל אחד יכול, באמצעות העברה בנקאית לחשבון הנאמנות של החברה להפקיד כל סכום, החל מ 500 שקל.

כל מפקיד נהנה מכמה הגנות:

1. פיזור גבוה - כדי לצמצם את הסיכון, מתחלק הסכום של המפקיד ללווים שונים שנמצאו מאושרים על ידי BTB . שאיפת המערכת היא לפיזור מקסימלי ל 10-100 לווים ואף יותר. כיום הממוצע הוא כ-30 לווים לכל מלווה. הלווה עצמו מחזיר את ההלוואה ב 36 -60 תשלומים שווים. אם נותן ההלוואה בוחר למחזר את כספי ההחזר להלוואות נוספות, הפיזור גדל עוד ועוד.

2. חיתום איכותי - כל לווה נבדק על ידי מערכות BTB הבודקות תנאי סף שונים באופן ממוכן תוך התמקדות בהתנהלות בחשבונות בנק, הוצל"פ ועוד. לאחר בדיקה זו, בוחנים האנליסטים של BTB את הנתונים הכספיים של הלווה, אותם על הלווה לאמת במסמכים. תשובה סופית ביחס לכל בקשת הלוואה ניתנת בתוך שלושה ימי עסקים מרגע קבלת המסמכים הנדרשים לבדיקה.

3. הגנה משפטית - במקרה של כשל בהחזר בהלוואה כלשהי, תממן BTB את ההליך המשפטי ללא עלות מצד נותן ההלוואה מול הלווים. כמו כן, קיים פיקדון לערבות הדדית: כל מפקיד מפריש 1% מסכום ההפקדה לפיקדון ערבות הדדית. במקרה של כשל בהחזר ההלוואה, הרי שעד להסדרת הנושא מול הלווה, או בדרכים משפטיות, ישולם החזר ההלוואה מהפיקדון לערבות הדדית. אם במסגרת ההליכים המשפטיים תגבה BTB את הכספים, יושבו הכספים לפיקדון לערבות הדדית.

מהי הריבית ללווים?

הריבית הממוצעת ללווים - 7.45%. בנוסף משלמים הלווים לזירה עמלה שנתית של 1%. הריבית שקלית קבועה להלוואות עד 5 שנים, כלומר כאשר הפריים מטפס ההלוואה איננה עולה, לרוב בבנקים מחיר קיבוע ריבית הוא 1.5% ולכן הריבית מקבילה לריבית פריים בגובה 6% (כולל). 

מה היקף ההלוואות שניתנו מאז ההקמה? עד היום ניתנו כ-27 מיליון שקל הלוואות, בשנת 2015 ניתנו כ-20 מיליון שקל.

האם ניתנים ביטחונות? הלוואות באמצעות BTB ניתנות ללא שעבודים או ריתוקים כספיים. הלווה נדרש לחתום על שטר חוב, להחזיר את ההלוואה באמצעות המחאות הניתנות מראש ולהביא לפחות ערב אחד.

מה התשואה של המלווים? בממוצע 7.45%. 

איך נבדקים העסקים שפונים בבקשת הלוואה? כל בעל עסק חייב להוכיח ניסיון עסקי בן שנתיים לפחות. לאחר מכן נבדק הלווה על ידי מערכות BTB הבודקות תנאי סף שונים באופן ממוכן, לאחר בדיקות אלו, עובר הלווה למערך הבדיקה הפנימי של BTB, הכולל צוות אנליסטים הבוחנים את הנתונים הכספיים של הלווה.

מה שיעור הלווים שמקבלים אישור מסך הפניות? 1 מ-4.

כמה מלווים/משקיעים יש באתר ומה קצב ההצטרפות? כיום יש כמה מאות של מלווים, עם 5-10 הפקדות חדשות מידי יום וכ-5 לווים חדשים מדי יום.

מה שיעור הלווים שפיגרו בתשלומים? פחות מ-0.5% עד היום. כל המקרים, מלבד אחד שהוא חדש, הוסדרו בזכות הערבים ואף מפקיד לא נפגע היות שהפיקדון משלם כבר את ההחזר כולל הריביות עוד ביום שנודע על הפיגור.

יתרונות על פני חברות אחרות? BTB היא חברת ההלוואות החברתיות הגדולה בישראל וסכום ההלוואות שנתנה הוא הגבוה ביותר. כמו כן, ההלוואות ב-BTB ניתנות בסכומים גדולים יותר (50-500 אלף שקל) לתקופות ארוכות (3-5 שנים) ובריבית שקלית קבועה. ההלוואות ב-BTB הן הלוואות הוגנות ולא ניתן לקבל הלוואות שכאלו בשום מוסד פיננסי ללא שעבודים, לא בבנקים ואף לא בקרן בערבות המדינה. כלפי המפקידים אנו ב-100% הצלחה של החזרי כל התשלומים של כל ההלוואות, בתשואה הוגנת והגבוה ביותר בין פלטפורמות ההלוואות החברתיות וכל זה במיסוי נוח - 15% מס מקוזז במקור.

יתרון חשוב נוסף הוא בנזילות הגבוהה. ב- BTB  טוענים כי הצליחו למכור את התיקים של מי שהזדקק לכספו במהירות רבה, לא יותר משבועיים ולרוב תוך יום אחד וללא עלות. 

eLoan : הלוואות לפרטיים

החברה פעילה מ-2012. לטענת מנהליה, לצוות הניהולי "ניסיון עשיר בתחום הפיננסי, החיתום והטכנולוגיה". כיום, מועסקים בחברה 12 עובדים. באפריל 2015 רכש בית ההשקעות מיטב דש 19.9% מהחברה.

מה היקף ההלוואות שניתן בזירת החברה מאז הקמתה ב-2015? יותר מ-23 מיליון שקל, כאשר עיקר הפעילות קיבלה תאוצה מיולי 2015 - חודש שממנו עד היום גויסו יותר מ-12 מיליון שקל.

מהן גובה העמלות שנגבות מהלווים והמלווים? המשקיעים (המלווים) משלמים עמלה קבועה בסך 0.5%. העמלה שמשלמים תלויה בדירוג האשראי האינדיבידואלי של מבקש ההלוואה. ישנם 25 דירוגים ללווים.

מה גובה הריבית, מה גובה התשואה? הריבית הממוצעת ללווים נעה סביב 6.5%-7%. הריבית מתחילה מ-3.6% וישנם 25 דירוגים ללווים. התשואה הממוצעת מאז ההקמה של המלווים הינה 5.39%.

איך נבדקים עסקים/אנשים שפונים בבקשת הלוואה? לטענת מנהלי הזירה, כל בקשת הלוואה נבדקת תוך 15 דקות "באמצעות חיתום דיגיטלי מתקדם וכלי ניתוח מוכחים". בזירה אומרים: "יש בידנו טכנולוגיה מתקדמת של בנק API שבו הלקוח מעניק לנו גישה לחשבון הבנק שלו, ואנו שולפים את הנתונים הדרושים לנו לבדיקות ללא מגע יד אדם. בנוסף לכך, החיתום מול הלקוחות נעשות באופן דיגיטלי, כך שאין צורך אפילו לצאת מהבית בכדי לקבל את ההלוואה".

מה שיעור הלווים שמקבלים אישור מסך הפניות? 15% מהבקשות.

כמה מלווים/משקיעים יש? 2,200 נרשמו לאתר.ביולי 2015 נרשמו 9 מיליון שקל בשווי הלוואות בעוד שבפברואר 2016 יש כבר יותר מ-23 מיליון שקל.  

מה שיעור הלווים שפיגרו בתשלומים? 1.63% מהלוואות, המצויות בטיפול.  כ-0.5% מהלוואות נמצאות בתהליכים של צווי עיקול. 

יתרונות על פני החברות האחרות? לטענת מנהלי הזירה: "שקיפות ופשטות - אנחנו מדברים במונחים פשוטים, בעבור הלווים ובעבור המשקיעים. אין התחייבות ואין עמלות נסתרות. אין קנסות יציאה ואין עמלות יציאה. רק אצלנו ניתן לראות את כל הנתונים על הלווים בזמן אמת, כמה הלוואות עלו ועוד".

 

Tarya : פועלת בתוך ארגונים

החברה  פעילה מאוגוסט 2014.

מי בעלי שליטה? כמה עובדים בחברה? החברה הוקמה ע"י אייל אלחיאני, אסף שלוש, ורדה לוסטהויז . לחברה 10 עובדים, רובם מועסקים בפיתוח.

מה היקף ההלוואות מאז ההקמה? לטענת מנהלי טריא, היקף ההלואות עומד על כ-100 מיליון שקל. ב-2015 נתנה טריא הלוואות ביותר מ-20 מיליון שקל.

מה הריבית ללווים, התשואה למלווים והעלויות של המלווים והלווים דרכם? הריבית הממוצעת של הלווים עומדת על כ-6%. התשואה הממוצעת של המלווים עומדת על כ-5%-5.5%. העלות היא בין 0.5% ל-1% לכל אחד מהצדדים (העלות האפקטיבית מעט גבוהה יותר).

האם נלקחים ביטחונות? לטענת מנהלי הזירה, "טריא היא גוף ה-P2P היחידי בעולם שבו כמעט כל תיק של מלווה כולל מרכיב של 25% ביטחונות".

מהן רוב ההלוואות? צמודות, שקליות? מה הסכומים? מאיזה ענפים, איזה גודל של עסקים? הלוואה ממוצעת בטריא עומדת על 27 אלף שקל. כל ההלוואות הן שיקליות, לא צמודות. כל ההלוואות בטריא ניתנות לאנשים פרטיים בלבד, או עוסק מורשה.

איך נבדקים העסקים/אנשים שפונים בבקשת הלוואה? לטענת מנהלי הזירה, "כאן טמונה הטכנולוגיה ויתרון התחרותי של טריא. מערכת החיתום של טריא נשענת על טכנולוגית ביון מהמתקדמות בעולם ומאפשרת לייצר פרופיל סיכון הרבה יותר רחב ולכן מדויק של מבקשי ההלוואה".

מה שיעור הלווים שמקבלים אישור מסך הפניות? 20% מהפונים.

כמה מלווים/משקיעים יש בטריא? אלפים בודדים. בכל חודש מצטרפים בין עשרות למאות.

מה שיעור הלווים שפיגרו בתשלומים? פחות מ-1%. שיעור הגבייה - יותר מ-70%.

מהם היתרונות על פני החברות האחרות? מנהלי האתר: "טריא היא החברה הגדולה והצומחת בישראל, אבל כל השחקנים כאן מובלים על ידי אנשים רציניים וטובים". 

Blender - הלוואות לפרטיים

החברה פעילה מסוף 2014.

מי בעלי שליטה? כמה עובדים בחברה? בראש חברת בלנדר עומדים שלושה יזמים: ד"ר גל אביב, בועז אביב וברק גור. בין חברי הדירקטוריון דורון אביב, גיורא עופר, דב קוטלר ואלון ליפשיץ. החברה מעסיקה כ-30 עובדים בישראל ומחוצה לה, משרדיה ממוקמים ברמת גן.

מה היקף ההלוואות מאז ההקמה, וב-2015? מאז ההקמה - כ-27 מיליון שקל. בשנת 2015 - כ-23 מיליון שקל.

מה הריבית ללווים, התשואה למשקיעים והעלויות במערכת? ללווים, בלנדר גובה עמלת דמי טיפול של 2.5% או 200 שקל, הגבוה ביניהם, הפרוסה לאורך כל חיי ההלוואה. את ההלוואה ניתן לפרוע בכל רגע, ללא עלות. למלווים - דמי טיפול בגובה 1% מכל אחד מההחזרים. התשואה של המלווים היא כ-6%. 

איך נבדקים האנשים שפונים בבקשת הלוואה? דרך מערכת מבוססת על אלגוריתמים מתימטיים ייחודיים, פרי פיתוח החברה בשילוב מודלים בנקאיים. 

כמה מלווים/משקיעים יש בבלנדר? כ-6,000,  בכל חודש מצטרפים כמה מאות מלווים וכמה מאות לווים.  

מה שיעור הלווים שפיגרו בתשלומים? לטענת מנהלי הזירה, "בזכות קרן הביטחון עד היום לא היה מקרה בו מלווה הפסיד מכספו בעקבות פיגור של לווה". 

מהם היתרונות על פני חברות אחרות?

1. ידע וניסיון בדירקטוריון - הכולל כמה מבכירי המשק והמערכת הפיננסית, בהם גיורא עופר, לשעבר מנכ"ל בנק דיסקונט; דב קוטלר, לשעבר מנכ"ל קבוצת ישרכראט; ודורון אביב, יו"ר קבוצת הבניה אביב.

2. איתנות פיננסית - כולל השקעה של קרן ההשקעות בלאמברג, מקרנות הפינטק המובילות בעולם.

3. נוחות שימוש במערכת - בבלנדר טוענים, כי הם הגוף היחידי בארץ שבו לא צריך לפגוש פקיד/שליח/נציג של החברה כדי לקבל או לתת הלוואה. 

4. יכולת לסגור את ההלוואה בכל נקודת זמן, בלחיצת כפתור אחת - ללא קנסות או עמלות.

5. יתרון הנזילות - מערכת המאפשרת למלווים ליהנות מנזילות ולמכור את הלוואתם בשוק המשני. כמו כן, בבלנדר קיימת קרן ביטחון צוברת להגנה על המלווים למקרה שאחד הלווים יתקשה בהחזר ההלוואה. 

למדריכים נוספים:

הלוואות חברתיות - פתרון נוח ללווה ולמלווה

הלוואות מקופות גמל וקרנות פנסיה - זה משתלם

ריבית - כל מה שצריך לדעת